Lemonshark skrev:
Jag utgår från att jag får bättre bildkvalitet av en KM D5D med ett relativt billigt objektiv än jag vad min KM Dimage G500 ger.
Jag vet ingenting om den kamera du har, men jag tycker inte att du ska snåla FÖR mycket på objektiv. Tyvärr är det nog så att bra kamera + dåligt objektiv = dåliga bilder.
Ju mer man fotar desto mer lär man sig se skilnader i kvalitet och inser begränsningarna av ett sämre objektiv.
----------------------------------------------
Lemonshark skrev:
Jag kan inte så mycket om dsrl och objektiv. Hur blir bildkvaliteten med en D5D med ett Tamron 18-200/3,5-6,3 XR Di II Macro jämfört med t ex en Nikon Coolpix 8800 eller liknande prosumer?
--------------------------------------------------------------------------------
Fördelen med dslr jämfört med prosumer typ nikon coolpix 8800 tycker jag är dels snabbheten i tex zoom och avtryck, dels möjligheterna man har med att kunna byta objektiv. En prosumer har sitt omfång, med en dslr är möjligheterna bara begränsade av pengar...
När det gäller bildkvaliteten är det nog så att min coolpix 8700 ofta vinner över canon 20D + Sigma 70-300mm f/4-5.6 som är ett relativt billigt objektiv. Jag suckar och drömmer om ett bättre teleobjektiv.
Dock skulle jag inte återgå till prosumerkameran, jag känner mig alldeles för begränsad av den.
mvh
Marianne