Annons

objektiv på safari?

Produkter
(logga in för att koppla)

amdaa

Medlem
Jag ska med min familj på safari till Tanzania (julen 2012) och funderar på vilken slags objektiv jag borde köpa. Jag köpte min första systemkamera för knappt ett år sedan, en Canon 1100D och har hittills bara använt objektivet som följde med (18-55mm).

Hur ska jag tänka vid köp av objektiv?
Jag vill gärna hitta ett prisvärt objektiv som jag även har nytta av efter semestern...

Jag skulle rekommendera ett zoom-objektiv med omfånget 70- cirka 300mm, dessa finns från 1300 sek till 13500 sek, och bitvis får man vad man betalar för. Dock skulle jag om ekonomin tillåter satsa på ett objektiv som har bildstabilisator (IS på Canonspråk), som t.ex. denna. Ett annat alternativ är denna, dock är den inte riktigt lika lång brännvidd som den ovan och saknar IS, men ruskigt skarpt samt välbyggt, finns även en version med IS. Och om motljusskyddet inte ingår, köp till ett.

Senast ändrad:
Värt att tänka på

Jag har varit på ett antal safari i Kenya och vad som kan vara värt att tänka på är man sitter i en bil mest hela tiden och fotar ut genom fönstret. Inte alltid den mest spännande vinkeln.

Ett alternativ till att köpa ett dyrt nytt objektiv är att lägga de 3-5000kr som ett objektiv går på, på en ballongfärd eller ett walking safari med guide.
2007 flög jag ballong över Lake elementaita i Kenya och det var det häftigaste och vackraste jag gjort.

Bara en tanke

Håller annars med om att ett längre objektiv behöver du, men med dagens megapixelas till kameror så kan man beskära en hel del utan kvalitetsförlust.

Bara min ringa åsikt

Okej, som nybörjare inom fotograferingen har jag fått en del att tänka på...tack för tipsen!
Borde jag satsa på ett Canon-objektiv eller är Sigma/Tamron lika bra? Jag vill hitta ett objektiv med bildstabilisator, 70-200/300mm?

Troligen kommer safarin ske ifrån bil så några flygfoton kommer jag inte kunna ta, så jag får nog lägga pengarna på objektiv istället.10000kr sved lite men det kanske är något jag får ta om jag vill köpa ett bra objektiv som jag blir nöjd med, eller är det någon som vet varför prisskillnaden är så stor på dessa (nästan halva priset på den övre!)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4232057

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5390988

Det pågår 2 till trådar som tar upp samma ämne.
I ena tråden föreslog man att man hyr av den första köparen.

I din situation hade jag letat upp ett Canon 100-400/xx-5,6 IS begagnat.
Köpt det
Använt det
Sålt det

I princip kommer du att få tillbaka de pengar du har lagt ut.
Största faran är väl att du sedan vill behålla det. :)

Sigma har ett 70-300 som lär vara ett väldigt bra telezoom för pengarna.
1100D:n är lite liten för stora tunga telen i min mening, men ett batterigrepp hjälper mycket.

är det någon som vet varför prisskillnaden är så stor på dessa (nästan halva priset på den övre!)

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4232057

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5390988

70-200/4L IS är bättre mekaniskt byggd, det är ett av Canons proffsobjektiv, gjord för att tåla en tuffare behandling. Den är även vädertätad (dock ej vattentät) så den klarar både regn och damm. Den optiska kvalitén är klart bättre jämfört med 70-300/4-5,6 IS.

Om du inte har råd att köpa nytt, kan du försöka att köpa den begagnad.

Canon 70-300 4-5.6 IS USM är mycket svår att ta bilder mer på 300mm. Dels sägs den optiskt prestera sådär, dessutom kräver 300mm fotande att det mesta klaffar. Nerbländad och på tripod har jag fått några bra 300mm bilder med den. Men du kan alltså inte förvänta dig att 300mm ger bra bilder vid normalt fotande.

70-200 är lite mer förlåtande brännvidd och då har du ljusstarkare 2.8 objektiv att välja bland. Eller Canons 4L eller 4L IS.

Jag har ingen safari erfarenhet men tänker du plåta från tripod är 70-200 4L prisvärd och tålig. Annars så är 2.8:eek:r väldigt trevliga och funkar bra i mörka miljöer, och i vissa typer av fotande väger ljusstyrkan upp för avsaknad av IS.

Först objektiv sedan beanbag

Okej, som nybörjare inom fotograferingen har jag fått en del att tänka på...tack för tipsen!
Borde jag satsa på ett Canon-objektiv eller är Sigma/Tamron lika bra? Jag vill hitta ett objektiv med bildstabilisator, 70-200/300mm?

Troligen kommer safarin ske ifrån bil så några flygfoton kommer jag inte kunna ta, så jag får nog lägga pengarna på objektiv istället.10000kr sved lite men det kanske är något jag får ta om jag vill köpa ett bra objektiv som jag blir nöjd med, eller är det någon som vet varför prisskillnaden är så stor på dessa (nästan halva priset på den övre!)

Oberoende om du skaffar ett objektiv med eller utan stabilisering, så bör du ha med dig något att stödja kameran på. S.k. beanbags är vad man vanligtvis använder. Det är en tygpåse med bönor, frön eller ärtor i, som man lägger på biltaket eller på bilens fönsterkarm. Tänk också på att du måste skydda kamera och objektiv mot damm, med hjälp av påse eller kameraväska. Jag är i samma situation som du och förbereder en Afrikaresa till sommaren. Nu läser jag mycket på nätet och pratar med andra som har större fotoerfarenhet än jag själv. Ett problem som jag också förstått att man råkar ut för är att djuren man vill fota befinner sig på väldigt olika avstånd, så ibland behöver man ett långt tele och ibland så skulle ett normalzoom vara det bästa. Eftersom det ofta är mycket damm, så byter man inte gärna objektiv. Så nu grunnar jag på att skaffa ett kamerahus till eller om jag ska nöja mig med att ta närbilder med min kompaktkamera.
Kanske kan vi få flera safaritips på den här tråden./Christer

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av safari i Tanzania, men jag var på safarai i Sydafrika i höstas. Jag använde då 70-200 4L IS på en Canon 7D och är mycket nöjd med det valet. Med en bra guide kommer man ganska nära djuren.
Eftersom man främst fotograferar i gryning och skymmning så är det svaga ljuset en utmaning. Ofta är djuren ganska stilla så man har nytta av IS, däremot är det svårt att använda stativ och i en öppen jeep finns inte mycket plats att placera en bönpåse. Jag använde höga ISO och stor bländare när ljuset var dåligt.
Ni kan se fram emot en fantastisk upplevelse!

Är det bara jag tycker det är galet som läser att TS är nybörjare och att hon får tips om att köpa optik för 10 000kr? Som nybörjare vet man oftast inte vad "bra" eller "dålig" optik är och om man inte vet hur bländare, slutartid och iso lirar ihop utan bara fotar med automatlägena så tycker jag att man kan vänta lite med att slänga ut så mycket pengar på objektiv.

Jag har gått i den fällan. Jag hade ett jättefint Pentax DA* 50-135 2.8. Vädertätat och tyst som en mus. Dyr ny men köpt begagnad för 6500kr. Tror inte jag fick ut en enda bra bild under året jag hade den och när jag bytte system så sålde jag givetvis den. Nu när jag gått tillbaka till Pentax igen så har jag lärt mig att fota manuellt och kan därför styra bilden som jag vill ha den istället för att "chansa" som det var när jag var mer nybörjare. Idag hade jag haft nytta av den fina optiken........ Spelar ingen roll hur bra objektiv man har, om man inte vet hur man skall hantera kameran så får man inte bättre bilder för det.

Jag vet inte hur det är med er men jag får ont i hjärtat av att se nybörjare med kamerautrustning värd en halv småbil och bilderna blir underexponerade, brusiga, felsatt skärpa osv. Nu säger jag inte så att det är så i detta fallet, men bara tanken får det att skära i mitt hjärta. Jag tycker synd om mig som jag var "förr". ;) Nu är jag dock upplyst. ;)

Med detta vill jag ha sagt: Fotar du med automatlägena så köp någon "bäst i test" superzoom. Någon 18-200mm för att bara ha med ett objektiv samt slippa byta mellan objektiv i en dammig bil, dammig stad osv.

Men om du gärna fotar manuellt eller vet hur de tre sakerna lirar tillsammans så köp det bästa du har råd med och du har fått tips om dem i tråden. :)

Ang. systemkamera i autoläge

Nu halkar vi ifrån trådens ämne rejält, men jag ska vara kort. Om man nu ska till Afrika på safari om 9 månader, så har man ju gott om tid att lära sig systemkamerans möjligheter. Det finns ju utmärkta kurser överallt i landet. Har man ingen lust med det, kanske man skall överväga att byta till en annan kamera, som är både enklare och smidigare att använda?

Pengar, pengar.......

Den ekonomiska aspekten är givetvis alltid intressant. En safari-resa till Afrika kostar ganska mycket så några tusen mer eller mindre för ett objektiv märks inte så mycket i den totala budgeten. En sådan resa kanske man bara gör en gång i sitt liv och vill då givetvis ha så bra bilder som möjligt.
Det är inte svårare att fotografera med ett dyrt objektiv än ett billigt!
Min rekommendation är att satsa på kvalitet (inom rimliga gränser). Ett bra objektiv går alltid att sälja efter hemkomsten om man inte anser sig ha användning för det.

Den ekonomiska aspekten är givetvis alltid intressant. En safari-resa till Afrika kostar ganska mycket så några tusen mer eller mindre för ett objektiv märks inte så mycket i den totala budgeten. En sådan resa kanske man bara gör en gång i sitt liv och vill då givetvis ha så bra bilder som möjligt.
Det är inte svårare att fotografera med ett dyrt objektiv än ett billigt!
Min rekommendation är att satsa på kvalitet (inom rimliga gränser). Ett bra objektiv går alltid att sälja efter hemkomsten om man inte anser sig ha användning för det.

Nu går jag lite offtopic men jag kan inte låta bli! Förlåt!! jag går nämligen igång på när folk säger "det är ju bara några tusen mer eller mindre". Jag förstår den tanken om man tar lån för att köpa saker. Månadskostnaden skiljer sig inte så mycket åt om det gäller några tusen eller hundra tusen när det gäller te.x hus. Men om man betalar kontant så gör det stor skillnad. Tänk om man sparar ihop kontanta pengar till resan. Då är några tusen rätt mycket.

On-topic:
Nej det är inte svårare att fotografera med ett dyrt objektiv. Men ser man skillnaden om man är nybörjare och ändå fotar med automatlägena? Även bra "billigare" objektiv går att sälja. :)

Får jag komma med ett radikalt avvikande förslag? TS skall åka i en dammig miljö, det kanske inte är möjligt att ömt vårda utrustningen. Skall gärna tåla damm, kanske fukt är ett mindre problem. Visst, ett kamerahus med lågt brus är också bra. Men, tittar man på grejer som ger bra skärpa, dammtålighet men även något man inte behöver vara rädd om - varför inte fundera på Olympus 4/3? Eftersom många lämnar systemet är det klart prisvärt. Glöm att det finns 2 st 50-200 på blocket för 8000:- resp 10.800:- de blir inte sålda för det. Nej, man får 50-200/2,8-3,5 utan SWD för kanske 4000:- och versionen med SWD kanske 6000:-. Ett E-3 hus kostar under 4000:-. Alla priser beg. Huset och gluggen är väldigt tåliga och TFT skärmen kan vändas inåt för skydd. Tar kanske lite tid att sälja sedan men man behöver inte vara så rädd om grejerna. 50-200 motsvarar 100-400 på FF och i brus och skärpedjup blir det motsv 5,8-7,0 i bländartal men AF blir ju på 2,8-3,5 vilket gör att det tål en telekonverter med snabb AF. Dessa objektiv är gjorda för den mindre sensorn vilket få andra telezoomar för andra märken är. Jag säger inte att 4/3 är min rekommendation som huvudsystem eller är bäst, för det är det inte - men för just safari är det sannolikt utmärkt med undantag av brusprestanda. Bor TS nära Gbg kan hon titta då jag har E-3 och 50-200 i mitt andra system.

Okej, om jag ska försöka sammanfatta tipsen...(rätta mig gärna om jag har fel!)

Saker jag borde tänka på:
* telezoom-objektiv med kvalitet inom rimliga gränser, begagnat?
* ca 70-200mm brännvidd (vid 300mm blir lätt kvalitetsförlusterna stora, och då är det bättre att beskära bilder tagna med 200mm)
* stor bländare, det är ofta dåliga ljusförhållanden då djuren vågar sig fram och alltför lång slutartid är inte att föredra vid långa brännvidder
* bildstabilisator, förbättrar skärpan och tillåter längre slutartider då det är svårt att använda stativ

Utöver objektivet:
* beanbags (istället för stativ?)
* batterigrepp (+ extrabatteri), gör att kameran inte känns så liten då jag använder telezoom och förlänger batteritiden då det kan vara dåliga laddningsmöjligheter

Får jag komma med ett radikalt avvikande förslag? TS skall åka i en dammig miljö, det kanske inte är möjligt att ömt vårda utrustningen. Skall gärna tåla damm, kanske fukt är ett mindre problem. Visst, ett kamerahus med lågt brus är också bra. Men, tittar man på grejer som ger bra skärpa, dammtålighet men även något man inte behöver vara rädd om - varför inte fundera på Olympus 4/3? Eftersom många lämnar systemet är det klart prisvärt. Glöm att det finns 2 st 50-200 på blocket för 8000:- resp 10.800:- de blir inte sålda för det. Nej, man får 50-200/2,8-3,5 utan SWD för kanske 4000:- och versionen med SWD kanske 6000:-. Ett E-3 hus kostar under 4000:-. Alla priser beg. Huset och gluggen är väldigt tåliga och TFT skärmen kan vändas inåt för skydd. Tar kanske lite tid att sälja sedan men man behöver inte vara så rädd om grejerna. 50-200 motsvarar 100-400 på FF och i brus och skärpedjup blir det motsv 5,8-7,0 i bländartal men AF blir ju på 2,8-3,5 vilket gör att det tål en telekonverter med snabb AF. Dessa objektiv är gjorda för den mindre sensorn vilket få andra telezoomar för andra märken är. Jag säger inte att 4/3 är min rekommendation som huvudsystem eller är bäst, för det är det inte - men för just safari är det sannolikt utmärkt med undantag av brusprestanda. Bor TS nära Gbg kan hon titta då jag har E-3 och 50-200 i mitt andra system.
Hade jag inte hoppat på.
Det blir väl ungefär detsamma som ett begagnat 100-400 MEN BETYDLIGT mer svårsålt när man kommer hem.

NOg allt bättre att kontakta de andra som också skall till Afrika i samma ärende och försöka göra en deal tillsammans med dem.

tex att förbinda sig att köpa en glugg tillsammans.
Användare 1 beg 12000
Användare 2 beg 11000
Användare 3 beg 10000

sedan säljs gluggen & man delar på förluster/vinster broderligt.

* ca 70-200mm brännvidd (vid 300mm blir lätt kvalitetsförlusterna stora, och då är det bättre att beskära bilder tagna med 200mm)
* stor bländare, det är ofta dåliga ljusförhållanden då djuren vågar sig fram och alltför lång slutartid är inte att föredra vid långa brännvidder
* bildstabilisator, förbättrar skärpan och tillåter längre slutartider då det är svårt att använda stativ

Utöver objektivet:
* batterigrepp (+ extrabatteri), gör att kameran inte känns så liten då jag använder telezoom och förlänger batteritiden då det kan vara dåliga laddningsmöjligheter
beanbag kan du fylla på plats i Afrika.

Okej, jag tyckte också att det lät omständigt och ganska dyrt att byta system nu...
Att fylla beanbagen i Afrika lät som en väldigt bra idé, packningen blir både mindre och lättare!
Kan någon länka de andra forumen om Afrika?

Glöm inte back-up

Utöver objektivet:

Det låter väl ganska vettigt, jag kommer också att ha 70-200, plus ett 400/5,6 och så normalzoomen på 15-85.
Kanske ett extra kamerahus, vi får se. Angående beanbag kontra stativ, så tror jag att du kommer att ha mera användning av bönpåsen, men det finns mycket fåglar också så jag kommer nog att ta med ett lätt stativ också.
Jag tycker att du bör tänka på att om möjligt ta back-up på dina bilder, det skulle ju vara trist om du inte får med dem hem. En liten enkel bärbar dator + en extern hårddisk, då har du bilderna på två ställen och du kan be någon i sällskapet ta hårddisken i sitt handbagage.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar