AFJ
Aktiv medlem
Nu är mina objektivinvesteringar långsiktiga och medvetet valda för att kunna brukas på både aps-c och ff och eftersom jag enbart köper original och EF så behöver jag aldrig torska på EF-S eller pirater med servicestrul.
Billigast i längden m.a.o. då jag algrig behöver bekymra mej om att byta ut något objektiv
Det finns många som suttit med skägget i brevlådan när dom fått lov att komplettera med två-tre objktiv bara för att dom kompletterat med ett ff-hus eller fått lova att sälja hela aps-c-utrustningen då dom gått från aps-c till ff. De är torsk de!
"Torska på EF-S" återigen använder du ett utryck som är värdeladdat i onödan. Varför kan du inte nöja dig med att argumentera för det som du tycker är bra utan att tillskiva alternativet svagheter som det inte har?
Om man byter från APS-C till FF är det sannolikt väldigt enkelt att på begagnatmarknaden sälja sitt 17-55 EF-S eller 15-85 EF-S då gluggarna har gott rykte. Köper man då ett begagnat 17-40 eller 24-70 EF så blir det ju inga förluser att tala om.
Så länge kameratillverkarna vill ta ut ett högre pris för FF kommer det att fortsätta att vara en stor marknad för APS-C.
Jag skulle gärna byta till FF men just mitt 17-55 2.8 IS är en av orsakerna (förutom pris och lite annat) till att jag tvekar - jag gissar att jag skulle sakna det.
Men som sagt, vi kan ju tycka olika utan att behöva baktala alternativen.