Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
objektiv till 10d???
- Trådstartare mares
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Jag skulle ha satsat på canons 28-135 IS USM till att börja med, sen beror det på...om man gillar vidvinkel så börjar man naturligt vis i den änden...där kan jag tyvär inte ge något råd. Gillar man tele, ja då skulle jag satsa på en 70-200 zoom (Visst täcker 28-135 en stor del av 70-200'ans range, men med en 2x converter på 70-200 så är den ett perfekt kompliment)
Loj
Aktiv medlem
Vidvinkelzoom
En vidvinkelzoom - t.ex. Canons egna 20-35, som har fått bra kritik. Eller en fast vidvinkel. Genom att CMOSen är mindre än småbildens negativformat får du i praktiken en brännviddsförlängning på 1.6 ggr. Är kul i början, men blir lätt "trångt". Själv föredrar jag fasta objektiv framför zoomar och har en Tokina 17/3.5 till min D60. Fungerar som en 28mm.
Allt IMHO!
/Janne
En vidvinkelzoom - t.ex. Canons egna 20-35, som har fått bra kritik. Eller en fast vidvinkel. Genom att CMOSen är mindre än småbildens negativformat får du i praktiken en brännviddsförlängning på 1.6 ggr. Är kul i början, men blir lätt "trångt". Själv föredrar jag fasta objektiv framför zoomar och har en Tokina 17/3.5 till min D60. Fungerar som en 28mm.
Allt IMHO!
/Janne
sagan
Avslutat medlemskap
Kan säga vilka jag har haft mest nytta av iaf..(i ordningsföljd) Canons
100-400L IS USM, 50mm 1.8 (skulle gärna ha 1.4:an), och 28-135 IS ..så plåtar jag inte mycket vidvinkel heller..men där har jag valt en (precis som Jan) Tokina AT-X PRO 17mm (ger motsv. 27mm)..skarp och välbyggd till bra pris...bra makroobjektiv till vettigt pris är Sigma 105mm eller Tamrons 90mm.
hoppas det hjälpte något
100-400L IS USM, 50mm 1.8 (skulle gärna ha 1.4:an), och 28-135 IS ..så plåtar jag inte mycket vidvinkel heller..men där har jag valt en (precis som Jan) Tokina AT-X PRO 17mm (ger motsv. 27mm)..skarp och välbyggd till bra pris...bra makroobjektiv till vettigt pris är Sigma 105mm eller Tamrons 90mm.
hoppas det hjälpte något
Senast ändrad:
mares
Medlem
RolandM skrev:
Vilka objektiv fungerar till en Eos 10D?
Det har skrivits om att de är allt från fokuseringsfel och kompabilitetsproblem mellan objektiv som fungerar i den analoga EOS världen beter sig underligt på digital dito.
med tanke på vad roland skrev så kan det vara intressant å veta vad alla ni 10d användare har för objektiv och om det är något objektiv som man bör hålla sig borta får pga strul.
Loj
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Vilka objektiv fungerar till en Eos 10D?
Det har skrivits om att de är allt från fokuseringsfel och kompabilitetsproblem mellan objektiv som fungerar i den analoga EOS världen beter sig underligt på digital dito.
Nja, det är väl snarare så att några av Sigmas äldre objektiv fungerar illa med vissa av Canons hus. Det är ingenting som är reserverat för digitala hus. Av tyska sidor att döma, som tar upp detta "problem", verkar inget digitalt hus komma upp iu den "krångelklass" som EOS 30/33.
Men problemet är inte alls så stort som det tenderar att bli när det diskuteras. Det bör definitivt inte påverkan inköpet av vare sig nytt kamerahus eller nytt objektiv om man har hittat vad man vill ha. Om objektivet skulle vara inkompatibelt (man kan ju faktiskt råka sätta sig på den berömda nålen i höstacken!) så löses problemet genom att ett chip bytes ut i objektivet. För Sigmas del gör Zieger AB[7url] det i Sverige. Och de gör det kostnadsfritt även om objektivet köpts utomlands - under förutsättning att objektivet saluförs i Sverige. Allt enligt Bengt Zieger.
mvh Janne
Loj
Aktiv medlem
mares skrev:
med tanke på vad roland skrev så kan det vara intressant å veta vad alla ni 10d användare har för objektiv och om det är något objektiv som man bör hålla sig borta får pga strul.
Jag har föregångaren D60 och följande objektiv fungerar felfritt med den:
* Tokina AF 17mm f/3.5 ATX PRO Aspherical
* Sigma 105mm f/2.8 EX Macro 1:1 Lens
* Sigma 50mm f/2.8 EX Macro Lens
* Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super
/Janne