Annons

objektiv till 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

viktal29

Medlem
hej
är en amatörfotograf som ska ta steget till systemkamera. Har bestämt mig för en digital sådan. närmare bestämt 7d. Jag har ingen erfarenhet av objektiv så det är lite klurigt att välja. fotograferar rätt allsidigt men om jag måste välja bort något blir det makro.
Som jag har förstått det finns det två "orginal"-objektiv till 7d. det ena och dyrare är af 17-35 mm och det andra är AF 28- 100mm. Det senare är betydligt billigare. Vad ska jag välja? hur stor skillnad är det och vad är skillnaden? När jag ändå lägger ner så mkt pengar på kamera vill jag inte ha ett dåligt objektiv.
Vore väldigt tacksam för lite hjälp!
viktor
 
Eftersom sensorn på de flesta DSLR:er är mindre än en filmruta (s.k. APS-C), så får man en skenbar brännviddsförlängning av objektivet. Ett 28mm-objektiv på en DSLR får samma utsnitt (eller bildvinkel) som ett 42mm objektiv på en vanlig systemkamera, d.v.s. motsvarande en 1.5x så lång brännvidd. Ofta vill man ha lite mer vidvinkel, så på en DSLR är det behändigt att ha strax under 20mm.

28-100 ger motsvarande utsnitt som 42-150 på en vanlig kamera, medan 17-35 motsvarar 25.5-52.5. Det senare har alltså betydligt bättre vidvinkel, men inte allslika långt på telesidan. I stort sett täcker ju de båda objektiven upp helt olika områden.

17-35-objektivet är i sig ett bättre objektiv än 28-100, rent optiskt. Dessutom har det lite större största bländare (2.8-4 mot 3.5-5.6). Dess största nackdel är att det kostar en rejäl slant (ca 4800kr), i mitt tycke lite för mycket.
Jag köpte min 7D tillsammans med 28-100, bara för att det var så billigt. Det blev 370 kr dyrare än att köpa kameran utan objektiv, medan 17-35:an bara blev 175 kr billigare "i paket" än att köpa den löst. Istället köpte jag ett Tokina 19-35/3.5-4.5 för drygt 2000 kr, och det har ännu inte gjort mig ett dugg besviken. Det, tillsammans med 28-100 och mitt 75-300 täcker upp varandra ganska bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.