Annons

Objektiv för porträtt inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena_S

Medlem
Hej, har en nikon d80 och letar nu efter ett bra objektiv till porträtt. Kommer främst att användas inomhus för att fotografera min 1,5-åring så en längre slutartid är ju inte ett alternativ eftersom han sällan är stilla i mer än 0.5 sekunder. Behöver ett ljusstarkt objektiv som helst inte är jättedyrt, vill helst använda det utan blixt.
Någon som har nåt bra tips?
 
Jag skulle nog hellre satsa på Nikons 35/1.8, jag har båda och jag tycker 50mm blir lite långt inomhus. Speciellt om du vill få med hela barnet, utomhus däremot kan 50 vara att föredra!
 
50 1.8 funkar väldigt bra men kräver att man inte bor för trångt. Måste finnas möjlighet att komma en bit ifrån....

Använder D90 och 50 1.8 mycket för att fota mina smågrabbar och för dom pengana är det helt underbart.
Men 35'an kanske e smidigare inomhus men kostar några hundringar mer.
 
Tack för allas svar! har ett nikkor 18-200 3.5-5.6 och en SB-600 och det funkar helt ok, men ibland vill man helt skippa blixten...

Bor visserligen i en inte allt för stor lägenhet, men det kansek får bli ett 50mm 1.8 ändå.

Fler argument för och emot tas gärna emot =)
 
Tack för allas svar! har ett nikkor 18-200 3.5-5.6 och en SB-600 och det funkar helt ok, men ibland vill man helt skippa blixten...

Bor visserligen i en inte allt för stor lägenhet, men det kansek får bli ett 50mm 1.8 ändå.

Fler argument för och emot tas gärna emot =)

Eller både 50mm 1.8 och ett 35mm 1.8. Då har du så det räcker för inomhusporträtt. Att bara köra 50mm tror jag blir för knepigt. Krävs som sagt lite utrymme ibland med ett 50mm inomhus.
 
Håller med den stora massan. 50mm (fast) 1,8

Har själv en sådan o fottar barn bäbisar vuxna. Funkar fint!

Men tänk på att om du tar kort med F1,8 blir skärpe djupet för kort oftast.

Beror på avståndet också.
 
Bor visserligen i en inte allt för stor lägenhet, men det kansek får bli ett 50mm 1.8 ändå.

Fler argument för och emot tas gärna emot =)

Beträffande brännvidden är det väl enklast att du provar själv? Ställ ditt zoomobjektiv på 50 resp 35 mm och välj det du tycker blir bäst.

Per.
 
Jag skulle nog hellre satsa på Nikons 35/1.8, jag har båda och jag tycker 50mm blir lite långt inomhus. Speciellt om du vill få med hela barnet, utomhus däremot kan 50 vara att föredra!

Men å andra sidan är det ofta bra och lite lättare (tycker jag) med lite trängre... Alltså hellre 50 än 35, lättare att undvika störande sladdar, soffer, leksaker you name it...

Men annars, håller med, 50/1.8 klockrent val. Har 24-70 och mina foton ligger oftast runt 50. De gånger de är tagna vidare beskär jag dom ändå i datan, haha.
 
Jag skulle nog hellre satsa på Nikons 35/1.8, jag har båda och jag tycker 50mm blir lite långt inomhus. Speciellt om du vill få med hela barnet, utomhus däremot kan 50 vara att föredra!
Jag håller med! Köpte en 50mm och det blev bökigt att fota inomhus med, köpte ett 35mm istället och det blev lättare att använda inomhus.
 
Beträffande brännvidden är det väl enklast att du provar själv? Ställ ditt zoomobjektiv på 50 resp 35 mm och välj det du tycker blir bäst.

Per.

Bara en fundering där... är 50 1.8, 50 på en FF kamera eller 50 på en crop kamera?
Har för mig att jag såg objektivet under "proffs" på Nikons sida och då funderade jag om 50 på en D80/D90 ger lika stor bild som 50 på tex ett 18-55 objektiv.
Sorry för trådkapningen men frågan dök upp när jag såg kommentaren nu...
 
En variation är ju alltid det bästa. Tyvärr så finns det ju inte så ljusstarka zoomar man skulle vilja ha. När jag kör porträtt inomhus så blir det en variation av Sigma 30/1.4, Nikkor 50/1.4 och en 105/2.8. Och även vid full glugg så fyras blixt av för att lätta upp skuggor. Det hela beror ju på vad man är ute efter. Men som många säger så är Nikkor 35/1.8 väldigt användbar om man vill kunna få med lite mer än bara ansikte.

Ska tillägga att jag använder en D90.
 
Senast ändrad:
Bara en fundering där... är 50 1.8, 50 på en FF kamera eller 50 på en crop kamera?
Har för mig att jag såg objektivet under "proffs" på Nikons sida och då funderade jag om 50 på en D80/D90 ger lika stor bild som 50 på tex ett 18-55 objektiv.
Sorry för trådkapningen men frågan dök upp när jag såg kommentaren nu...

50mm är 50mm oavsett vilken kamera det sitter på.
 
Har för mig att jag såg objektivet under "proffs" på Nikons sida och då funderade jag om 50 på en D80/D90 ger lika stor bild som 50 på tex ett 18-55 objektiv.

Ett vanligt missförstånd. 50 mm på ett fast objketiv ger exakt samma utsnitt som 50 mm inställt på ett zoomobjektiv. Exakt.

Det var precis därför som vi brukar rekommendera nybörjare som undrar över om 35 eller 50 mm är lagom objektiv, att prova med sina paketgluggar inställda på 35 resp 50mm.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.