ANNONS
Annons

Objektiv för canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

vavademac

Aktiv medlem
Hej, jag funderat på att införskaffa Canon 7d ett bra tag men kommer troligtvis införskaffas till jul. Jag har kollat runt på olika objektiv men har inte hittat något som verkar riktigt lockande.
Jag reser mycket, så det får gärna inte vara för tungt.. ändå med in-zoomning (runt 18/24 -70/100mm) och bra ljuskänslighet.. Jag har redan bestämt mig för att införskaffa canon 50mm 1,8.. men behöver somsagt ett objektiv med lite zoom..
Erfarna ägare av 7d får gärna skriva en rad om vad ni fotar med etc, all hjälp uppskattas dock.
borde kanske nämna att min budget ligger under 4000..

Tack i förhand

Budgeten blir tajt. Dessutom större zoomomfång och hög ljusstyrka går inte ihop. Alternativ i din budgetklass blir nog begagnat: antingen Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 borde hamna runt 2500:- beg. Annars Canon 17-85/4-5,6 (eller om det nu är 3,5-5,6) IS (bilstabilisator) till samma beg pris. Tamron och Sigma kanske lite skarpare, Canon original framgent mindre problem med AF. Annars om man skall ha en reseglugg varför inte köpa kameran i paket med 15-85 IS (kanske precis över din budget) eller 18-135 (sisådär men inte nämnvärt sämre än 17-85an) eller med 18-200IS (ungegär som 18-135 men lite bättre byggd och större zoomomfång). Annars, ärligt sagt, då du har begränsad budget kanske du skall satsa mindre pengar på kameran och mer på optiken. Titta i så fall på 50D plus 17-85 för under 10.000:- eller Nikon D90 + 18-200 (ärligt sagt bättre byggd än Canons motsv ungefär samma prestanda optiskt) fås i paket för tror jag 11.000:- eller D7000+16-85 eller 18-200. D7000 är nästan lika bra som 7D och 2000:- billigare så mer pengar föt optik. Optiken gör mycket större skillnad än den mellan 12,16 och 18MPX. Själv kör jag Canon, men detta efter nogrann genomgång av prissättning på fullformatsoptiken. Det var optiken som avgjorde. Föt att motivera val av 7D bör du ha råd med optik som matchar kameran annars ät det bättre att spara på kameran och lägga pengar på optik.

Är medveten om att min budget är rätt tajt just nu. Men jag har planer på att införskaffa bättre objektiv i framtiden (inom 1 år) och där ser jag att canon 7d är värt det. Jag är också intresserad av filmfunktionen så tyvärr blir då canon 50d utesluten. Nikon har jag aldrig riktigt gillat men om det går ihop bättre ekonomiskt så kanske det inte ska uteslutas. Rent funktionsmässigt skulle en canon 550d räcka men jag tycker den är mer utav en instegskamera med ingen vädertätning, plasthus etc.
Nog om kameran nu, det jag frågar efter nu är då utav ett mera "instegs" lins för kameran då jag nuvarande fotar med en sony a350 som jag växt ifrån.
Begagnat är inget problem för mig så länge budgeten håller.

Tack för snabbt och intelligent svar :D

/sorry för min enormt ostrukturerade text..

Jag har använt mitt några månader. Ett väldigt praktiskt objektiv pga det stora zoom omfånget, väldigt enkelt om man bara vill ha med sig ett objektiv. Det ligger i den prisklassen du efterfrågar, och köper man hela kittet så blir det billigare.

Jag är ingen expert på objektiv och det finns naturligtvis betydligt bättre objektiv, men på din fråga så tycker jag absolut att detta är ett bra alternativ.

Håller med Erland här. Satsa hellre på bra optik än kompromisser om du ska ha 7D. Kanske är 60D ett alternativ, den är dessutom mindre och lättare att ha med sig på resa. När jag gick till 7D bytte jag den mesta av min optik för jag tyckte inte den levererade tillräckligt bra med 18MP, jag tillhör dom som gärna beskär förutom att jag vill det ska vara skarpt över hela bilden osv. Samma gäller 60D. 15-85 är ett utmärkt val medan 17-85 och 18-135 är lite kompromissande. 60D har inte samma imp-faktor som 7D, men en sak jag gärna skulle ha på 7Dn är den vikbara skärmen.

Hej
Jag köpte en 7D för en tid sedan och jag valde Sigma 17-70/2,8-4 DC HSM Macro OS, som mitt standard objektiv, har tagit ca 1700 bilder och tycker att det funkar bra och känns välbyggt..

Jag valde objektivet för att dom har skrivit bra om det i tester ex tidningen Foto, och så har det vunnit någon form av produktpris, EISA. Ryms nästan i din budget. Väntar på leverans 70-200L men det är en annan historia

Mvh Thomas

Hej
Jag köpte en 7D för en tid sedan och jag valde Sigma 17-70/2,8-4 DC HSM Macro OS, som mitt standard objektiv, har tagit ca 1700 bilder och tycker att det funkar bra och känns välbyggt..

Jag valde objektivet för att dom har skrivit bra om det i tester ex tidningen Foto, och så har det vunnit någon form av produktpris, EISA. Ryms nästan i din budget. Väntar på leverans 70-200L men det är en annan historia

Mvh Thomas

Har den gamla 17-70 utan OS till min 7d. Är den nya lika skarp är den klart värd att satsa på - häftig närförstoring för att var normalzoom

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto