Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för olika inomhusmiljöer?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Blivit tillfrågad av en fotbollsklubb att sköta deras digitala kanaler där jag tänker nyttja min egen kamera och objektiv för att få snyggt material. Blir främst att föra över direkt från kamera till telefon, men ändå.

Jag har idag en Sony A6000 och ett Sigma 18-50 2.8.

Om jag vill ha ETT objektiv att använda till vardags, allt från träningar inomhus till olika bilder i kontorsmiljö, något enstaka porträtt..

Vad bör man köpa? Finns något så pass multi? Eller är det något objektiv man bör komplettera till det jag har idag? Tänker att många av situationerna inte ger tillfälle för stativ.

Sigma 50-100mm F1.8 DC HSM | Art kanske? Mångsidigt men det är tungt (1,5kg) och du behöver en adapter för att använda på kameran. Har inte använt det själv men deras 18-35mm i samma serie trivdes jag med.

Sony-Zeiss E4/16-70 ZA OSS (SEL1670Z) utökar omfånget åt båda hållen men du tappar ett bländarsteg.
Ett trevligt objektiv som passar Sony 6000 utmärkt.

Sony-Zeiss E4/16-70 ZA OSS (SEL1670Z) utökar omfånget åt båda hållen men du tappar ett bländarsteg.
Ett trevligt objektiv som passar Sony 6000 utmärkt.

Fin bredd, men använder sällan något under ens 24. Inte särskilt vanligt. Däremot vore det skönt att ha 70, även om det kanske inte skiljer såå mycket från 50? Något objektiv har väl 75 förvisso. Alternativt får man kliva på en 85 som komplement. Det du nämner blir segt pga F4, har det ibland kämpigt med 2.8 som det är.

Sigma 18-35/1.8 art lämpar sig ju bra för det. Har själv haft ett sånt och det har absolut fin bildkvalité och är samtidigt ett väldigt flexibelt objektiv. Enda nackdelarna är vikten och storleken.

Sen finns ju annars t.ex Sigma 56/1.4 som ju ska ha väldigt bra bildkvalité. Det skulle ju funka fint som komplement till ditt nuvarande objektiv.

Sen får man ju dock tänka på att stor bländare inte alltid är lösningen på att fota i sämre ljus då man kanske inte alltid vill ha kort skärpedjup.

Du har ju ett bra objektiv!
Hur ska slutresultatet bli? Använder du mer än 4K dvs 8 MP?
Kameran har ju 24 MP
Skala ner eller beskär? Din programvara?

Du har ju ett bra objektiv!
Hur ska slutresultatet bli? Använder du mer än 4K dvs 8 MP?
Kameran har ju 24 MP
Skala ner eller beskär? Din programvara?

Jag är rätt nöjd med nuvarande objektiv, det ska jag inte sticka under stolen med. Handlar väl om att jag skulle vilja ha lite mer än 50, exempelvis 70-75. Och ska jag följa ett fotbollslag där man kanske vill fotografera något från en träning eller liknande (där man lär behöva ha lite distans) så blir 50 snålt.

Samtidigt behöver jag nog ett zoom-objektiv för att vara relativt flytande mellan miljöer utan att byta emellan. Så, jag tror att 24-105 kan vara något eller ett 24-70, men då menar folk att 24-70 jämfört med 18-50 (som jag har nu) inte blir någon direkt skillnad.

Långsiktigt kommer jag att gå över till ett bättre objektiv och skaffa full-frame, men det är nog en bit framöver. Nu försöker jag mest optimera nuvarande uppsättning.

Tanken sedan rent generellt är att bilder från kameran ska upp på en hemsida eller föras över direkt från kamera till telefon och hamna på Instagram/Facebook.

Jag tycker nog att Erik har rätt här.
En liten smidig blixt som Sony HVL-32M är ju inte direkt mycket att släpa på, väger sådär 235g sedan tillkommer de två AA-batterierna.

Personligen har jag nästan alltid en Phottix M200R (foto/videolampa) i innerfickan på jackan som "nödljus", väger väl så där ett halvkilo, märks knappt ens, behöver jag mer ljus tar jag med min M500R dessutom och en liten blixt.
Ljusstarka objektiv i all ära är bra att ha, men de löser inte alla problem och är sällan ett bra substitut för möjligheten att kontrollera ljuset!

Som komplement till objektivet du har, titta på Tamron AF 70-180 2,8 Di III VXD. Det har fått relativt bra kritik. Det är inte ett APS-C-objektiv.
Om du så småningom väljer att köpa en Sony fullformat kommer objektivet passa också till den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar