Får jag komma med ett radikalt avvikande förslag? TS skall åka i en dammig miljö, det kanske inte är möjligt att ömt vårda utrustningen. Skall gärna tåla damm, kanske fukt är ett mindre problem. Visst, ett kamerahus med lågt brus är också bra. Men, tittar man på grejer som ger bra skärpa, dammtålighet men även något man inte behöver vara rädd om - varför inte fundera på Olympus 4/3? Eftersom många lämnar systemet är det klart prisvärt. Glöm att det finns 2 st 50-200 på blocket för 8000:- resp 10.800:- de blir inte sålda för det. Nej, man får 50-200/2,8-3,5 utan SWD för kanske 4000:- och versionen med SWD kanske 6000:-. Ett E-3 hus kostar under 4000:-. Alla priser beg. Huset och gluggen är väldigt tåliga och TFT skärmen kan vändas inåt för skydd. Tar kanske lite tid att sälja sedan men man behöver inte vara så rädd om grejerna. 50-200 motsvarar 100-400 på FF och i brus och skärpedjup blir det motsv 5,8-7,0 i bländartal men AF blir ju på 2,8-3,5 vilket gör att det tål en telekonverter med snabb AF. Dessa objektiv är gjorda för den mindre sensorn vilket få andra telezoomar för andra märken är. Jag säger inte att 4/3 är min rekommendation som huvudsystem eller är bäst, för det är det inte - men för just safari är det sannolikt utmärkt med undantag av brusprestanda. Bor TS nära Gbg kan hon titta då jag har E-3 och 50-200 i mitt andra system.