ANNONS
Annons

objektiv på safari?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är foto/fotoutrustning något trådskaparen brinner för? Annars är det väl rätt meningslöst att rekommendera objektiv mellan 10-20k? Särskilt när det skall till rätt seriös granskning för att man ska känna att det är värt pengarna.
Cyberfoto anser t.ex. Sigmagluggen jag nämde tidigare vara ett utmärkt val i klassen under 10000 kr. Bildstabilisering och hyfsad skärpa för 3000kr. Jag menar, det är inte proffsanvändande vi pratar om.
Jag har själv ett 70-200/4L IS som jag älskar. Men jag har tagit mer bra bilder med mitt gamla 75-300 IS. Kanske vissa av de billiga objektiven är lite suddiga och mörka i kanterna på en 5D? Men är de det även på en cropped sensor som den i trådskaparens 1100D?
Är det en bra idé att rekommendera trådskaparen att byta hela sitt system, och investera i saker som hon måste vänja sig vid igen, inför resan?
Kanske lite gnälligt inlägg, men det känns som att det kanske borde vara lite balans i rekommendationerna.

Jag håller med dig och försökte förmedla det i ett tidigare inlägg. Tror dock ingen har sett det då ingen gnällt på mig... ;) Min sammanfattning var "Fotar med autoläge: köp någon bra 18-200. Fotar i M-läge eller åtminstonde med något av TASM-lägena och samtidigt vet hur bländare, iso och slutartid jobbar ihop: köp ett dyrare objektiv". Men om man nu fotar på M-läge - har man verkligen en 1100d då?

Okej, om jag ska försöka sammanfatta tipsen...(rätta mig gärna om jag har fel!)

Saker jag borde tänka på:
* telezoom-objektiv med kvalitet inom rimliga gränser, begagnat?
* ca 70-200mm brännvidd (vid 300mm blir lätt kvalitetsförlusterna stora, och då är det bättre att beskära bilder tagna med 200mm)
* stor bländare, det är ofta dåliga ljusförhållanden då djuren vågar sig fram och alltför lång slutartid är inte att föredra vid långa brännvidder
* bildstabilisator, förbättrar skärpan och tillåter längre slutartider då det är svårt att använda stativ

Utöver objektivet:
* beanbags (istället för stativ?)
* batterigrepp (+ extrabatteri), gör att kameran inte känns så liten då jag använder telezoom och förlänger batteritiden då det kan vara dåliga laddningsmöjligheter

Några komentarer.
Angående beanbag:
När jag bodde i Tanzania hade jag en hemmagjord sådan. Som jag fyllde med bönor på plats ... Två kilo bönor är alltid två kilo ... den vikten vill man inte ta med på flyget om man inte måste. Bönor finns att köpa överallt (nästan).
Såg ett tipps om enbensstativ - stödjer det tipset också. Beanbag och enbenstativ räcker som stöd.

Angående objektiv:
Dagarna är ofta mycket ljusa. Köp det telezoom (som når 300mm) som budgeten klarar så tror jag du blir nöjd. Men ta med dig ett ljusstarkt objektiv för annan typ av fotografering ett fast 50mm 1,8 eller 1,4 kan vara bra att ha. Det finns inte bara djur i Afrika. Ett vidvinkel(zoom). Landskapsbilder kan vara underbara. Ibland missar man bilden för att man har ett för stort teleobjektiv på kameran.

Glöm inte backup av bilderna i annan väska än kameraväskan - skulle oturen vara framme och någon tar din kameraväska, så har du kvar större delen av bilderna i alla fall. Bilderna kan ingen försäkring ersätta.

Lycka till!
/jonas

PS. Ät Malarone - inte Lariam ... DS.

Blandar du inte ihop 70-300L med gamla 70-300?

Tittar man på mättavlor som denna tycker jag 70-300L är skarpare än 70-200L f4.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2

Recensionen på The-Digital-Picture är inte heller dålig.
Länken jag skickade i tidigare inlägg är en recension får en safari av en proffisionell fotagraf. Hans (och kollegans) slutsats var klar...

Nackdelar jag har läst är:
1) zoom medför annat focus på vissa brännvidder.
2) tyngre

Fördelar
1) 201-300 mm
2) snabbare autofocus
3) Bättre IS
4) mindre/kortare

Båda är mycket skarpa! Se länken ovan. Pgd den bättre IS på 70-300 får du fler skarpa bilder med handhållet där. (min erfarenhet, jag har en 70-300L och min bror har en 70-200L. Jag vill inte byta :)

Varför skulle den ha bättre IS? Four stops på båda objektiven.
70-200:ats största nackdel är avsaknaden av 200-300. Men 1.4x-extendern finns de där om tvånget kommer, vilket jag sällan känner.
Den zoomar ut, och är i det läget längre än 70-200/4:an. Och den väger mer. Dessutom så gillar jag att 70-200:an är mer eller mindre tät. Inga delar som rör sig eller intern luftvolym som ändras.

Recensioner som inte sätter det före 70-200/4L IS:
http://kenrockwell.com/canon/lenses/70-300mm-is-l.htm (menar att han hellre hade valt 70-200/4 även om de kostade lika mycket)
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/570-canon70300f456islff?start=2 (70-200/4L bättre objektiv för pengarna)

Som sätter det som ganska jämbördigt med 70-200 + 1.4:
http://www.lenstip.com/322.11-Lens_review-Canon_EF_70-300_mm_f_4-5.6_L_IS_USM_Summary.html (för dyr jämfört med 70-200 + extender)
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-300mm-f-4-5.6-IS-L-USM-Lens-Review.aspx (sämre bildkvalite i 70-200-spannet)

Självklart är det en smaksak, men egentligen skulle jag vilja säga att inget av de objektiven är prisvärda för någon som är relativt ny på hela fotograferingsgrejen. Jag vet knappt om jag själv har nytta av mitt 70-200. Förmodligen hade jag kunnat få till lika bra bilder med det Sigma 70-300 som jag skrev om tidigt i tråden. Och det kostar en tredjedel av mitt 70-200. Och typ en fjärdedel av vad ett 70-300L kostar.

OT: Bästa testerna i mitt tycke har tidningen, dessa kan du ladda ned från här, t.ex. här för 70-300/4-5.6L.

Tyvärr är deras sida inte den mest stabila...

Senast ändrad:
För familjebilder och tillsammans med en lätt kamera som 1100D så kan man nog med fördel välja bort de tunga och dyra objektiven.Objektiven bör väl hålla sig i samma prisklass som kameran +/- ca:50%, och dessutom balansera viktmässigt. Nu finns det ju olika safari, vi var i Krügerparken i Sydafrika, och endast en dag i parken, vi satt på varsin sida i samma jeep med varsin kamera, min fru med Tamron 28-300 (utan bildstabilisering) och jag ,med EF-S 55-250. Jag använde genomgående längre brännvidd än vad min fru gjorde, det var uppgjort så, utan stabilisering och sämre skärpa på långa brännvidder var det naturligt. Det kan vara frestande att bara använda långa brännvidder om man har tillgång till det, men glöm inte miljön kring djuren, bilden vinner oftast på det och risken för rörelseoskärpa minskar med minskad brännvidd. Om möjligt använd två kameror med olika objektiv, det ger fler bra bilder till samma kostnad än en kamera och ett dyrt objektiv. Även korta brännvidder behövs, då man kan komma djuren mycket nära, en giraff som står bredvid jeepen blir svår att fånga med telet. Våra bilder togs med brännvidder från 20-250mm, och faktiskt två, men misslyckade, på 300mm.
Lycka till och glömm inte det går åt mycket minne.

Tvärtom, skulle jag säga. Iaf om du är i malariaområde mer än en vecka. Och ännu viktigare: skydd mot hepatit.

Detta ämne kanske inte är fotorelaterat.
Jag håller med om vaccin mot hepatit …
För längre vistelse är Malarone dyrt och Lariam billigare som skydd mot malaria. Men jag har aldrig mött någon som reagerat negativt på att ta Malarone - däremot känner jag flera som fått sina Afrikavistelser förstörda på grund av diverse biverkningar på grund av Lariam. Alla får inte biverkningar (mina föräldrar får det inte) Jag och min fru fick efter första test-tabletten - som tur var innan resa till Tanzania. Andra jag känner har fått biverkningar på plats - då det är svårt att avvärja sig … resan blir då mer eller mindre förstörd.

Jag står kvar vid min rekommendation, men lägger till … om du inte har råd med Malarone - testa Lariam i god tid innan du reser! Minsta tecken på biverkning sluta ta tabletterna! (Läs noga bipacksedeln för att se vilka biverkningar den kan ge - be en vän läsa också - så de kan se tecken hos dig på biverkningar.)

/jonas
PS. Andra sätt att skydda sig mot malaria - som är lika viktiga är: Långärmat och lånbyxor på kvällen, sova under myggnät, myggstift … DS.

Jag hade precis samma fråga som du. Jag har varit på safari i Tanzania nu vid nyår. Jag fick flera tips och valet blev tillslut ett tamron 70-300 med is. Har du möjlighet och pengarna så sats på ett Canon 100-400 is! Jag var väldigt nöjd med mitt objektiv men önskade flera gånger att jag hade ännu mer zoom. Vill du inte ha objektivet när du kommer hem kan du lätt få sålt det till samma peng du gav för det. Vilka områden ska du till om jag får fråga?

Med vänlig hälsning, Romeh

... däremot känner jag flera s
Källkod:
om fått sina Afrikavistelser förstörda på grund av diverse biverkningar på grund av Lariam. Alla får inte biverkningar (mina föräldrar får det inte) Jag och min fru fick efter första test-tabletten - som tur var innan resa till Tanzania. Andra jag känner har fått biverkningar på plats - då det är svårt att avvärja sig … resan blir då mer eller mindre förstörd.
Okej. Själv har jag använt Lariam i många år och aldrig träffat någon dom fått biverkningar. För övrigt är risken för malaria mycket liten, så man ska inte överdriva åtgärderna.

Detta ämne kanske inte är fotorelaterat.
...
Men jag har aldrig mött någon som reagerat negativt på att ta Malarone

Ursäkta lite TMI från mitt håll... Men jag käkade Malarone i somras och hade konstant diarré under tiden jag käkade det. Inte så kul! Kan lätt förstöra en semester då man måste ha nära till toalett hela tiden. Vore ju tex inte kul under en safari...

Och efter att ha pratat med min svåger som är läkare så var han inte alls förvånad, tydligen inte så ovanligt.

Tänkte det ändå kunde vara bra med all input.

Ursäkta lite TMI från mitt håll... Men jag käkade Malarone i somras och hade konstant diarré ...

Oj! … då är det kanske så att det bästa man kan göra är att testa i god tid, så man hinner byta medicin! Inte börja med den ena eller andra en vecka innan vistelse i malariaområde.

Själv reagerar jag negativt på Lariam - jag fick samma symtom som du för Malarone :(
Jag känner också folk som blivit psykiskt sjuka (typ djup depression) under tiden de ätit Lariam …

Jag känner inte någon biverkning av varken Malarone eller Klorikinfosfat+Pauldrin.

Ursäkta min "besserwisser" attityd, tidigare!
Jag lägger mig i frågan om malariaprofilax, då det kanske är fel tråd, och då det finns olika erfarenheter (inte åsikter) som gör att det inte finns ett rätt svar.

/jonas

Oj! … då är det kanske så att det bästa man kan göra är att testa i god tid, så man hinner byta medicin! Inte börja med den ena eller andra en vecka innan vistelse i malariaområde.

Själv reagerar jag negativt på Lariam - jag fick samma symtom som du för Malarone :(
Jag känner också folk som blivit psykiskt sjuka (typ djup depression) under tiden de ätit Lariam …

Jag känner inte någon biverkning av varken Malarone eller Klorikinfosfat+Pauldrin.

Ursäkta min "besserwisser" attityd, tidigare!
Jag lägger mig i frågan om malariaprofilax, då det kanske är fel tråd, och då det finns olika erfarenheter (inte åsikter) som gör att det inte finns ett rätt svar.

/jonas
Ja, det kanske var lite OT, men känns inte helt orelaterat till safari...

Och såg inte ditt inlägg som så besserwisserigt, men ville ge min syn på det hela då jag ju som sagt inte alls var nöjd med Malarone. Jag testade dem inte innan för att jag inte hade tid, för att de är dyra och för att jag hade hört att det var de som man inte fick en massa biverkningar av.

Nästa gång kommer jag bara köra långbyxor, långärmat och myggstick.

Okej. Själv har jag använt Lariam i många år och aldrig träffat någon dom fått biverkningar. För övrigt är risken för malaria mycket liten, så man ska inte överdriva åtgärderna.

Tråden handlade ju i och för sig om utrustningsfrågor ur fotografisk synvinkel från början, men då man även tagit upp detta med malaria, infektionsrisk etc (som är nog så viktigt, svårt att fotografera om man ska springa på toaletten hela tiden t.ex), så försvarar jag detta inlägg. Goda råd finns att hämta från sajten reseradet.se, där man hittar svar på det mesta angående vaccination, tropikmedicin etc, och där man bl.a. säger så här angående Tanzania:

"Hög risk för allvarlig malaria i hela landet inklusive Dar Es Salaam (utom Oyster Bay). Som standard rekommenderas myggstift/myggnät och läkemedelprofylax. Sjukvård: I regel dålig kvalitet men nätt och jämt acceptabel i Dar Es Salaam. Vissa läkemedel saknas tidvis i landet."

Sen är ju frågan om vilken läkemedelsprofylax man väljer, det finns några. Alla får inte alla biverkningar.

//Göran

För det första är malaria en säsongsbunden sjukdom, vilket svenska läkare tycks bortse från i sina råd. För det andra är risken mycket liten på safari, eftersom det är relativt ont om smittkällor. I städer är det förstås en annan sak.

Vad man räknar som biverkningar är förstås individuellt. Själv blir jag lite uppkörd i magen av lariam och tar dem därför just innan jag lägger mig. Fast det är ingenting jämfört med gamla Paludrin.

Att man får diarré i t ex Tanzania behöver ju inte nödvändigtvis bero på att man tar medicin.

Edit: För övrigt är malaria, jämfört med t ex gulsot, oftast en ganska uthärdlig sjukdom.

Diskuterade just malaria med expertis här i Nelspruit. Hon menade att risken i södra Kruger i praktiken är obefintlig, så man behöver inte ta profylax. Hon hade inte hört talas om något fall på flera år.

Det hjälper förstås inte den som ska till Tanzania, men kan vara intressant för alla som planerar safari i Sydafrika.

Malaria är en dödlig sjukdom

För det första är malaria en säsongsbunden sjukdom, vilket svenska läkare tycks bortse från i sina råd. För det andra är risken mycket liten på safari, eftersom det är relativt ont om smittkällor. I städer är det förstås en annan sak.

Vad man räknar som biverkningar är förstås individuellt. Själv blir jag lite uppkörd i magen av lariam och tar dem därför just innan jag lägger mig. Fast det är ingenting jämfört med gamla Paludrin.

Att man får diarré i t ex Tanzania behöver ju inte nödvändigtvis bero på att man tar medicin.

Edit: För övrigt är malaria, jämfört med t ex gulsot, oftast en ganska uthärdlig sjukdom.

Delar inte din uppfattning om att malaria är en uthärdlig sjukdom. Det finns visserligen flera olika stammar men minst en är dödlig. Min fru hade en arbetskamrat som dog i malaria 10 dagar efter en safari i Kenya. Själv skulle jag aldrig chansa på att avstå malaria profylax i ett område där det finns malaria.

Delar inte din uppfattning om att malaria är en uthärdlig sjukdom. Det finns visserligen flera olika stammar men minst en är dödlig. Min fru hade en arbetskamrat som dog i malaria 10 dagar efter en safari i Kenya. Själv skulle jag aldrig chansa på att avstå malaria profylax i ett område där det finns malaria.

Jag håller med.
Malaria är idag fortfarande en av tio mest dödliga sjukdomar i Afrika …

Malaria är idag fortfarande en av tio mest dödliga sjukdomar i Afrika …

Ja, undernärda barn som inte får vård dör av malaria. De dör å andra sidan av mässling och enkla maginfektioner också. Så det har kanske inte så mycket med den här diskussionen att göra.

Jag har varit på ett antal safari i Kenya och vad som kan vara värt att tänka på är man sitter i en bil mest hela tiden och fotar ut genom fönstret. Inte alltid den mest spännande vinkeln.

Ett alternativ till att köpa ett dyrt nytt objektiv är att lägga de 3-5000kr som ett objektiv går på, på en ballongfärd eller ett walking safari med guide.
2007 flög jag ballong över Lake elementaita i Kenya och det var det häftigaste och vackraste jag gjort.

Bara en tanke

Håller annars med om att ett längre objektiv behöver du, men med dagens megapixelas till kameror så kan man beskära en hel del utan kvalitetsförlust.

Bara min ringa åsikt

Det beror nog på det. Det finns en del parker som är lättillgängliga där man ofta använder minibussar i Kenya men de flesta gör inte det i Tanzania. De flesta kör nog Toyota Landcruisers och där kan man lyfta hela taket och parkera det ca 1/2 meter ovan för takets normala läge. Där kan man stå när man tar sina bilder. Det är verkligen toppen. Den absolut bästa lösningen jag sett hittills. Går också fint att stödja mot takluckans sarg eller en del av de rörförstärkningar och räck som ofta finns.

Se till att få en sådan jeep om det går och ni kan ta kostnaden. Det är värt varenda krona. Om man menar allvar med att fotografera under safari så kan man aldrig acceptera bilar som tvingar en fotografera genom fönstren.

Ja, undernärda barn som inte får vård dör av malaria. De dör å andra sidan av mässling och enkla maginfektioner också. Så det har kanske inte så mycket med den här diskussionen att göra.

Jag fick Denguefeber veckan jag kom hem till Sverige från Tanzania i vintras. Jag var sjuk i en hel vecka med feber som kom och gick och först trodde jag det var malaria. Dengue utlöses av ett virus till skillnad från malaria. Likheten är att man smittas av mygg i båda fallen. Folk dör av Dengue också. Speciellt om man får det flera gånger. Det som händer är att man i värsta fall får inre blödningar och hamnar i chock av det efter som blodet inte längre koagulerar som det ska. Så det är heller inte att leka med. Man blir ganska sänkt av det med även om man klarar sig från blödningar i någon större skala.

Du har ju rätt i ditt resonemang kring säsongerna men ibland är vädret nyckfullt och det är inget att ställa klockan efter. Dessutom finns ju platser i exv. Tanzania som är speciellt kända för att vara "mygghål". Det finns en plats som jag tror heter Mosquito River Town eller något liknande och åker man bil så rör man sin ofta över stora areor med varierande lokalklimat och övriga naturliga förutsättningar. Sagda håla passerar man på vägen till Ngoronggoro och Serengeti.

I stillastående vatten finns dessutom Bilharzia som väl är det jag tycker verkar värst av allt tillsammans med den flodblindhet som finns främst kring de stora floderna i Väst-Afrika. Men numera finns ju i alla fall botemedel. Man kanske främst håller koll efter krokodiler medan det är annat man borde vara mer rädd för. Bilharzia är en folksjukdom i exv. Egypten och länderna runt Viktoriasjön där schistosomiasis snäckans larver trivs i den vattenhyacint som exploderat både där och i exv. kraftverksdammarna i Egypten (Assuan). Enligt Smittskyddsinstitutet är 200 miljoner smittade. Obehandlad orsakar den obotliga skador på inre organ och t.o.m. att benmusklerna förtvinar genom att blodflödet hämmas. Man kan se folk som inte längre kan gå p.g.a. sjukdomen hasa omkring på hemmagjorda kärror med benen (med knappt några muskler kvar) släpandes efter sig.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar