Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första objektiv till Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast nu tror jag du skojar, isf är 7D inte mycket bättre. Sprängskiss på 7D: http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS7D/Images/whatsnew_sealing.jpg

5D mk2 inte mycket bättre http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS5DMarkII/Images/seals.jpg

Runt objektivfästet är det väl för övrigt inte tätt på någon kamera alls? Tätningen sitter på objektiven som försetts med en gummipackning vid infästningen.

Får korrigera mig lite efter ytterligare lite research. Det röda är gummitätningar och det gröna är 'tighter magnesium alloy seams'.

Med objektivfästet har du rätt. Jag kollade och det är ingen direkt synlig tätning varken på min 7D eller min 1Ds. Intressant.
 
Var inne och skulle införskaffa kamerahuset och objektiv på Rajala igår. De hade tyvärr slut på 60D vilket resulterade i att jag får vänta ett par dagar. Även de rekommenderade 17-55 objektiv. Har dock inte bestämt mig ännu. Har någon dag kvar att bestämma mig. Logiskt förstår jag Ert resonemang runt 17-55, men känslomässigt känner jag för 24-70 mm. Känns så gediget och välbyggt. :)
 
Tja, det ska väl kännas roligt också, så det är ju viktigt att köpa nåt som känns "känslomässigt" rätt. Men du måste ju veta vad det är du köper i sådana fall - har du bildat dig en uppfattning om vad det är du kommer missa om du väljer 24 istället för 17mm som max vidvinkel?

Annars passar ju 5DMk2 himla fint ihop med det objektivet... ;)
 
@Fredrik: Instämmer helt i dina tankar. Sanningen är att jag igår hade bestämt mig för 17-55 mm just beroende på allas rekommendationer.

Det jag skulle tappa (om jag istället valde 24-70 mm) är givetvis att mitt zoom objektiv blir mer normal/tele zoom, och betydligt mindre vidvinkel som ju är toppen för natur/arkitektur fotografering. Detta skulle säkerligen störa mig med tiden.

Det jag gillar med 24-70 mm är ju att det känns som ett grymt objektiv även långsiktigt, när jag om ett par år kanske vill uppgradera till fullformat, typ 5DMk3. Gillar tanken att något är beständigt och att allt inte behöver bytas ut. Utöver det faktum att objektivet "känns" så jäkla grymt och är vädertätat.

Förvånansvärt var dock att personalen på Rajala igår påpekade att de Inte anser att minneskort/batteri är vädertätat på 60D. De hittade inga som helst gummilister runt dessa luckor.

Har även, som den prylbög jag är, lekt med tanken att kliva upp till en 5DMk2. Men det känns ju inte lite pinsamt med tanke på min "nybörjar"-nivå. Utöver detta så planerar jag även att medverka i en fotokurs på Fotografiska, med start i september, och kan ju inte kliva in där helt novis med en proffskamera. :-D
 
Haha, ja jag fattar.

Det finns ju ett alternativ till. Kolla om du kan hitta något av objektiven begagnat till bra pris. Då kan du prova ett av dem och se hur du känner. Känner du att du vill byta så kommer du göra en obetydlig förlust.
 
Jag tror nog ändå att ett 17-55 kan hålla i många år också.. Sen är det ju det här med uppgradering till FF, tänker man göra det inom ett halvår/år kanske jag tycker det börjar bli onödigt att köpa på sig en uppsättning EF-S optik. Men om man kollar prisskillnaden nytt/beg 17-55 tror jag de pengar man förlorar där kommer vara välinvesterade när man säljer till förmån för 24-70 och FF.

Mvh, Anton.
 
Nu är nya kameran och objektivet äntligen inköpt. Det blev en Canon EOS 60D och ett 24-70 mm f/2.8L USM objektiv. Valde detta objektiv då jag vill ha möjlighet att byta upp till FF i framtiden utan några större investeringar. Detta "känns" helt rätt.

Vill tacka Er alla för er input! Ses i forumet framöver. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.