sPitZ
Medlem
Hej! Sitter och funderar på val av objektiv till en Canon 350D. Har sökt runt en del på forumen för goda råd men blir allt snurrigare ju mer jag läser..
Jag är ute efter ett sjysst allroundobjektiv i mellanklass (6.000 kr) avsett för vardagsfotografering av familjär karaktär.
Användningsområdet jag har tänkt mig är ungefär följande:
50% inomhusmiljö, (mestadels i kombination med en speedlite 420EX)
50% utomhus, och då med god balans av zoom
/vidvinkel (gärna med möjligheter att förlänga brännvidd med extender) Jag är intresserad av naturfotografering och har väl mer eller mindre förstått att det är separata objektiv som gäller för macro och tele framöver.
Det jag nu efterlyser är valet av ett bra allroundobjektiv som sagt (helst Canon)
Är lite nyfiken på
EF-S 17 - 85 mm F4.0 - F5.6 IS
Canon 17-40/4.0L
Jag har förstått att i.a.f det senare är ett ljussvagt objektiv med fina egenskaper i övrigt.
Som jag nämde så tänkte jag använda blixten mycket i inomhusmiljö..
Ska nämnas att jag är nybörjare på DSLR men har några års bakrund med kompaktkameror (ex canon G3)
Alla tips är värdefula.. mvh /
Jag är ute efter ett sjysst allroundobjektiv i mellanklass (6.000 kr) avsett för vardagsfotografering av familjär karaktär.
Användningsområdet jag har tänkt mig är ungefär följande:
50% inomhusmiljö, (mestadels i kombination med en speedlite 420EX)
50% utomhus, och då med god balans av zoom
/vidvinkel (gärna med möjligheter att förlänga brännvidd med extender) Jag är intresserad av naturfotografering och har väl mer eller mindre förstått att det är separata objektiv som gäller för macro och tele framöver.
Det jag nu efterlyser är valet av ett bra allroundobjektiv som sagt (helst Canon)
Är lite nyfiken på
EF-S 17 - 85 mm F4.0 - F5.6 IS
Canon 17-40/4.0L
Jag har förstått att i.a.f det senare är ett ljussvagt objektiv med fina egenskaper i övrigt.
Som jag nämde så tänkte jag använda blixten mycket i inomhusmiljö..
Ska nämnas att jag är nybörjare på DSLR men har några års bakrund med kompaktkameror (ex canon G3)
Alla tips är värdefula.. mvh /