Annons

Objektiv gamla om de passar för ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kitenga

Ny medlem
Hej Alla
Ska köpa ny extra kamera och tänkte mig en Canon 70D.
Har gamla objektiv
Canon EF 16-35mm 1:2,8 LII USM
Canon EF 70-200mm 1:2,8 L IS II USM
och ett macro som jag inte har hemma och inte kommer ihåg beteckning.

Dessa har jag till en fullformat kamera Canon 5D Mark II och undrar om de passar till en 70 D som då inte är fullformat?

Tackar på förhand för all hjälp.
 
Ja, de passar men du kommer få lite snävare bildvinklar eftersom 70D har en mindre sensor än 5D mk2. När du sätter din 16-35 på 70D så kommer den t ex på 16 mm ge en bildvinkel som om du ställer den på 25-26 mm när den sitter på din 5D mk2.
 
Ja, de passar men du kommer få lite snävare bildvinklar eftersom 70D har en mindre sensor än 5D mk2. När du sätter din 16-35 på 70D så kommer den t ex på 16 mm ge en bildvinkel som om du ställer den på 25-26 mm när den sitter på din 5D mk2.

Oj gör det så mycket. Då blir det ännu mindre vidvinkel på 70-200?
Fungerar de annars lika bra?
 
På en telezoom är det väl snarast en fördel med den snävare bildvinkeln, men i övrigt fungerar de minst lika bra på 70D. 16-35 kan t.o.m. ge ett något bättre intryck vad gäller kantskärpa, eftersom bara mitten av objektivet utnyttjas på den mindre sensorn (och det objektivet är inte jätteskarpt i kanter och hörn).
 
På en telezoom är det väl snarast en fördel med den snävare bildvinkeln, men i övrigt fungerar de minst lika bra på 70D. 16-35 kan t.o.m. ge ett något bättre intryck vad gäller kantskärpa, eftersom bara mitten av objektivet utnyttjas på den mindre sensorn (och det objektivet är inte jätteskarpt i kanter och hörn).

Tack. Har kollat igenom olika kameror och vill inte ha fullformat. Vill ha snabb kamera med många fokuspunkter och det enda valet föll på 70D som inte kostar 50 tusen så jag hoppas det blir bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.