Carl-David
Aktiv medlem
Hejsan!
Här kommer jag med en hel hög frågor som jag går och klurar på!
1. (Den viktigaste frågan).
Jag skall så småningom köpa antingen en 10D eller en 300D. Jag vill dels kunna ta väldigt bra makrobilder och vill kunna få en STOR oskärpa bakom motivet när jag fotar makro. Så vitt jag förstår så bör man köpa ett makroobjektiv till detta ändamål...?
Sedan vill jag oxå förstås kunna ta bilder på 1 m - landskapsavstånd. Jag vill även ha ett objektiv som jag kan komma nära djur med, max 300mm brännvidd.
Kan man med ett makroobjektiv eller zoomobjektiv ta "vanliga" bilder (avstånd 1 till kanske 10 m)?
2. Är det någon större skillnad i bildkvalitén på 10D och 300D?
3. Vad är det för skillnad på en extender och en närbildslins? Bör man ha någon sådan?
4. Vad är en mellanring och vad är det bra till?
5. Påverkar sakerna på fråga 3 och 4 skärpan eller någon annan optisk egenskap, förutom förstoringen då såklart (fråga 3)?
6. Vad är det för skillnad på ett tele- samt zoomobjektiv?
7. Två objektiv som jag funderar på är:
MAKRO: Tamron AF SP 90/2,8 Macro
ZOOM: Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Aspherical
Är detta bra val och fungerar dom bra ihop med mina kameraval?
Jag är otroligt tacksam för svar på dessa frågor!
/ Calle
Här kommer jag med en hel hög frågor som jag går och klurar på!
1. (Den viktigaste frågan).
Jag skall så småningom köpa antingen en 10D eller en 300D. Jag vill dels kunna ta väldigt bra makrobilder och vill kunna få en STOR oskärpa bakom motivet när jag fotar makro. Så vitt jag förstår så bör man köpa ett makroobjektiv till detta ändamål...?
Sedan vill jag oxå förstås kunna ta bilder på 1 m - landskapsavstånd. Jag vill även ha ett objektiv som jag kan komma nära djur med, max 300mm brännvidd.
Kan man med ett makroobjektiv eller zoomobjektiv ta "vanliga" bilder (avstånd 1 till kanske 10 m)?
2. Är det någon större skillnad i bildkvalitén på 10D och 300D?
3. Vad är det för skillnad på en extender och en närbildslins? Bör man ha någon sådan?
4. Vad är en mellanring och vad är det bra till?
5. Påverkar sakerna på fråga 3 och 4 skärpan eller någon annan optisk egenskap, förutom förstoringen då såklart (fråga 3)?
6. Vad är det för skillnad på ett tele- samt zoomobjektiv?
7. Två objektiv som jag funderar på är:
MAKRO: Tamron AF SP 90/2,8 Macro
ZOOM: Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Aspherical
Är detta bra val och fungerar dom bra ihop med mina kameraval?
Jag är otroligt tacksam för svar på dessa frågor!
/ Calle