Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett objektiv till en 20d men vet inte vad jag skall ha.
Vill ha ett zoomobjektiv med bra ljusstyrka. helst 300mm eller över. Finns ju en del men man skall ju ha råd också med nåt som man klarar sig mycket mycket mycket lång på.

Jag fotar mycket i gryning och skymning på björnar och naturen i övrigt. Så ett ljusstarkt är nog ett måste, eller?

ge mig lite tips och råd på vad jag kan köpa till ett rimligt pris. Tack på förhand.

Andreas

Zoomobjektiv med bra ljusstyrka upp till 300mm, då finns det bara en.

Sigmas 120-300/2.8 EX HSM.

Sen finns det ljussvagare och billigare alternativet sigma 100-300/4 EX HSM.

Det finns en serie objektiv från Canon som t ex EF 300/4 IS, 70-200/2,8 IS. Det går även att häkta på en telekonverter 1,4X eller 2x så att brännvidden ökas.

Antar av din beskrivning att du ligger på pass och har kameran på stativ och då får jag instämma med Kim att Sigma 100-300/2,8 är ett intressant objekt. Det bör även gå att montera telekonverter på detta objektiv.

RolandM skrev:
Det bör även gå att montera telekonverter på detta objektiv.
Japp, det fungerar t.o.m. med canons extendrar, förutom sigmas egna telekonvertrar.

Jag använder själv canon EF 2x II extender tillsammans med det objektivet.

Prisvärt kan t ex vara Sigma 70-200/2.8 med 1.4x eller t o m 2x (men räkna med att du förlorar lite skärpa). Även Canon 100-400/L borde du kolla in. Räkna med att få dra upp ISO:n rejält med dessa objektiv i skymning/gryning dock. Men du hade ju en 20D sa du. :)

ANNONS