Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som ej går att få bort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jörgen:
ha-ha, klockrent !
ja, sån är jag, ger upp för lätt, på tok för lätt. Orkar inte pilla med saker - ut med annons i stället.
-----------------
dock har ingen nappat ännu så jag ska nog testa frysen. har så mycket julmat där just nu, bara, så det blir trångt, men det ska gå.

jag återkommer...

(och frans,
japp, i nuläget är ett en minolta 7000 med bra och för evigt, fast 50mm-glugg,
märkligt att just jag ska råka ut för all konstigt trams just nu. skum traderaförsäljare för övrigt, hon som jag köpte kameran av vidhåller att objektivet GÅR att ta av. Och vägrar betala tillbaka en krona i kompensation. Otroligt uselt. Men orkar inte bry mig och som jag skrivit förr, ibland har man tur, ibland har man otur.)

Vis av skadan ( läs: gjort affärer med klantskallar ) ber jag alltid säljaren att montera av objektivet och pacha hus resp. objektiv i separata innerförpackningar i samma paket. Min "officiella" motivering är att det minskar risken för transportskador och därmed att jag reklamerar köpet.

Alla, utom en, har utan tjafs köpt argumentet. Den som inte gjorde det, levererade att hus med ett defekt objektiv och jag polisanmälde honom pronto efter det att han satt sig på hasorna. Pengarna kom med vändande post. Att polisen i princip lade ner förundersökningen i samma sekund som krim fick papperet, talade jag aldrig om för honom. Blotta faktum att han fick en kopia på anmälan, fick honom att ta reson.

Jag lägger aldrig fingrarna i kläm - :D, men det är jobbigt att behöva lirka med vuxet folk som om vore de debila bäbisar.

lennart:
mitt problem var att jag bad säljaren montera av objektivet för att ta bilder på det, så jag såg att allt är ok. Det var när hon satte på det igen som någonting måste ha hänt.
och hon vägrade tillbaka "en enda spänn". Har bara begärt 200 kr tillbaka (kostade 700, resterande smäll kan jag ta), men hon vägrar. Snacka om idiot. Hon menar att det räcker med att skylta med att hon inte kan någonting om kameror i annonsen. då har hon ryggen fri, menar hon. Något jag ej håller med om. Vid konflikter har köparen nästan alltid rätt och anser inte säljaren att det är så, så får man försöka mötas ungefär halva vägen. Och jag begär inte ens det, ändå tjurar idioten.
Har tänkt lämna negativt omdöme (på tradera) men
tyvärr är det här en person (känns det som) som kommer lämna negativt omdöme på mig som ren hämnd. Finns en rad sådan tokstollar där ute.
Och jag är en sån som ej orkar lägga ner tid på negativa energi. Känns som slöseri. Samtidigt blir jag sur på folk som inte gör rätt för sig.
..
men vad f-n, fick ju ett manuellet Expert 85-210 F/4.5 som bonus också. Hurra liksom! fungerar bra med mina XD-7 och X-700-kameror. värt en...ja, kebabpizza typ. Möjligtvis med extra ost.

Tradera är ju en del av eBay numera och eBay ( = Tradera ) är ganska hårda mot säljare som inte gör rätt för sig.

Det här är ett problem som man enkelt löser med hjälp av finmekanik och ett lätt handlag. Skaffa rätt verktyg bara så är det en promenad i parken att få bort objektivet. De finmekaniska prescionsinstrumenten som behövs är Slägga, minst 3 kg, Rörtång samt i värsta fall en MIG-svets.

Mikke Sandberg skrev:
Det här är ett problem som man enkelt löser med hjälp av finmekanik och ett lätt handlag. Skaffa rätt verktyg bara så är det en promenad i parken att få bort objektivet. De finmekaniska prescionsinstrumenten som behövs är Slägga, minst 3 kg, Rörtång samt i värsta fall en MIG-svets.
En svets? Objektivet skall väl bort, inte svetsas fast?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto