Tips till safariresan!
Okej, om jag ska försöka sammanfatta tipsen...(rätta mig gärna om jag har fel!)
Saker jag borde tänka på:
* telezoom-objektiv med kvalitet inom rimliga gränser, begagnat?
* ca 70-200mm brännvidd (vid 300mm blir lätt kvalitetsförlusterna stora, och då är det bättre att beskära bilder tagna med 200mm)
* stor bländare, det är ofta dåliga ljusförhållanden då djuren vågar sig fram och alltför lång slutartid är inte att föredra vid långa brännvidder
* bildstabilisator, förbättrar skärpan och tillåter längre slutartider då det är svårt att använda stativ
Utöver objektivet:
* beanbags (istället för stativ?)
* batterigrepp (+ extrabatteri), gör att kameran inte känns så liten då jag använder telezoom och förlänger batteritiden då det kan vara dåliga laddningsmöjligheter
Jag har varit på safari i både Tanzania och Sydafrika och jag bara använt mig av ett 18-200mm objektiv (ok, jag vet, det är en kompromiss, men!). Dels för att jag inte vill byta objektiv då miljön ofta är dammig och sedan för att många gånger kommer du faktiskt väldigt nära djuren. Det är ett faktum, guiderna försöker ofta komma så nära som möjligt och jag har sett flera som har haft 70-300mm objektiv som inte har kunnat fota djuren för man har helt enkelt inte tillräcklig vidvinkel vilket är väldigt tråkigt! (en del hade med sig även typ 18-55mm objektiv och bytte emellan men de missade många bra fototillfällen då djuren passerade).
Visst, ibland är djuren långt borta också och zoom behövs men med 200mm kommer du långt och sedan kan man alltid beskära bilden i efterhand. Dock är bildstabilisering ett måste oavsett objektiv som du köper.
Sedan behöver du absolut ett UV-filter (bör du förstås helst jämt ha på objektivet för att "spara" linsen), solljuset är starkt och ger effekter på bilderna som du inte vill ha.
Tänk också på som någon tidigare skrev att skydda kameran mot damm när du inte använder den för det dammar på safari (sätt alltid på linsskyddet när du inte tar bilder). Har du kameran uppe ur kameraväskan kan du t.ex. bara ha en tunn sjal som du lägger över den när du har kameran i knäet. Det skyddar även kameran mot det starka solljuset som kan om du har otur värma upp kameran rejält så den lägger av, det hände för några på en safari.
Extra batteri ska du definitivt ha med dig. Dessutom flera olika minneskort, precis som andra tipsat om och byt emellan så du inte förlorar massor av bilder vid ett ev. korthaveri eller förlust av kort.
Vad mer att tänka på, jo, ta dig verkligen tid att lära dig din kamera, du har hela 2012 på dig =). Du tjänar verkligen på det, om du inte vill chansa när du ska ta kort på safarin, kör då i "Programautomatik läget", det är bättre än "auto" men inte så bra som manuellt. Men för att fota i manuellt läge på en safari så bör du kunna din kamera rätt väl. Förhållandena varierat rätt mycket ibland och en inställning för kortet du just tog på ett djur kan vara helt fel för nästa kort.
Fokus bör du lära dig. Autofokus är inte så bra att använda på safari tycker jag, djuren står ofta bland högt gräs och buskar och det är ofta lätt att kameran fokuserar på dessa istället för på djuret....och det kanske du ser först när du får upp bilden på en datorskärm, displayen på kameran är inte alltid den bästa att kolla skärpan i en bild. Jag har tagit många bilder med singel fokuspunkt och tyckt detta varit bra, för manuell fokus är något man måste verkligen lära sig hantera för att få till bra bilder med och på safari går det ibland snabbt när du ska ta en bild och är du inte van vid manuell fokus, ja då blir bilderna oskarpa. Så mitt tips är singel fokuspunkt med objektivetinställningar inställt på autofokus, men du får testa dig fram till vad du tycker fungerar bäst för dig. Lär dig även hantera vitbalansen, att ställa in den på "Solljus" vid sol och "Moln" vid moln ger mycket bättre bilder än att ha den i "auto" läget, kräver dock att man kommer vad den är inställd på om vädret varierar. Sedan ett sista tips men som jag tycker är värdefullt är att ta alla bilderna i RAW-format, då kan du rätta missar som t.ex. fel inställd vitbalans, det tar plats på minneskorten men dessa är relativt billiga att köpa i jämförelse med att komma hem med bilder som kunde ha räddads om de tagits i RAW-format och inte i JPEG (för att man ville spara in på minneskortsplats).
Min summering av vad som är värt att tänka på skulle vara (obs, detta är MIN summering, andra och du själv får skapa era egna uppfattningar utifrån era kunskaper och kunskapsinhämtande =) ) :
*18-200mm objektiv med bildstabilisering (Canon har ett som heter nått i stil med 18-200mm IS, inte allt för dyrt) Detta är ett bra "allround" objektiv som du kan ha till andra semesterresor.
* Flera minneskort, i typ storleksordningen 8Gb/st (se till att de har bra överföringshastighet dock)
*UV-filter till objektivet
*sjal att täcka kameran med mot damm och solljus
*två batterier, glöm ej laddaren!
*ta korten i RAW-format
*lär dig att använda vitbalansens inställningar på kameran
*lär dig kamerans fokusering och prova dig fram och ta kort på motiv som är i miljöer med mycket buskar och snår så du vet hur kamerans fokus fungerar i de olika inställningarna innan du är på safarin och välj det du tycker är bäst
*Programautomatik läget kommer man långt på, men bäst är om du lär dig manuella läget på kameran (helt upp till din ambition så klart)
*lär dig hur du snabbt ställer om kameran till bildserietagning, man vet aldrig om man får se en rovdjursjakt!
Andra tips till safarin:
*ta med dig en kikare!
*ha en suverän upplevelse!!!!
*ta med dig magsjukemedicin
*ta med dig vätskeersättningstabletter (bra att ha om du blir magsjuk så du får i dig mineraler och vitaminer)
*se till att vaccinera dig i tid och att få alla vaccin som behövs för Tanzania, vissa vaccin som man bör ta, t.e.x twinrix (mot hepatit) behöver några månader mellan sprutorna. Vaccin mot gula febern måste du ha.
*glöm ej att fixa visum (tror det behövs fortfarande, bara att kolla upp)
*en hatt med brett brätte som ger skugga är bra att ha med sig
Hoppas du inte blev helt förvirrad av allt nu.