Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för rörliga hundar? (Nikon kamera)

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som kan rekomendera ett bra, prisvärt (inte över 2 000) objektiv till en Nikon D40 kamera som är bra när man fotar springande, lekande hundar i mängder?

Med en annan kamera än D40 vore svaret givet, 50/1,8. Till D40 är nog Nikons 18-70 (begagnat) det alternativ som finns i prisklassen. Har du redan någon annan medföljande zoom är dock inte skillnaden så stor. Kör på det du har.

Ja, D50 ger autofokus med alla objektiv. På D40 måste de ha inbyggd motor för att det skall funka, och urvalet av såna objektiv är inte så stort ännu.

Till en D50 skulle jag rekommendera ett nytt 50/1,8. Eller ett begagnat 85/1,8 om du vill ha något lite längre.

Än en gång tack för dina snabba svar :)

Äger än så länge ingen systemkamera men är påväg att köpa en men kan inte bestämma mig för D40 eller D50an...

Ja, det är ett svårt val. D40 har väl fått en lite större sökare vilket borde göra den till en trevligare kamera ur den synvinkeln. Synd bara att de plockade bort fokusmotorn.

Det finns ju andra fabrikat än Nikon också, som kanske kan vara värda att överväga (fast dem vet inte jag något om).

Sigman

Jag har ett sådant 55-200 f4-5,6, fungerar ok om det är väldigt ljust ute, använd helst int full zoom.
Har tyvärr märkt att man får vad man betalar för och jag har varit tvugnen att ta många bilder med det objektivet på mina springande/lekande hundar för att det skall bli bra.

jimh skrev:
Med en annan kamera än D40 vore svaret givet, 50/1,8. Till D40 är nog Nikons 18-70 (begagnat) det alternativ som finns i prisklassen. Har du redan någon annan medföljande zoom är dock inte skillnaden så stor. Kör på det du har.

..... Fel val, till springande hundar skall man ha de nya AF-S objektiven eftersom de är snabbare på att fokusera.

18-70 är trevlig, 18-55:an som du fick med är snabb den också, dock ej samma optiska kvalitet som 18-70. Om du inte vet vad du skall göra av alla pengar - så skall du köpa 70-200 2,8VR.

Hälsningar

Adam

haxan_fialia skrev:
Jag har fått ett erbjudande av en bekant att köpa objektivet Sigma 55-200mm f4-5,6dc, kan det vara något? Han trodde det :)

Jag vet inte om det funkar på en D40, men gissar att det inte gör det.

Själv har jag det på min D70 och trivs utmärkt. Objektivet köpte jag begagnat för några hundra och det ger förbluffande bra resultat. Ljusstyrka 4-5.6 är ju bedrövligt, men i kombination med en blixt, gärna en extern, klarar jag mig bra. Utan blixt krävs rejält upplysta miljöer för att få tillräckligt korta slutartider.

Dessutom är det litet och lätt, vilket man inte kan säga om ljusstarka telezoomar.

Jag har använt objektivet mest till porträttfoto, inte till actionfoto.

haxan_fialia skrev:
Jag har fått ett erbjudande av en bekant att köpa objektivet Sigma 55-200mm f4-5,6dc, kan det vara något? Han trodde det :)
Nej det är inget för en D40 eftersom den inte har egen afmotor(HSM på sigmaspråk,AF-S på nikonspråk)och jaga en humd med manuell fokus blir svårt;-),kan funka med D50 vid soligt väder,vid sämre ljus får du för långa exp.tider med oskärpa som följd.Jag tycker du ska välja D50:in så får du ett mycket större utbud av objektiv att välja från.Jim`s
förslag verkar som ett bra val till hundfoto.

Objektivet skulle isåfall vara för D50.

Jag får köpa det för 650 kr, vilket passar min plånbok alldeles utmärkt. Jag tyckte det var prisvärt och han har använt det tigiare till att fota djur framförallt hundar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar