** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

[objektiv till] Canon 350

Produkter
(logga in för att koppla)

BusEmma

Medlem
Canon 350

Hejsan. Jag köpte min Canon EOS 350D i sommras och funderar nu på att köpa ett nytt obejktiv.

Men det känns som rena djungel att hitta ett.

Någon som har nå förslaf?

Jag köpte ett Canon EF-S 60 mm F2.8 macro.
Jag har testat det lite och är helnöjd med det...
Funkar bra till porträtt också.
Mer än så kan jag inte säga om objektiv till 350. Jag är själv på jakt efter ett skarpt allroundobjektiv men har ingen aning om vilket jag skall köpa.

Nog en av de mest ställda frågorna sannolikt. Kör sökfunktionen är ett tips. Annars så kan man fundera på vad det får kosta, nytt eller beg, användningsområde, vilka kvalitetskrav man har.

Typiska vettiga objektiv enl mig som jag har/har testat på min 350. Pris 1000-15000.
Canon EF 28-135 IS
Tamron 28-75/2.8 xr di .
Canon ef 50/1.8
Tokina 19-35
Canon ef 28-105
Canon ef 17-40/4L
Canon ef 70-200/4L
Canon ef 100-400 L IS
Sigma 50-500 ex

Stefan

Emma, varför vill du ha ett nytt objektiv? Vad är det du inte kan göra med det gamla? De frågorna måste besvaras för att du skall kunna få några råd värda namnet.

Re: Canon 350

BusEmma skrev:
Det beror nog till största delen på vad du saknar i det du har, jag antar att du inte vill köpa ett nytt objektiv för att du råkar ha för mycket pengar utan för att du vill ha mer tele, större zoom-omfång, bättre möjligheter att fota i trista vintermörkret eller något annat.

Få objektiv är bäst till allt, många är bra till mycket. Berätta så får du nog tillräckligt med rekommendationer för att kunna hitta rätt.

som andra har antytt så måste du göra klart för dig VAD du vill fotografer och vad som intresserar dig.. ska du bara köpa objektiv kan det blir dyrt.. man måste prioritera och sedan komplitera...

Men så här ser det ut i min väska:

60mm macro
17-40/4L
70-200/4L

Med 2 nya objektiv på ingång

ett vidvinkel och ett super tele..

Senast ändrad:

Emma skrev:
Hejsan. Jag ...funderar nu på att köpa ett nytt obejktiv...nå förslaf?

Kul att du gillar din kamera och att du gillar att ta bilder. Självklart ska du ha mera objektiv! Det kluriga är att det finns så många olika sorters optik att välja mellan, alla med olika egenskaper, olika syften och dessutom olika priser!

För att nu ändå ge dig några tips ur djungeln så erbjuder t.ex. Tamron ett populärt allroundobjektiv med sitt 18-200 för runt 4.000 kr (utsedd till årets konsumentoptik). Om du har aningen högre krav på framförallt snabbheten så är nya Canon 24-105 för runt 10.000 kr ett bra alternativ.

Som någon tidigare redan sagt i denna tråd så är det ju dina krav och behov (och ekonomi) som ska styra, och utan vetskap om dessa är det mer eller mindre omöjligt att ge dig rätt råd.

Hoppas att du hittar din nya glugg snart så att du får mycket kul med kameran.

Antar att du kör m kitobjektivet nu. EF-S 18-55? Beror ju liksom på vad du behöver mest, vad du fotar mest, som ovan talare antyder.

Men jag har följande som allround till min 350D:
Canon EF 17-85 mm/f4-5.6 IS (inte så ljusstarkt men trevligt zoomomfång + bildstabilisering), dessutom något mindre än 28-135 mm som jag tycker är för klumpig.

Sen använder jag mitt fasta (utan zoom) Sigma 30mm/f1.4 också väldigt mycket då det är en väldigt användbar brännvidd på en 350D. Men inget att fota fåglar med t ex.

Canons EF-S 60mm macro är väldigt trevligt också! Lite allround faktiskt både till macro o porträtt.

Men varför inte ett 50mm/f1.8 eller 85mm/f1.8? Då kommer du upptäcka att ljusstarka objektiv är kanonkul.

Eller ska du fota mkt inomhus är ju t ex en vidvinkelzoom bra. t ex EF-S 10-22mm/f3.5-4.5.

Jag gillar kompakta o lätta prylar så en 50/f1.8 på en 350D är väldigt lätt o smidig att ha med sig. Ja inte om man jämför m en kompaktdigital då men.

Saknar en bra telezoom för tillfället. Ska sälja min 55-200mm för att köpa nåt ljusstarkare så småningom. Den kanske skulle vara ett bra komplement för dig Emma? Lätt och smidig för att vara en telezoom. Billig dessutom.

Så är du en tele, macro eller vidvinkelperson tror du? Svårt att veta vad du behöver när man inte vet vad du fotar o hur mkt pengar du vill lägga ned på objektivet.

Kolla även under Produkter/Recenscioner i menyn ovan så får du kanske fler tips.

Uttryck skrev:

Saknar en bra telezoom för tillfället. Ska sälja min 55-200mm för att köpa nåt ljusstarkare så småningom. Den kanske skulle vara ett bra komplement för dig Emma? Lätt och smidig för att vara en telezoom. Billig dessutom.
B]

Hmm, citerar mig själv här. Jag saknar inte en bra telezoom (för 55-200mm är klart prisvärd) men däremot inte så ljusstark däremot. Behöver man inte extra ljusstyrka så duger den långt.

Ett 50mm f/1,8 behöver "alla", så där behöver du inte bekymra dig om att köpa fel! ;-)

Att annars ge några generella tips är inte lätt. Alla har olika erfarenheter och man tenderar att rekommendera de objektiv man själv använder, trots att de kanske ligger utanför budgeten och/eller inte är viktiga för ditt fotograferande.

Köper du en billig mellanring/mellanringsats till 50mm-objektivet kan du också börja utforska makrovärlden och känna efter om ett makro skulle vara något för dig.

Har du redan en normalzoom får du fundera på vad som fattas. Vill du ha kortare skärpedjup? Är du missnöjd med skärpan? Är zoomomfånget för litet? En naturlig väg att gå är ju att komplettera med mera vidvinkel eller mera tele, beroende på hur man är lagd, eller byta ut zoomen om du är missnöjd med den på ett för dig avgörande sätt.

/Pontus

BusEmma skrev:
Hejsan. Jag köpte min Canon EOS 350D i sommras och funderar nu på att köpa ett nytt obejktiv.

Men det känns som rena djungel att hitta ett.

1)Vad har du för objektiv nu till kameran ?

2)Vad är det du saknar när du fotograferar, att du vill zooma-in mer (tele) eller att du vill ha med mera på bilden (vidare) eller kanske ta riktiga närbilder ?

3)Hur mycket pengar är du beredd att lägga på ett objektiv ?

Jo nu

Jo nu är jag aktiv i tråden :)

Det jag eller rättare sagt vi är ute efter är att kunna zooma in mer. Vi ska till Island i sommar och där kommer vi vilja ta mycket naturbilder osv.

Just nu har vi det obejktivet vi fick med när vi köpte kameran 18-55.

Då skulle jag satsa på canon EF 100-400 USM IS L. En mycket mångsidig glugg för just naturfoto kanske i det största laget men om ni skall till island så kommer ni nog att åka bil ändå.

Om vikten är avgörande så kanske en 70-300 DO IS med sina blott 700g skulle sitta fint.

Båda har bildstabilisering vilket är mycket användbart på så långa brännvidder.

Ä man ute efter ekonomi och vikt och kan vara utan bildstabilisering så skulle jag valt EF 70-200/4 L.

Re: Jo nu

BusEmma skrev:
Det jag eller rättare sagt vi är ute efter är att kunna zooma in mer. Vi ska till Island i sommar och där kommer vi vilja ta mycket naturbilder osv.
Det är naturligtvis en fråga om tycke och smak (och hur man definerar "naturbilder") men oftast tycker jag att vidvinklar är betydligt mer användbara i naturen så jag tycker absolut du ska ta med din 18-55:a, är det bara tillräckligt ljust så kommer du att kunna blända ner den lagom för att den ska prestera rätt bra.

Fast det är ju inte svar på din fråga...
Jag skulle nog också ta med något som täcker in 70-300 (eller delar av det)
Hur mycket pengar hade du tänkt att lägga ut? Det finns ingen övre gräns för vad optik kan kosta :)

Hej Emma!

Jag tycker att du ska titta på ett 70-200 f2,8L.
Har du tur kan hitta ett beg.
Även om det kan värka dyrt! är det nästan som pengar på banken. För när det gäller detta obj får du tillbaka dina pengar.
Sedan kan du faktiskt aldrig växa ifrån det obj! :))

Island... Där kan man ju fotografera en massa olika saker också.
Landskapet är ju mycket bergigt så det är lätt att ta vybilder. När jag var där i somras hade jag mycket mer nytta av kort tele, typ 85mm än vidvinkel. Lättare att få snygga vyer i bergslandskap om man kan trycka ihop perspektivet lite. Långt tele använde jag inte mycket (är annars mitt absolut vanligaste objektiv hemma), det är inte så värst mycket spännande djur på Island. En del spovar på land och naturligtvis sjöfågel kring kusterna. Båda delar ganska skygga, 300 mm på digitalkamera var oftast i minsta laget. Är du intresserad av växter så finns det en del att fotografera. Då kan det ju vara bra om objektivet har någorlunda kort närgräns och presterar bra på korta avstånd.

Kanske skulle du gå på en bättre telezoom (70-300-typ) eller en fast 85 och ett fast längre tele.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar