Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv på safari?

Produkter
(logga in för att koppla)
Backup på flera ställen lät som en bra idé!
Jag ska försöka lära mig att fota med RAW, kanske att jag fotar i jpeg+RAW, men det tar väl både mycket plats och förlänger tiden mellan bilderna?

Hur stort minne kan jag tänkas behöva i så fall, någon som har erfarenhet om sådant?
Jag har ett 8gb sedan tidigare, men som det känns nu så tror jag att det kommer passa bäst som reserv, men jag har inte fotot i RAW tidigare så jag har inte riktigt någon aning om hur mycket plats bilderna kommer ta...

Hade jag inte hoppat på.
Det blir väl ungefär detsamma som ett begagnat 100-400 MEN BETYDLIGT mer svårsålt när man kommer hem.

NOg allt bättre att kontakta de andra som också skall till Afrika i samma ärende och försöka göra en deal tillsammans med dem.

tex att förbinda sig att köpa en glugg tillsammans.
Användare 1 beg 12000
Användare 2 beg 11000
Användare 3 beg 10000

sedan säljs gluggen & man delar på förluster/vinster broderligt.

Kan säkert stämma men 100-400L är inte tätat och suger damm. Blir det dammigt invändigt blir det väldigt svårsålt och en stor ekonomisk förlust. Oly 50-200 är ungefär lika skarpt på pixelnivå som 100-400L på en 5D, kör man på crop kommer man visserligen upp i motsv 640mm men med pixeldensiteten på en 1000D eller 1100D får man inte samma pixelskärpa. Som ja sa, 4/3 är inte det bästa för allt och alla, men just för safari har det vissa fördelar idag med lågt pris och vädertätning i de bättre grejerna som idag är billiga.

Rotera minneskorten

Backup på flera ställen lät som en bra idé!
Jag ska försöka lära mig att fota med RAW, kanske att jag fotar i jpeg+RAW, men det tar väl både mycket plats och förlänger tiden mellan bilderna?

Hur stort minne kan jag tänkas behöva i så fall, någon som har erfarenhet om sådant?
Jag har ett 8gb sedan tidigare, men som det känns nu så tror jag att det kommer passa bäst som reserv, men jag har inte fotot i RAW tidigare så jag har inte riktigt någon aning om hur mycket plats bilderna kommer ta...

En riktig backup är givetvis det bästa om man orkar släpa med sig en PC. Jag brukar rotera tre minneskort, byter varje kväll. På så sätt riskerar jag bara att förlora 1/3 av bilderna om ett minneskort går sönder eller kameran blir stulen.

Jag var på en safariresa i Tanzania i september förra året. Så här kommer lite blandade erfarenheter (en del har du ingen nytta av eftersom du har ett annat kameramärke men jag tar med det ändå).

- Minneskort, jag tog med ca 50 GB fördelat på flera kort som jag fyllde helt på en vecka (jpeg+raw på 70% av bilderna, bara jpeg på ca 30%). Dessutom hade jag med en liten lätt laptop för backup-lagring (trevligt att kunna titta på bilderna också på kvällen).

- Damm tyckte jag inte var något större problem. Vi stängde sidorutorna på bilen när vi förflyttade oss och genom taket kom det inte in så mycket damm. Vår guide undvek att köra i karavan med andra för då dammar det på ordentligt för de sista bilarna. Håll kameraväskan stängd för lite damm kommer det in.

- Gryning/skymning tyckte jag knappt fanns, solen gick upp blixtsnabbt på ekvatorn. Dessutom kom vi ut i parkerna först när det var riktigt ljust (jag gissar att i Sydafrika är gryning/skymning så långa att man kan utnyttja dem fotografiskt). Ljuset var bra i september, lätt molnigt större delen av tiden. Kontrollera innan avresan vilket väder du ska förvänta dig i området (regn eller torka).

- Jag hade med en bönpåse som jag knappt använde, ofta vilade jag armarna mot bilen när jag höll i kameran istället. Jag använde också bilens sidofönster ofta för att komma i ner i samma höjd som motivet och då låg den hand som höll objektivet mot fönsterkanten som stöd.

- Jag hade ett 100-300 med bildstabilisering på en Panasonic GH2. På en annan kamera (Panasonic G1 som dessutom var backup) satt en normalzoom. Då slapp jag byta objektiv (jag var orolig för damm, men det var ju inte så farligt visade det sig). Jag tyckte 300 mm var helt nödvändigt för att fota fåglar då jag ogillar att beskära bilderna i efterhand. För större djur var det inte nödvändigt med 300 mm. Ta med en backupkamera om det så bara är en kompaktkamera.

- Extra batteri var helt nödvändigt, men min kamera slukar ju ström (jämfört med andra kameror).

-Kikare är bra att ha med. Man vill ju inte uppleva naturen genom en kamersökare hela tiden.

Safari

Objektivval beror helt på budget.
75-300, 100-300, 100-400 är ett måste.
Även elefanter får plats på 75 mm.
Fåglar kräver längre brännvidd.
Jag har rest ett 10 tal gånger i afrika och fotat.
Har du råd med ett fast 300 plus konverter är det ett stort plus.
Jag har använt 75-200 med1,4 ggr konverter eller 100-400 från Canon och fasta telen 300.
Jag tycker 100-400 är ett utmärkt objektiv. Inga problem med damm i optiken.
Optiken suger inte in damm och man fotar inte i dammoln hur som helst.
man får mycket pang för pengarna med Canon100-400.
Det stora problemet i afrika är det starka ljuset och kontrasterna.

Lycka till med fotandet.
Hälsningar
Stefan

Är foto/fotoutrustning något trådskaparen brinner för? Annars är det väl rätt meningslöst att rekommendera objektiv mellan 10-20k? Särskilt när det skall till rätt seriös granskning för att man ska känna att det är värt pengarna.
Cyberfoto anser t.ex. Sigmagluggen jag nämde tidigare vara ett utmärkt val i klassen under 10000 kr. Bildstabilisering och hyfsad skärpa för 3000kr. Jag menar, det är inte proffsanvändande vi pratar om.
Jag har själv ett 70-200/4L IS som jag älskar. Men jag har tagit mer bra bilder med mitt gamla 75-300 IS. Kanske vissa av de billiga objektiven är lite suddiga och mörka i kanterna på en 5D? Men är de det även på en cropped sensor som den i trådskaparens 1100D?
Är det en bra idé att rekommendera trådskaparen att byta hela sitt system, och investera i saker som hon måste vänja sig vid igen, inför resan?
Kanske lite gnälligt inlägg, men det känns som att det kanske borde vara lite balans i rekommendationerna.

När vi var på safari använde jag ett EF-S 55-250/4-5,6 IS på 7D och min fru ett Tamron 28-300/3,5-6,3 på 400D. (Jag hade väl önskat EF100-400/4,5-5,6L IS) EF-S 55-250, ser inte så mycket ut för världen men är mycket bra, mer prisvärt får man leta efter, betydligt bättre än Tamrons soperzoom. jag tror nog att det är det som passar en 1100D som handsken, lätt smidigt ,billigt men utmärkt resultat.

Är det bara jag tycker det är galet som läser att TS är nybörjare och att hon får tips om att köpa optik för 10 000kr? Som nybörjare vet man oftast inte vad "bra" eller "dålig" optik är och om man inte vet hur bländare, slutartid och iso lirar ihop utan bara fotar med automatlägena så tycker jag att man kan vänta lite med att slänga ut så mycket pengar på objektiv.

Tja... Kanske det. Som Canon 70-300 IS USM ägare kan jag iaf inte rekommendera det till andra. Dyrt och resultatet är oftast inte paritet med priset. Har jag som plåtat några år och kan alla tumreglerna svårt att få bra foton med det så kan jag inte kalla det nybörjarvänligh.

Olika 70-200/2.8 /4 objektiv kan man iofs få just halvbilligt (runt 5papp nytt). Har lånat en sigma 70-200/2.8 från en bekant och tycker den gluggen är underbart mycket bättre, bilderna blir både vackra och skarpa. Billigare men tyngre än Canon 70-300.

Skall man tänka billigt så är APS-C och EF-S objektiv bra match.

Annars har tamron en billig 18-200 superzoom som har massa distorsion och kontrastproblem i vidvinkeln men som tar helt okej tele, hade den på semestern i tyskland för några år sen och var mycket nöjd med resultatet - för 2 papp kan man absolut inte klaga på de telebilderna. Tog mina första lyckade konsert / event bilder med det objektivet.

Annars är kanske Canon 55-250 IS är ett alternativ, billigt och tänkt som tele-uppgradering till kit-objektivet. Jag har inte provat det själv och uttalar mig därför inte om bilderna från det.

Vad man än köper: testa set hårt innan semestern. Man vill veta under vilka omständigheter som man får lyckade bilder. Tele är över lag svårare än normalzoom/vidvinkel. Och billiga zoomar är ofta ganska ojämna, de är bra på vissa brännvidder men inte alla.

En riktig backup är givetvis det bästa om man orkar släpa med sig en PC. Jag brukar rotera tre minneskort, byter varje kväll. På så sätt riskerar jag bara att förlora 1/3 av bilderna om ett minneskort går sönder eller kameran blir stulen.
Fast man måste inte ha en egen. Det räcker ju med en PC på ett sällskap.

När du reser skall PC/kamera vara i handbagaget.
incheckade väskor röntgas och då syns det om det ligger en PC i.
Vips så öppnas väskan och du ser aldrig mer PCn.
Och jag skriver om personalen på flygplatsen...

Fast man måste inte ha en egen. Det räcker ju med en PC på ett sällskap.

När du reser skall PC/kamera vara i handbagaget.
incheckade väskor röntgas och då syns det om det ligger en PC i.
Vips så öppnas väskan och du ser aldrig mer PCn.
Och jag skriver om personalen på flygplatsen...

Köper man en vettig netbook, så borde den kunna gå i handbagaget utan problem.
Med en hyfsat stor hårddisk borde den kunna täcka upp för det mesta av en semesters bilder.
Man ska nog inte satsa på att redigera med den begränsade processorkraften, men det funkar för att sålla bort de mest misslyckade bilderna.

Jag körde eeepc, verbatim usb disk, kamera osv på semester 2009. inga frågor om det från flygsäkerhetspersonalen.

verbatim diskarna är lätta och plasten tar upp fall/chocker bra, jag har en där plasten är förstörd efter fall ner i stengolv, inga skador på den disken.

Personligen plåtar jag raw och sparar varenda foto jag tar, undantaget om jag explicit ombes ta bort något personfoto. Disk är billigt och råkar man ta bort något felaktigt kan undelete strula.

Jag körde eeepc, verbatim usb disk, kamera osv på semester 2009. inga frågor om det från flygsäkerhetspersonalen.

verbatim diskarna är lätta och plasten tar upp fall/chocker bra, jag har en där plasten är förstörd efter fall ner i stengolv, inga skador på den disken.

Personligen plåtar jag raw och sparar varenda foto jag tar, undantaget om jag explicit ombes ta bort något personfoto. Disk är billigt och råkar man ta bort något felaktigt kan undelete strula.
Jag skrev inte att personalen har frågor om PCn.
Jag skrev att personal öppnar din väska och STJÄL din PC.
Jag vet två som råkat ut för det. Båda med jobbdator.

[QUOTE
Utöver objektivet:
* beanbags (istället för stativ?)
r[/QUOTE]

MIn erfarenhet: Jag var på safari i Sydafrika jan 2010. Min utrustning var då Olympus E3 (motsvarar i tyngd och storlek min nuvarande Canon 7D) plus ett 100-300, förutom normalobjektivet. Min motsvarande FF-brännvidd blev alltså 600 mm. Jag hade nytta av nästan alla 600 millimetrarna - man behöver långa telen. Så här i efterskott tror jag dock att ett 70-200/70-300, kanske med en extender, skulle fungera bra också.

Vidare hade jag ett enbensstativ, som fungerade perfekt. Bilarna man åker i - kan variera - är oftast öppna jeepar typ Toyota Landcruiser, med tre stolsrader bakom föraren. Jag ställde mitt enbensstativ mellan knäna och stödde det mot baksidan av stolsryggen framför, vilket blev väldigt stadigt. Det var då dessutom lätt att rikta kameran åt olika håll, med bibehållen stadga. Är inte säker på att en beanbag hade fungerat så bra.

Det var visserligen ganska mörkt både tidigt på morgnarna och sent på kvällarna när vi var ute på game rides; gryningen och skymningen kommer fort, men det blev också ganska fort ljust, med bra fotoljus.

Det var en upplevelse, både ur semestersynpunkt och fotosynpunkt, lycka till på resan

Tips till safariresan!

Okej, om jag ska försöka sammanfatta tipsen...(rätta mig gärna om jag har fel!)

Saker jag borde tänka på:
* telezoom-objektiv med kvalitet inom rimliga gränser, begagnat?
* ca 70-200mm brännvidd (vid 300mm blir lätt kvalitetsförlusterna stora, och då är det bättre att beskära bilder tagna med 200mm)
* stor bländare, det är ofta dåliga ljusförhållanden då djuren vågar sig fram och alltför lång slutartid är inte att föredra vid långa brännvidder
* bildstabilisator, förbättrar skärpan och tillåter längre slutartider då det är svårt att använda stativ

Utöver objektivet:
* batterigrepp (+ extrabatteri), gör att kameran inte känns så liten då jag använder telezoom och förlänger batteritiden då det kan vara dåliga laddningsmöjligheter

Jag har varit på safari i både Tanzania och Sydafrika och jag bara använt mig av ett 18-200mm objektiv (ok, jag vet, det är en kompromiss, men!). Dels för att jag inte vill byta objektiv då miljön ofta är dammig och sedan för att många gånger kommer du faktiskt väldigt nära djuren. Det är ett faktum, guiderna försöker ofta komma så nära som möjligt och jag har sett flera som har haft 70-300mm objektiv som inte har kunnat fota djuren för man har helt enkelt inte tillräcklig vidvinkel vilket är väldigt tråkigt! (en del hade med sig även typ 18-55mm objektiv och bytte emellan men de missade många bra fototillfällen då djuren passerade).
Visst, ibland är djuren långt borta också och zoom behövs men med 200mm kommer du långt och sedan kan man alltid beskära bilden i efterhand. Dock är bildstabilisering ett måste oavsett objektiv som du köper.
Sedan behöver du absolut ett UV-filter (bör du förstås helst jämt ha på objektivet för att "spara" linsen), solljuset är starkt och ger effekter på bilderna som du inte vill ha.
Tänk också på som någon tidigare skrev att skydda kameran mot damm när du inte använder den för det dammar på safari (sätt alltid på linsskyddet när du inte tar bilder). Har du kameran uppe ur kameraväskan kan du t.ex. bara ha en tunn sjal som du lägger över den när du har kameran i knäet. Det skyddar även kameran mot det starka solljuset som kan om du har otur värma upp kameran rejält så den lägger av, det hände för några på en safari.
Extra batteri ska du definitivt ha med dig. Dessutom flera olika minneskort, precis som andra tipsat om och byt emellan så du inte förlorar massor av bilder vid ett ev. korthaveri eller förlust av kort.
Vad mer att tänka på, jo, ta dig verkligen tid att lära dig din kamera, du har hela 2012 på dig =). Du tjänar verkligen på det, om du inte vill chansa när du ska ta kort på safarin, kör då i "Programautomatik läget", det är bättre än "auto" men inte så bra som manuellt. Men för att fota i manuellt läge på en safari så bör du kunna din kamera rätt väl. Förhållandena varierat rätt mycket ibland och en inställning för kortet du just tog på ett djur kan vara helt fel för nästa kort.
Fokus bör du lära dig. Autofokus är inte så bra att använda på safari tycker jag, djuren står ofta bland högt gräs och buskar och det är ofta lätt att kameran fokuserar på dessa istället för på djuret....och det kanske du ser först när du får upp bilden på en datorskärm, displayen på kameran är inte alltid den bästa att kolla skärpan i en bild. Jag har tagit många bilder med singel fokuspunkt och tyckt detta varit bra, för manuell fokus är något man måste verkligen lära sig hantera för att få till bra bilder med och på safari går det ibland snabbt när du ska ta en bild och är du inte van vid manuell fokus, ja då blir bilderna oskarpa. Så mitt tips är singel fokuspunkt med objektivetinställningar inställt på autofokus, men du får testa dig fram till vad du tycker fungerar bäst för dig. Lär dig även hantera vitbalansen, att ställa in den på "Solljus" vid sol och "Moln" vid moln ger mycket bättre bilder än att ha den i "auto" läget, kräver dock att man kommer vad den är inställd på om vädret varierar. Sedan ett sista tips men som jag tycker är värdefullt är att ta alla bilderna i RAW-format, då kan du rätta missar som t.ex. fel inställd vitbalans, det tar plats på minneskorten men dessa är relativt billiga att köpa i jämförelse med att komma hem med bilder som kunde ha räddads om de tagits i RAW-format och inte i JPEG (för att man ville spara in på minneskortsplats).

Min summering av vad som är värt att tänka på skulle vara (obs, detta är MIN summering, andra och du själv får skapa era egna uppfattningar utifrån era kunskaper och kunskapsinhämtande =) ) :

*18-200mm objektiv med bildstabilisering (Canon har ett som heter nått i stil med 18-200mm IS, inte allt för dyrt) Detta är ett bra "allround" objektiv som du kan ha till andra semesterresor.
* Flera minneskort, i typ storleksordningen 8Gb/st (se till att de har bra överföringshastighet dock)
*UV-filter till objektivet
*sjal att täcka kameran med mot damm och solljus
*två batterier, glöm ej laddaren!
*ta korten i RAW-format
*lär dig att använda vitbalansens inställningar på kameran
*lär dig kamerans fokusering och prova dig fram och ta kort på motiv som är i miljöer med mycket buskar och snår så du vet hur kamerans fokus fungerar i de olika inställningarna innan du är på safarin och välj det du tycker är bäst
*Programautomatik läget kommer man långt på, men bäst är om du lär dig manuella läget på kameran (helt upp till din ambition så klart)
*lär dig hur du snabbt ställer om kameran till bildserietagning, man vet aldrig om man får se en rovdjursjakt!

Andra tips till safarin:
*ta med dig en kikare!
*ha en suverän upplevelse!!!!
*ta med dig magsjukemedicin
*ta med dig vätskeersättningstabletter (bra att ha om du blir magsjuk så du får i dig mineraler och vitaminer)
*se till att vaccinera dig i tid och att få alla vaccin som behövs för Tanzania, vissa vaccin som man bör ta, t.e.x twinrix (mot hepatit) behöver några månader mellan sprutorna. Vaccin mot gula febern måste du ha.
*glöm ej att fixa visum (tror det behövs fortfarande, bara att kolla upp)
*en hatt med brett brätte som ger skugga är bra att ha med sig

Hoppas du inte blev helt förvirrad av allt nu.

Okej, om jag ska försöka sammanfatta tipsen...(rätta mig gärna om jag har fel!)

Jag har drygt 20 år erfarenhet av safari (senast i förrgår) och skulle vilja säga så här:
* telezoom-objektiv med kvalitet inom rimliga gränser, begagnat?
* ca 70-200mm brännvidd (vid 300mm blir lätt kvalitetsförlusterna stora, och då är det bättre att beskära bilder tagna med 200mm)
* stor bländare, [...]
* bildstabilisator, [...]
• Det bästa valet för safari är Canon 100-400. Det är kanske för dyrt, titta då på Canon 55-250 eller någon riktigt bra 70-300-variant.
• Att det skulle vara svårt att få bra bilder med 300 eller 400 mm är inte sant. Och din kamera tillåter inte jättemycket beskärning.
• IS är viktigt. Ljusstyrka? Visst, om man fick drömma. Men ljusstarka långa telen är extremt dyra och väldigt tunga.

* batterigrepp (+ extrabatteri), gör att kameran inte känns så liten då jag använder telezoom och förlänger batteritiden då det kan vara dåliga laddningsmöjligheter
• Stativ har man sällan nytta av. Beanbag är lätt att ha med och ibland har man nytta av den, beroende av hur man åker. Själv klarar jag mig bra utan, eftersom jag oftast sitter i bilsäte och kan stödja armbågar mot bil, knä eller liknande.
• Extrabatteri måste du ha med, men visst går det att ladda. I värsta fall i bilen. Batterigrepp förstår jag inte alls nyttan av, om man inte tar väldigt mycket bilder i porträttläge. Objektivet blir ju inte lättare av att kameran blir ännu tyngre. (För övrigt är t ex 55-250 både litet och lätt.)

Ett sista fototips: Plåta i raw-format (eller jpg+raw). Det är större skillnad än man tror, inte minst när man tvingas använda höga iso-tal.

Och så några viktiga saker om safari:
• Se till att åka ut så tidigt det är möjligt på morgonen, i gryningen (eller strax innan). Och ha inte bråttom. Det viktigaste är tid. Ser du nåt kul (en leopard, en konstig fågel eller kanke en dyngbagge) så stanna länge på platsen.
• Ha med en riktigt bra kikare -- per person. Det är viktigare för upplevelsen är kameran. (Vill man snåla på detta kan man köpa en Bresser 10x50 som Lidl brukar ha i sortimentet några veckor varje år. Inte världens bästa kikare, men ett fantastiskt fynd för 299 kr. Ska man ha något optiskt bättre får man fem- eller tiodubbla priset.)

Jag skrev inte att personalen har frågor om PCn.
Jag skrev att personal öppnar din väska och STJÄL din PC.
Jag vet två som råkat ut för det. Båda med jobbdator.

Ja, jag förstod. Det har varit problem med det på både svenska, amerikanska och andra utländska flygplatser. Dom öppnar väskan med en penna, tar värdesakerna och återförsluter den sen utan någon synbar åverkan.

...det var tänkt som ett förtydligande att fler än du har kört massa elektronik igenom kontrollerna utan problem.

Själv oroade jag mig att något pucko skulle tro en USB hårddisk var någon ond mackapär, men tja, allt vettigt skall gå igenom säkerhetskontrollen, och oftast går det smärtfritt.

OM du funderar på objektiv i 10.000 kr-klassen vill jag tipsa om det nya 70-300L IS. På många sätt (alla utom 301-400mm) bättre än 100-400L. Samma pris men bättre och längre än 70-200L f4 IS.

Lär mer på http://www.canonrumors.com/reviews/ef-70-300-f4-5-6l-is-review/

Annars tror jag du blir nöjd med ett Tamron 70-300 VC USM eller liknande för 4000 kr också. Allt beror på förväntningar... Det blir fina bilder med billigare utrustning också. Hoppas du får en fantastisk safari!

/D

OM du funderar på objektiv i 10.000 kr-klassen vill jag tipsa om det nya 70-300L IS. På många sätt (alla utom 301-400mm) bättre än 100-400L. Samma pris men bättre och längre än 70-200L f4 IS.

Lär mer på http://www.canonrumors.com/reviews/ef-70-300-f4-5-6l-is-review/

Annars tror jag du blir nöjd med ett Tamron 70-300 VC USM eller liknande för 4000 kr också. Allt beror på förväntningar... Det blir fina bilder med billigare utrustning också. Hoppas du får en fantastisk safari!

/D

Många recensioner ute på nätet sätter det rätt långt efter 70-200/4.
Jag har känt och klämt på ett, och tyckte att det var rätt OK, men jag behåller hellre mitt 70-200.
Men visst, det är lättare och har längre brännvidd.

Många recensioner ute på nätet sätter det rätt långt efter 70-200/4.
Jag har känt och klämt på ett, och tyckte att det var rätt OK, men jag behåller hellre mitt 70-200.
Men visst, det är lättare och har längre brännvidd.

Blandar du inte ihop 70-300L med gamla 70-300?

Tittar man på mättavlor som denna tycker jag 70-300L är skarpare än 70-200L f4.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=2

Recensionen på The-Digital-Picture är inte heller dålig.
Länken jag skickade i tidigare inlägg är en recension får en safari av en proffisionell fotagraf. Hans (och kollegans) slutsats var klar...

Nackdelar jag har läst är:
1) zoom medför annat focus på vissa brännvidder.
2) tyngre

Fördelar
1) 201-300 mm
2) snabbare autofocus
3) Bättre IS
4) mindre/kortare

Båda är mycket skarpa! Se länken ovan. Pgd den bättre IS på 70-300 får du fler skarpa bilder med handhållet där. (min erfarenhet, jag har en 70-300L och min bror har en 70-200L. Jag vill inte byta :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar