Annons

Objektiv fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

spat

Aktiv medlem
Jag undrar en "liten" sak... Kan man använda gamla objektiv till EOS 300D. (Exempelvis ett objektiv som har 3 - 5 år på nacken.) Eller måste man hålla sig till digitalt? Jag försökte att hitta denna fråga i någon av alla dessa trådar, men ingen lycka.
 
Jag köpte själv en EOS 300D nyligen och hoppades kunna använda dom Sigma objektiv jag använde till min EOS 500.

Objektiven går att använda, däremot kan du inte använda autofokus utan måste göra detta manuellt för att kameran ska ta en bild, försöker man ta en bild med AF påslaget på objektivet så får man ett felmeddelande.

Kan naturligtvis skilja mellan objektiv men att dom fungerar på en analog EOS är tyvärr ingen garanti för att dom fungerar på en EOS D.

MVH

Isse
 
Isse skrev:
Jag köpte själv en EOS 300D nyligen och hoppades kunna använda dom Sigma objektiv jag använde till min EOS 500.

Objektiven går att använda, däremot kan du inte använda autofokus utan måste göra detta manuellt för att kameran ska ta en bild, försöker man ta en bild med AF påslaget på objektivet så får man ett felmeddelande.

Kan naturligtvis skilja mellan objektiv men att dom fungerar på en analog EOS är tyvärr ingen garanti för att dom fungerar på en EOS D.

MVH

Isse

Nu kör inte jag Canon, men en del Sigma-objektiv måste chippas om för att funka med DSLR.
 
Bra svar, det gillar jag...
Jag sitter även och funderar på om jag ska köpa med Canon's orginalobjektiv eller med två stycken Sigma. Vad tycker ni? Får jag ut mera av orginalet? För att priset skiljer sig knappt.
 
Köp på www.cyberphoto.se en 300D med Tokina 19-35, batterigrepp och minneskort. Jag användet aldrig orginalgluggen förrutom när jag vill att kameran ska ta så lite plats som möjligt.
 
Hej. Angående Sigmas objektiv, så läser jag just en artikel om om Sigma v/s Canon. Där står att Sigma GRATIS uppdaterar sina objektiv. Lämna i fotaffären bara.
Artikeln står i Digitalfoto för alla, nr 7 - 2004, sid 20.
Hoppas nå´n får lite nytta av detta.
 
Senast ändrad:
Hej. Angående Sigmas objektiv, så läser jag just en artikel om om Sigma v/s Canon. Där står att Sigma GRATIS uppdaterar sina objektiv. Lämna i fotaffären bara.
Artikeln står i Digitalfoto för alla, nr 7 - 2004, sid 20.
Hoppas nå´n får lite nytta av detta.[/B]


Där ser man, tackar för tipset :)
 
Jao dem uppgraderar ju objektiven för att de skall passa med nya AF sensorn...

Jag kör enbart på Canon, EF 50 1.8 II och EF 300 2.8. Mycket bra optik.


Det är bättre att slänga upp en extra slant för att få det lilla extra optiska, man blir väldigt kräsen när man tittar på digitala bilder då bilderna verkligen visar vad optiken går för.

Nästa objektivköp för mig blir nog ett 200 2.8 eller liknande.

Sigma gör bra saker, var bara försiktig så du inte köper de grymma budgetgluggarna då du kommer bli mycket missnöjd.

Titta på Canons EF 50 1.8

Och alla EF-objktiv passar till EOS. FD objektiven passar bara till de gamla analoga kamerorna

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.