Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

sPitZ

Medlem
Hej! Sitter och funderar på val av objektiv till en Canon 350D. Har sökt runt en del på forumen för goda råd men blir allt snurrigare ju mer jag läser..

Jag är ute efter ett sjysst allroundobjektiv i mellanklass (6.000 kr) avsett för vardagsfotografering av familjär karaktär.

Användningsområdet jag har tänkt mig är ungefär följande:

50% inomhusmiljö, (mestadels i kombination med en speedlite 420EX)

50% utomhus, och då med god balans av zoom
/vidvinkel (gärna med möjligheter att förlänga brännvidd med extender) Jag är intresserad av naturfotografering och har väl mer eller mindre förstått att det är separata objektiv som gäller för macro och tele framöver.

Det jag nu efterlyser är valet av ett bra allroundobjektiv som sagt (helst Canon)

Är lite nyfiken på
EF-S 17 - 85 mm F4.0 - F5.6 IS
Canon 17-40/4.0L

Jag har förstått att i.a.f det senare är ett ljussvagt objektiv med fina egenskaper i övrigt.
Som jag nämde så tänkte jag använda blixten mycket i inomhusmiljö..

Ska nämnas att jag är nybörjare på DSLR men har några års bakrund med kompaktkameror (ex canon G3)

Alla tips är värdefula.. mvh /
 
Är oxå en nybörjare som undrar nästan samma sak. Rekomenderar ni nått annat objektiv i stället för Canon EF-S 17 - 85IS om man är ute efter ungefär samma zoomomfång? Hur bra är Sigma, Tokina och Tamron?
 
Funderar också fortfarande på 17-85 IS till min 350D som jag köpte m kitobjektivet.

Det gnälls rätt mkt här på Fotosidan om att detta inte är så ljusstarkt men det kanske har mindre betydelse för vissa personer.

Men har ju ett himla bra zoomomfång o bildstabilisering vilket nog inte är så dumt om man är skakhänt som jag.

Innan jag köpte kameran tyckte jag att detta objektiv skulle bli klumpigt till denna lilla kamera men det är nog en vanesak.

Många här talar ju sig varm även för Sigmas 18-50/2,8 men då har du ju ett mkt sämre omfång. Kanske Sigmas 18-125 kan vara nåt? Har inte testat något av dessa dock.
 
kolla upp tamron 28-75/2.8

Jag har en Eos 350d och köpte den utan kitobjektivet. Kitobjektiver är väl iof. inte det bästa men inte helt värdelöst.

Jag köpte till ett tamron 28-75/2.8 och är helnöjd med det. Jag tycker helt klart det är värt att kolla upp. Det blev utnämt till årets objektiv 2003 och är skarpt som satan och med bra närgräns.
Om ni redan har kitoptiken som har en ganska stor vidvinkel eller om ní inte är i jättestort behov av vidvinkel så tycker jag tamron-optiken är ett alternativ. Priset ligger runt 4000 i sverige.
Kolla även upp sigma 18-50/2.8 som även det fått bra kritik. har själv ingen erfarenhet ev detta objektiv.

Lycka till!
 
om man nu köper tamron 28-75/2.8 MEN är i behov av vidvinkel....finns det då nån bra konverter som passar?
 
En förvirrad objektivletare

Hej

Att välja kamera vvar lätt!!! Det kommer att bli en Canon 350D. Men val av obbjektiv???????
Med en objektivbudget på ca 5000:-, vad göra???

1, - Köpa med kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 & köpa till ett Canon EF-S 60/2,8 USM Macro.

2, - Tokina 19-35/3,5/4,5 & Sigma EX50/2,8 DG Macro.

3, - Att bara köpa Sigmas EX 18-50/2,8 DC.

Är mycket tacksam över tips & råd.

MVH
 
per_silja skrev:
om man nu köper tamron 28-75/2.8 MEN är i behov av vidvinkel....finns det då nån bra konverter som passar?

Inte konverters (det kanske finns, men ger inget vidare resultat), men det finns ju Tokina 19-35/3.5-4.5 som är mycket bra för pengarna, om man nöjer sig med motsv. 30mm.
Sen har vi ju Tokina 12-24/4 åxå, som är lite dyrare med åxå mycket bra.
 
Tycker absolut att du ska välja Sigmas 18-50/2,8. Har ett sånt själv och jag är mycket nöjd med det!
Jag behövde ett ljusstarkt objektiv eftersom jag ofta fotar "ljusskygga" aktiviteter.

Sådär, då har man skrivit sitt första inlägg här på fotosidan då =)
 
Canon 28-135 3.5/5.6 IS

Min första riktiga kamera var en Dimage 7i. När jag bytte upp mig till en Canon 10D så var jag i samma position.

Som allround objektiv kan jag garantera att ovan Canon glugg är bland de bästa allround objektiv man kan ha. Mkt robust kvalitet, USM autofokus snabb, inte det skarpaste på markanden men duger gott och väl.

Med IS funktionen så är det snabbt nog för att ta innomhusbilder i dålig belysning om du kör iso400.

Provade själv Tamron 28-75 fast tyckte nog att räckvidden var lite begränsad för att fungera i de flesta situationer.

Däremot så är 28mm x 1.6 inte speciellt mkt vidvinkel att leka med. Du skulle kunna kompletera detta objektiv med en billig Tokina 19-35 mm senare.

Kör själv idag Canon 28-135 som allround glugg. Använder sedan ett fast 50mm Mk1 för porträtt och bästa skärpa. För tele kör jag Sigma 70-300 4-5.6 APO II, billigt och mkt kompetent, dock lite seg AF men ändå.

Slutligen bör det påpekas att om du valt att köpa en systemkamera så kan du i slutändan få det svårt om kamerahuset totalt inte får kosta mer än de objektiv du troligen behöver.
 
Är också en sån som hellre satsar på "orginal" än pirat. Men sigmas och tamrons dyrare objektiv är riktigt bra. Sigmas 18-50 2.8 är jättebra! Ångrar absolut inte mitt köp!
 
Pirat och pirat.... Köper du ett Canon 28-135 och sedan vill byta upp dig eller bytta omfång helt så kommer du garanterat få igen dina pengar. Det är så många nybörjare som är behov att denna typ av glugg. Även mer rutinerade fotografer gillar denna glugg som allroundobjektiv tack vara bra omfång/snabbhet.
 
tycker nog det är för dyrt för en nybörjare (förutsätter att en nybörjare inte har greppat att det kostar det här med objektiv).

Du får ju en billig vidvikel Tokina 19-35, skarp prime C50 1.8 och en hyfsad tele Sigma 70-300 för de pengarna.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.