Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

into_se

Aktiv medlem
Hej.
Har nu haft min 350 i nån månad och dunderar på att köpa ett objektiv som är bättre än 18-55 kit som skall vara bra till macro, porträtt m.m.

Vad rekomenderar ni? inte för dyra ca 2000-4000.

//T
 
Håller med om Tamron objektivet!
Alternativt kan du ju fortsätta med kit-linsen som allround-zoom, och köpa Ef-s 60mm macro, som ska vara grymt bra optiskt!
Jag har sett fantastiska macrobilder med detta, plus att som porträttobjektiv ska det också vara bra!
Har ingetdera själv dock, detta är vad jag har läst mig till bara.. :)

Mvh /M
 
Porträtt och macro.

- Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Ett fast objektiv iof, men har fått väldigt bra kritik!

- Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Ett annat allround objektiv som jag själv har och är väldigt nöjd med är

- Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Sen om du vill kliva upp ett steg till angående macro så rekomenderar jag starkt


Läs gärna recensionerna här på fotosidan, 3 bra gluggar.. Lycka till i letandet!
 
Vill du ha bra för både macro och porträtt rekommenderar jag absolut EF-S 60/2,8 Macro, bra optik som passar utmärkt för båda områdena. Annars är EF 28-135 IS ett utmärkt "allround-objektiv" ffa om du är någorlunda intresserad av tele, motsvarar ca 210mm med EOS 350. Har det själv och är mycket nöjd, skarpt och stabilt och duger till det mesta om man inte kräver kort skärpedjup och korta slutartider (bildstabiliseringen gör dock att man kan fota i ganska dåligt ljus på fasta motiv) Saknar lite i vidvinkel också och rekommenderar dig då att behålla ditt gamla objektiv.
 
jompey skrev:
Vill du ha bra för både macro och porträtt rekommenderar jag absolut EF-S 60/2,8 Macro, bra optik som passar utmärkt för båda områdena. Annars är EF 28-135 IS ett utmärkt "allround-objektiv" ffa om du är någorlunda intresserad av tele, motsvarar ca 210mm med EOS 350. Har det själv och är mycket nöjd, skarpt och stabilt och duger till det mesta om man inte kräver kort skärpedjup och korta slutartider (bildstabiliseringen gör dock att man kan fota i ganska dåligt ljus på fasta motiv) Saknar lite i vidvinkel också och rekommenderar dig då att behålla ditt gamla objektiv.

Rätta mig gärna om jag har fel, detta är bara ett påstående, men angående canon´s EF-S 60/2,8 Macro, den kan väl inte användas på kamerahus med fullstor sensor? Ex 5d.. I fall han ska byta hus om några år tänkte jag på.. Men som sagt, detta är taget ur vinden..
 
norda83 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, detta är bara ett påstående, men angående canon´s EF-S 60/2,8 Macro, den kan väl inte användas på kamerahus med fullstor sensor? Ex 5d.. I fall han ska byta hus om några år tänkte jag på.. Men som sagt, detta är taget ur vinden..

Absolut, stämmer helt och hållet och bla av den anledningen jag själv istället skaffade ett Canon 100/2,8 macro istället. Men för den prisklassen (2000-4000kr) är det iaf det alternativ tycker låter vettigast om det är macro, porträtt som är syftet.
 
Jag köpte ett Tamron XR 2,8/28-75 DI som nytt huvudobjektiv till min 350D. När pengarna sedan tillät köpte jag Tamron 90 1:1 Macro.

Jag gick hela förra hösten och funderade på vad jag skulle köpa och blev till slut rekommenderad dessa objektiv och jag är helnöjd.

(Tips: Jag köpte mina objektiv i tyskland via http://www.technikdirekt.de och det sparade jag stora pengar på.)
 
jompey skrev:
Absolut, stämmer helt och hållet och bla av den anledningen jag själv istället skaffade ett Canon 100/2,8 macro istället. Men för den prisklassen (2000-4000kr) är det iaf det alternativ tycker låter vettigast om det är macro, porträtt som är syftet.

Ahh precis, det va det jag tyckte.. Därav köpte även jag ett 100 2.8 macro.. Nog om det, sorry för att jag lånade tråden.
 
Varför i hela friden köper folk zoomobjektiv i området 28-XX (75,80,105) till Dslr med 1,6crop? Under 20 år har folk envisats med att efterfråga vidvinkel på normalzoomen eftersom denna används mycket, och helt plötsligt är 45mm-120mm (28-75mm)toppen!?!? Jag skulle kunna tänka mig att 45-120mm passar ett fåtal fotografer med lite speciell fotostil samt som ett porträttzoom. Men då bara med minst ett extra vidvinkelobjektiv som komplement, t ex 12mm-24mm.
 
då säger jag Canon 17-85 IS USM men det är lite dyrare än du vill lägga ut
annars satsa på en Sigma 18-50/2,8 som ska vara bra

jag har en Canon 17-85 IS USM
köpte Tamron 28-75 innan
sålde den några dagar senare
28mm var alldeles för lite wide på en 350D

lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.