Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv för eos 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

henny-maria

Ny medlem
Jag har en Canon eos 450D med enbart det objektiv som följde med vid köp: EFS 18-55mm. Har nu tänkt utöka "objektivsamlingen" med ett bra teleobjektiv och har förstått att EF 75-300mm f/4-5,6 III USM är prisvärt. Stämmer det? Är det ett passande nybörjartele? Finns det andra som är bättre?

Tack på förhand!

Maria
 
Jag har en Canon eos 450D med enbart det objektiv som följde med vid köp: EFS 18-55mm. Har nu tänkt utöka "objektivsamlingen" med ett bra teleobjektiv och har förstått att EF 75-300mm f/4-5,6 III USM är prisvärt. Stämmer det? Är det ett passande nybörjartele? Finns det andra som är bättre?

Tack på förhand!

Maria

Om du vill ha mest "bang for the bucks" så kolla på Canon 70-200 f/4 L som du begagnat kan hitta för 3.500-4.000:- beroende på ålder/skick. Detta är väldigt välrenomerat (finns hur mycket som helst att läsa om det om du Googlar lite) och är ett objektiv jag själv kommer att köpa inom kort. Du har bländare bländare 4 som största bländare även på största brännvidden jämfört med det objektiv du själv nämnde, vilket kan vara bra i dåligt ljus. Det är dock ganska stort, vilket vissa ser som en nackdel, och har inte lika stor brännvidd (zoom) som det du nämnde, så är det ett krav ska du såklart kolla på objektiv upp mot 300mm som största brännvidd.
/Kristian
 
Jag har en Canon eos 450D med enbart det objektiv som följde med vid köp: EFS 18-55mm. Har nu tänkt utöka "objektivsamlingen" med ett bra teleobjektiv och har förstått att EF 75-300mm f/4-5,6 III USM är prisvärt. Stämmer det? Är det ett passande nybörjartele? Finns det andra som är bättre?

Mest prisvärt och budgetvänligt för 450D är nog EF-S 55-250 IS (<2500 nytt, <2000 beg), mest kvalitet för pengarna ger nog EF 70-200/4 L (~5000 nytt, <4000 beg).

I det första fallet får du bildstabilisering och bra optisk kvalitet, i det andra får du inte bildstabilisering men riktigt bra optisk kvalitet. Objektivet som du nämner har såvitt jag vet varken stabilisering eller jättebra optisk kvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.