Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv/Närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Om man vill ta mkt närbilder, vad är ett lämpligt första objektiv då? Utöver orginalet som är 18-55 mm, som inte riktigt håller på närbilder. (väl?)
 
Det du söker efter är ett macroobjektiv.

Perfekt för närbilder på blommor, insekter, vattenkonst och mycket annat. Något annat ett macroobjektiv också är bra på är att fota porträtt.
 
Eftersom autofokus är ganska meningslöst vid makrofotografering ändå kan man lika gärna köpa objektiv utan AF för att göra det lite billigare...
Då beror det på vilken kamera du har.

Eller - beroende på exakt hur nära du egentligen vill kunna komma kan det vara billigare/lika bra att köpa ett billigt 50F/1.8 och en reverseringsring. objektivet kostar ca 1500 och ringen ca 200. Då sätter du 50mm "baklänges" fram på kitobjektivet med reverseringsringen som ser ut som en filterhållare med två "hangångor på". Detta ger hög förstoring, och tar dig riktigt nära motivet.

Canon har också ett annat alternativ som fungerar ganska bra om man inte vill komma upp till enorma förstoringar - en försättslins som fungerar nästan exakt som ett förstoringsglas - googla på "Canon 500D macro filter". Kostar ca 500kr och ger förvånansvärt bra bildkvalitet.
 
Det är en del kring blommor och vatten som lockar. Har en Nikon D3000 med 18-55 mm som ingcik!
 
Det är en del kring blommor och vatten som lockar. Har en Nikon D3000 med 18-55 mm som ingcik!
Då är nog ett macroobjektiv något för dig.

Tamron 90mm är något jag rekommenderar.

Har själv ett 60mm till min Canon som jag kan tycka är lite för kort när jag fotar tex insekter, men alldeles lagom för porträtt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.