Annons

objektiv till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Är detta ett bra objektiv "Canon 50/2,8 Macro" istället för "Canon 50/1.8 II"? Eller tycker ni att man ska satas på det utan macro och få en bättre ljuskänslighet? Klart det är lite dyrara.
 
Jag hade helt klart köpt med kitgluggen 18-55. Så dålig är den inte att den inte duger till vardagsbilder. Då är det rätt skönt att ha motsvarande 28mm att tillgå.

Beställer man från till exempel Technikdirekt skiljer det ju bara 300 spänn med eller utan objektiv. Inget att fundera på tycker jag.
 
men jag har ju mitt gamla 28-80 objektiv från min analoga 300, tycker det kanske e onödigt att ha två objektiv som är liknande varandra
 
Zaphyr skrev:
men jag har ju mitt gamla 28-80 objektiv från min analoga 300, tycker det kanske e onödigt att ha två objektiv som är liknande varandra
18 och 28 är inte så värst liknande. 18 ger liknande bildvinkel på din 300D som din 28 ger på din analoga 300. 28 blir en normalbrännvidd på digitalaren.
 
Så här stor är skillnaden i utsnitt.

Köp 18-55 är mitt råd. Det är nästan inga pengar, och vidvinkel har de flesta behov av.
 

Bilagor

  • 1828.gif
    1828.gif
    2.2 KB · Visningar: 205
Du vet ju själv bäst vad du har för behov, såklart, men med ditt 28-80 så får du ingen vidvinkel, något som jag personligen inte skulle vilja vara utan. 28mm blir motsvarande 45mm på den kamera du ha nu. 18mm blir motsvarande ca 29mm. Med 18-55:an får du alltså i runda slängar samma bränviddsomfång som du har med ditt 28-80 nu.

Använder du aldrig vidvinkel (går aldrig under 45-markeringen på ditt 28-80) så kan det ju vara onödigt att köpa kit-objektivet. Själv tycker jag att det ger ett mer användbart omfång på en 300D än vad en 28-80 skulle göra.
 
En liten fråga bara. Är det någon som vet om det går att få tag på 50/1.8 II snabbt. För ett tag sedan var ju gluggen restnoterad överallt...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.