Annons

Objektiv för semesterresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika363

Ny medlem
Åker till Israel till hösten och kommer att vara på resande fot i nästan 2 veckor. Önskar förslag på ett praktiskt objektiv som gör att jag inte riskerar att missa det oväntade (som ett objektivbyte kan innebära). Är tämligen ny inom området. Fotar med Canon 500D.

Tacksam för förlag!

Annika
 
Ett lämpligt zoomobjektiv blir väl bäst.

Canon EFS 15-85 IS USM är ett väldigt trevligt objektiv som jag använder mycket.

Canon 18-200 mm har större omfång men är ett sämre val men kanske det räcker för dina anspråk.


Val av objektiv styrs ofta av vilken budget man har.
 
Hellre EF-S 18-135/3.5-5.6 IS än EF-S 18-200/3.5-5.6 IS tror jag, om man ska tro på tester.
 
Använder själv ett Canon EF-S 15-85 IS USM som reseobjektiv till en 450D. Ett välbyggt och skarptecknande objektiv med bra brännviddsområde. Gillar speciellt de extra millimetrarna på vidvinkelsidan. IS fungerar också utmärkt. Jag är helnöjd med objektivet.
Kompletterar ibland med ett 50/1,8 som jag använder vid sämre ljusförhållanden, men då får man byta objektiv.
EF-S 18-135 skulle kunna vara ett alternativ om man önskar mer televerkan, dessutom är det billigare. Men objektivet är inte optiskt lika vasst som 15-85 och det saknar USM.
Ha en bra resa!
 
Tvärtom menar du väl? De icke-extra millimetrarna på vidvinkelsidan. :)

Kanske jag skulle uttryckt mig annorlunda :) Men de "icke-extra millimetrarna på vidvinkelsidan" ökar zoomomfånget på ett i mitt tycke bra sätt. Egentligen bara tre millimeter i förhållande till kit-zoomen men det är värdefulla millimetrar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.