snysop
Aktiv medlem
Är foto/fotoutrustning något trådskaparen brinner för? Annars är det väl rätt meningslöst att rekommendera objektiv mellan 10-20k? Särskilt när det skall till rätt seriös granskning för att man ska känna att det är värt pengarna.
Cyberfoto anser t.ex. Sigmagluggen jag nämde tidigare vara ett utmärkt val i klassen under 10000 kr. Bildstabilisering och hyfsad skärpa för 3000kr. Jag menar, det är inte proffsanvändande vi pratar om.
Jag har själv ett 70-200/4L IS som jag älskar. Men jag har tagit mer bra bilder med mitt gamla 75-300 IS. Kanske vissa av de billiga objektiven är lite suddiga och mörka i kanterna på en 5D? Men är de det även på en cropped sensor som den i trådskaparens 1100D?
Är det en bra idé att rekommendera trådskaparen att byta hela sitt system, och investera i saker som hon måste vänja sig vid igen, inför resan?
Kanske lite gnälligt inlägg, men det känns som att det kanske borde vara lite balans i rekommendationerna.
Jag håller med dig och försökte förmedla det i ett tidigare inlägg. Tror dock ingen har sett det då ingen gnällt på mig... Min sammanfattning var "Fotar med autoläge: köp någon bra 18-200. Fotar i M-läge eller åtminstonde med något av TASM-lägena och samtidigt vet hur bländare, iso och slutartid jobbar ihop: köp ett dyrare objektiv". Men om man nu fotar på M-läge - har man verkligen en 1100d då?