ANNONS
Annons

Objektiv för bilfoto (Älvsjömässan)

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt första inlägg på forumet, hoppas den hamnar i rätt avdelning direkt.
Det är såhär att jag ska till Bilsportmässan nu på lördag och tänker ta med mig kameran o knäppa så många kort jag kan. Jag har inte en aning om vilket objektiv lämpar sig bäst för det men misstänker att ett ljusstark sådan kan vara en fördel. Har en Canon 50/1,8 men efter att ha läst lite på nätet om bilshow-foto så funderar jag på en Sigma EX 30/1.4 DC HSM. Blir som en 50mm glugg på min 400D borde väl vara lagom omfång och ännu ljusstarkare?
Eller är jag helt ute och cyklar och borde ta något i stil med Canon EF 85/1.8 USM för mer oskärpa i bakgrunden?

Bugar o bockar

jag hade nog satsat på något med lite mer vidvinkel...har du någon zoom typ 28-105 hade jag tagit med, har inte kollat din kamera väska i skrivande stund. Sen hade jag tagit med ett stativ med, så kan du köra lite längre slutar tider och få en bra exponerad bild. en monopod kanske?

Såg bra ut de där bilderna tagna med Nikkor 50/1.8 och det är väl motsvarigheten till Canons objektiv.
Då ska väl den räcka. Fast jag tycker att rätt som det är så kan den börja jaga efter nåt att fokusera på och AF är segare är kitobjektivets. Men skarp är den och det är ju det jag vill. Jag ska absolut ta med min 18-55 också. Men 28-105 är ju ingen vidvinkel direkt o speciellt inte på en APS-sensor?
Andra supervidvinkelobjektiv som jag har kollat på är inte alls lika ljusstarka som Sigma eller så kostar de en förmögenhet.

28 mm blir ganska vidvinkligt på FF, tänkte inte på att han körde 400D.

iofs blir ju ett 50 mm = 80 mm på en 400d om jag inte är helt fel på det (har jag varit förr!).

Har fotat en hel del bilar och tycker att mitt sigma 1,8 20 mm räcker fint. Vilket i mitt tycke borde leda till minst ett 16 mm på din 400d. men smaken är ju som....ja, delad.

finns några 16-35 har jag för mig...som inte är så himskanes dyra. kunde kanske vara något. Då får du ju ett ca 26-56 mm. Täcker in det mästa som behövs för fina bilder på en bil eller två. Lycka till!

Nu vet inte jag hur det ser ut på Bilsportmässan men lördagar är traditionellt mässdagen med allra högst besökssiffror så du kanske inte blir helt ensam där?

Jag har aldrig lyckats med mitt 50/1,8 på en 1,6*kamera på mässor. Även på vardagar och pressvisningar måste man backa så långt att det alltid kommer en massa folk i vägen.

Jag ligger mest kring 20-40 mm brännvidd och då handlar det ändå om motorcyklar som är mindre än bilar.

OK, ska satsa på så vid vinkel som möjligt. Sigma EX 20/1,8 DG är då ljusstarkast och vidast i den prisklassen men den får långt ifrån bra omdöme i recensioner. Canon 20/2,8 USM är nästa steg men sen har de bara dyr zoom L-optik med de brännvider och liknande ljusstyrka.
Vad tror ni om Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM?
Att man ska ha så tight budget just denna månad då...

känner igen det där gisslet med pengarna....

Kollade lite på recensionerna här på FS. Såg ju bra ut. Det ändå som jag kan tänka mig är att det är lite liten bländare. brukar bara ganska mörkt på sådana ställen, lite mörkare än vad man (läs jag ;-)) tror. Men är det bara bilarna så rör de ju sig inte, så ta med ett stativ. Så blir det super bilder. Bra brännvid på det objektivet. Slipper du byta så ofta med.

jag vill med gå på bilmässa =(.

oj, en sen redigering av denna texten =)

Jag har ett sigma 20mm 1,8. Jag tycker den är sjukt bra. fotar nästan alltid med stativ och ligger runt bländare 8 när jag använder det. På största bländaren är det ingen höjdare alls. Men det verkar som det hade bättre när focusering än canons motsvarig het. fotar interiör och bilar med det. Canons rekomenderades för naturfoto, stora vyer å sånt. inget som jag pysslar med. så det fick bli sigma.

länk till FS recensioner : http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13930

Jag har en EF-S 10-22 f/3,5-4,5 USM. Tycker den har ett bra omfång för den här sortens fotografering. Motsvarar ju 16-35 mm på fullformat. 35 mm är lätthanterlig vinkel, när man vill ha det, medan 16 mm ger ett rejält omfång, med möjlighet till "kreativa"/"idiotiska" vinklar, beroende på hur man nu vill se det.

Kollade runt lite mer på nätet och Sigman verkar vara enda vettiga valet med tanke på min budget. Fast jag är ändå skeptisk... Hur snabba är Cyberphoto's leveraner? Tänkte beställa Sigman idag innan 16.00 så det skickas samma dag. Undrar om jag kommer att få hem den tills på fredag?

Stativ och HDR.
Jag har inte tagit några bilder på bilmässor men HDR kan nog vara rätt bra.
Tittade på bilderna från mässan i göteborg och då tänkte jag på att det kan vara ganska så svårt att ta bilder på svartlackade bilar.
Vet inte om det blir bra men det vore ganska kul att testa.
/Janne

Ja vill man få en fin HDR bild måsta man ju ha stativ och kanske fjärrutlösare och så ska man väl se till att folk inte kommer med i bilden vad jag förstått.

Hur brukar såna evenemang se ut på söndagar då? Borde väl vara lite mindre folk då kanske? Fick reda på att jag måste upp till Shlm på söndag ändå.

Onehitknockout skrev:
Hur brukar såna evenemang se ut på söndagar då? Borde väl vara lite mindre folk då kanske?
Ja det är mindre på söndagar men fler barnvagnar ;-)

Fredag kväll är det allra bästa tipset om man vill slippa trängas.

Observera dock att jag inte vet hur det är på Bilsportmässor. Däremot har jag stor erfarenhet av motorcykelmässor och det borde kunna vara ganska lika.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar