Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som passar digitala kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aztrum

Medlem
Hej! Jag köpte nyligen en Canon EOS 400D och har börjat överväga lite på att köpa ett nytt objektiv (har bara 18-55mm just nu) Så jag kollade runt lite och hittade några objektiv till analoga systemkameror (ett Sigma 70-300 mm).
Det jag undrar är om "vanliga" objektiv fungerar med min EOS 400D eller är det så att jag måste köpta "speciella" objektiv som är gjorda för digitala systemkameror?

Hälsn.
/Christian

Aztrum skrev:
Det jag undrar är om "vanliga" objektiv fungerar med min EOS 400D eller är det så att jag måste köpta "speciella" objektiv som är gjorda för digitala systemkameror?
De fungerar (så länge det är EF-fattning) däremot fungerar inte alla "digitala" objektiv på film-systemkameror eftersom de "digitala" objektiven ibland har ne mindre bildyta (anpassad till den mindre sensorn i de flesta digitala systemkameror).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar