Annons

objektiv från china?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kommer ihåg en gammal skämtteckning från DN. Det sitter ett gäng gubbar som symboliserade de utvecklade länderna i väst. På golvet sitter en liten kille med sneda ögon och svart rakt hår som ingen bryr sig om och leker. I nästa sekvens smäller det till och iväg flyger en raket rakt upp i taket och männen vid bordet bara gapar av förvåning, lätt chockade. Den lille killen den gången symboliserade Japan.

Jag kan väl bara tycka att det tagit rätt lång tid för Korea att övertyga men nu är de här på allvar, för de har ju varit på gång ända sedan senaste världskriget tog slut.

Jag är faktiskt rätt imponerad över den optiska kvaliteten de nu levererar i ett antal av sina nya objektiv från Samyang. Jag har bara testat 85:an och 100mm makrot men även 135:an har ju fått väldigt mycket beröm för den optiska kvaliteten.

Korea har haft en längre uppförsbacke än vad Japan har haft, sen andra världskriget. Japan ockuperades och pacificerades av USA (och fick ett nytt politiskt system av MacArthur) vilken var mycket välgörande för den ekonomiska utvecklingen. Korea delades i två och fick ett nytt krig att lida av.

Jag tycker nog att Korea har imponerat vad gäller ekonomisk utvecklig de senaste decennierna. Fartyg, bilar och konsumentelektronik från Korea håller högsta klass numera.

Kina ligger fortfarande lite efter, men det är bara en tidsfråga innan det landet också lyckas få till bra kvalitetskontroll. Viss konsumentelektronik från Kina är av helt adekvat god kvalitet redan nu.

Senast ändrad:
Kina hade problem med kommunism under ganska lång tid, men det är nog inte otroligt att landet kommer ifatt och går om inom en inte så avlägsen framtid.

Kanske lite offtopic men....1980 köpte jag en Nikon FM med ett Nikkor 135 mm 2,8 i Tokyo för 1200 pruttare. Billigt som fasen , men hur är det nu att köpa på plats i Asien?

Har aldrig haft problem med köp från Kina och e-Bay. Väljer "top-rated seller", och föredrar detta framför lägsta pris. Både små prylar samt min sensta kompaktkamera G12, samt 100-400/4-5,6 L IS USM.
Allt har fungerat perfekt. (Objektiv Canon, made in Japan från Kina/Asien).

Ja, det är lite lustigt att "Made in Japan" är en kvalitetsstämpel idag. Det var inte så jättelänge sen japanska produkter betraktades som varandes av rätt dålig kvalitet.

Ur tidningen MAD sent 60t-tal, möjligen tidigt 70-tal: Översvämning i källaren, rörkrökaren dyker i 2 m djupt vatten.
På vattenytan under källartaket FLYTER en kartong fylld över kanten med kulformiga metallbitar.
Text på kartongen: "Prima japanska blysänken".

Å andra sidan var redan vid denna tid många japanska kameror erkända som riktigt bra. Tänker även på krigsfotograferna i Koreakriget som skaffade Nikon F eftersom den stod emot smällar och tryck från granatkrevader bättre än deras Leicakameror.

Japanska optiska bombsikten befanns i många fall var betydligt bättre än de allierades.

Finns massor av exempel, men japansk ingenjörskonst här sedan länge varit högstående. Vi i väst blev nog matade redan i skolåldern under 50-60-talet om "västs"överlägsna teknologi" och Japan ansågs närmast som ett U-land.

//Lennart

Här kommer dagens OT som dock har den beröringen med diskussionen om bl.a. kinesisk teknik:

Ibland ser man ner på lösningar som tagits fram i andra länder och kulturer för att man helt enkelt inte förstår dem. Ett bra exempel var väl en del av den den "ålderdomliga teknik" (med bl.a. radiorör) som satt i ett ryskt jaktplan (MIG 29?) som en rysk dessertör flög ut till Japan om jag inte missminner mig. De som undersökte planet skrattade rått ända tills de fattade att man tydligen hade denna utrustning för att vara säkra på att den inte skulle slås ut av en EMP (Nuclear Elektro Magnetic Pulse) som ju bildas när en atombomb sprängs.

Man fattade heller inte varför en del av de ryska jaktplanen försetts med luftintag ovanpå vingarna som kunde användas vid behov. Om man har luftintagen på ovansidan kan man starta från naturliga hyfsat plana underlag som inte är helt röjda från skräp som annars skulle förstöra motorerna på mer traditionellt konstruerade flygplan.

En annan obskyr svensk lösning denna gång, som folk inte heller riktigt tror på när man berättar om den är att man bl.a. i Gröndals båtklubb i Stockholm tätar träbåtarna med Milda margarin innan sjösättning. Många träbåtsägare är hårt beroende av "Ettans" tätningsmedel för att täta vårgistna träbåtar men i Gröndal gick en del helt enkelt till Konsum och köpte ett paket Milda och sedan tryckte man in margarinet mellan bord och i sprickor innan man sjösatte. När trät svällde trycktes margarinet ut och blev fiskmat. Miljövänligt också om man inte stör sig av princip på att alla fettprocenten inte är fleromättade.

High Tech är inte svaret på alla frågor även om den är kul och även Low Tech kan ju vara både kul och intressant som sagt.

En gång på 70-talet var jag med i en studiecirkel som hette "Med sikte på Kina". Jag åkte aldrig med på den resan som ett flertal andra deltog i. När de kom hem berättade man om ett antal fabriksbesök man gjort där man blivit förundrade över en del verktyg och maskiner man sett som man inte sett motsvarighet till hemma. En del var dessutom gjorda av trä, vilket ju vi också använde på Polhems tid.

Trevligt med OT ibland, men till huvudspåret igen: Många primeobjektiv märkta Zeiss ( bl a många E-mount för A7-serien) görs i Kina (Cosina Japan outsourcar), men är "designade" i Japan och Tyskland.

Se länk: http://www.dpreview.com/forums/thread/3598455?page=4

För att återknyta till Sten-Åkes inlägg:

I USA pratades det under initialskedet av WW2 om att japanska Zero jakt- , torped- och störtbombsflygplan avfärdades som "byggda av rispapper och bambu". Antagligen för att hålla civilbefolkningen lugn.. Hårt papper i så fall kan man konstatera efter att sett bilder på hamnen Pearl Harbour efter den japanska attacken dec 1941.

Därtill var Zerojaktplanet snabbare, starkare och hade större eldkraft än de flesta amerikanska motsvarigheterna vid den tidpunkten.

Kina besitter idag stor optisk kompetens. Någon som fortfarade undrar varför det i Volvoreklamen står "Made by Sweden" istället för "in"?

Sedan kan man ju ha åsikter om varför denna outsourcing sker och det heter att "vi står för "know how" i Sverige". Detta know how förvinner tillsammans med produkten fortare än torsken på Malmskillnadsgatan när de s k Eskortfirmorna etablerade sig.

//Lennart.

Å andra sidan var redan vid denna tid många japanska kameror erkända som riktigt bra. Tänker även på krigsfotograferna i Koreakriget som skaffade Nikon F eftersom den stod emot smällar och tryck från granatkrevader bättre än deras Leicakameror.
Det var nog snarare Nikon S (eller kanske ännu tidigare modeller).

Nikon F kom 1959, cirka 6 år efter att Koreakriget avslutades (dvs stilleståndsavtalet trädde ikraft; någon riktig fred råder ju ännu inte).
:)

Finns massor av exempel, men japansk ingenjörskonst här sedan länge varit högstående. Vi i väst blev nog matade redan i skolåldern under 50-60-talet om "västs"överlägsna teknologi" och Japan ansågs närmast som ett U-land.
Japanska produkter som exporterades till USA och Europa under 1960-talet var ibland av tvivelaktig kvalitet (med det fanns även bra saker, som vissa stereo-grejer och rätt många kameror t.ex.). Under 1970-talet började japanerna få till en riktigt bra kvalitetskontroll och började leverera jämnare kvalitet. Jag vill nog hävda att japanska företag fortfarande är världsledande på kvalitetskontroll.

Och, som sagt, kineserna är inte korkade och har lärt sig väldigt mycket det senaste decenniet. Deras kvalitetskontroll är förvisso inte i japansk klass. Än.

Här kommer dagens OT som dock har den beröringen med diskussionen om bl.a. kinesisk teknik:

Ibland ser man ner på lösningar som tagits fram i andra länder och kulturer för att man helt enkelt inte förstår dem. Ett bra exempel var väl en del av den den "ålderdomliga teknik" (med bl.a. radiorör) som satt i ett ryskt jaktplan (MIG 29?) som en rysk dessertör flög ut till Japan om jag inte missminner mig.
MiG-25.

Ett "gjutjärnsflygplan" som kunde flyga mycket fort rakt fram, men som man behövde byta ut motorerna på efter en flygning som utnyttjade topprestandan.

Det var nog snarare Nikon S (eller kanske ännu tidigare modeller).

Nikon F kom 1959, cirka 6 år efter att Koreakriget avslutades (dvs stilleståndsavtalet trädde ikraft; någon riktig fred råder ju ännu inte).
:)

Japanska produkter som exporterades till USA och Europa under 1960-talet var ibland av tvivelaktig kvalitet (med det fanns även bra saker, som vissa stereo-grejer och rätt många kameror t.ex.). Under 1970-talet började japanerna få till en riktigt bra kvalitetskontroll och började leverera jämnare kvalitet. Jag vill nog hävda att japanska företag fortfarande är världsledande på kvalitetskontroll.

Och, som sagt, kineserna är inte korkade och har lärt sig väldigt mycket det senaste decenniet. Deras kvalitetskontroll är förvisso inte i japansk klass. Än.

Jaja, kvalitetskontrollen hos min sekreterare är inte bra för tillfälligt:) Jag menade inte Nikon F utan de tidigare med annan fattning. Icke desto mindre är det ju imponerande ju tidigare modeller det gällde.

//Lennart

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar