Annons

Objektiv för att fota fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Har blivit mer och mer intresserad av fågel och naturfotografering.
Med i takt med att mitt intresse ökar så förstår jag att min nuvarande telezoom inte räcker till. 40-150mm f4,0-5,6

Så det är nog dags för en uppgradering.

Har kollat runt en hel del, och som vanligt så får man vad man betalar för.

Men vad hade ni valt för objektiv?
Jag har ett maxpris på 10.000:- Helst betydligt mycket mindre än så.

Har tittat på:
Sigma 50-500mm f4-6,3 (runt 10000:)
Sigma 135-400mm f4,5-5,6 (runt 6000:)
Olympus 70-300mm f4,5-5,6 (runt 3700:)

Vad hade ni valt? Några andra alternativ som jag missat att ta upp?

Jag har ett ordentligt stativ. Men jag tror ändå att det blir svårt att få focus vid 500mm. (Även om man har IS i E-510) Vad säger ni?

Mvh

Stefan
 
Nypris i Sverige är inte 14000kr som annonsören skriver!
Du borde få det för 7-8000kr tycker jag!

Jag har själv ägt ett BIGMA! mycket bra glugg för pengarna! Jag har tagit 90% av mina kort på frihand! det funkar skapligt bra! har du IS i huset ska du inte oroa dig! sen om du använder stativ blir det ännu bättre!

Nu känner jag inte till hur stort utbud det finns till din kamera! men om det går skulle jag satsa på ett fast 300/4 eller liknande! kanske med konverter!

/Mvh
Magnus
 
Tack för dina kommentarer Magnus,
Kul att du är nöjd med bigmat!

Har försökt att pruta lite på objektivet. Får se vad svaret blir :p Tror vi kan bli nöjda båda två.

Hur tycker du annars bigmat är? Något som stör dig förutom storleken?

Tyvärr finns det inga 300/4.0 till olympus. Närmaste är 300/2.8. Och då kostar det en del pengar :)
 
50-200SWD/2.8-3.5 på Olympus är ju väldigt nära 300/4 på APS-C.
Blir alltså motsvarande 400/3.5 på småbild resp 450/4.
Sen går det ju fint att slänga på 1.4x eller 2.0x.

50-200SWD kommer jag garanterat inhandla, frågan är om man ska ha 1.4x eller 2.0x till.
Lite surt att förlora 2 bländarsteg med 2.0x. Tror jag behöver se lite mer foton också, hur skarpt det blir på 200x2.

Men då hamnar du inte under 10 000 kr...
 
Sant :p Bra tänkt henrik!

Jo. 50-200 + 2.0x var mitt förstaval... Men det blir lite för dyrt. Snyggt och kompakt dock!

Har sett en hel del foton tagna med 50-500 och det verkar vara ett potent objektiv. Bra skärpa även vid max bränvidd...!
 
Bigmat är nog ett bra alternativ - i synnerhet om man behöver hela det zoom-omfånget i en o samma glugg! Det måste vara världens tyngsta och ljussvagaste 50mm-objektiv.. ;)

Per
 
Haha :)

Jo. Sämre än kitobjektivet vid 50mm :p

Jag tror det blir ett sådant. Jag och Michael (säljaren på fotosidan) har kommit överrens.

Tror jag kommer bli nöjd :p Gäller att alltid ha med stativet bara. Enbenaren kanske fungerar i de flesta lägena?
 
70-300

hej stefan,jag är en glad amatör köpte 70-300 till min son .provade några bilder en fågelbild genom fönstret och på en fiskare,det var bra pris.mvh rolf
 
Stefan_BOJ skrev:
Haha :)

Jo. Sämre än kitobjektivet vid 50mm :p

Jag tror det blir ett sådant. Jag och Michael (säljaren på fotosidan) har kommit överrens.

Tror jag kommer bli nöjd :p Gäller att alltid ha med stativet bara. Enbenaren kanske fungerar i de flesta lägena?

Vad kul! du kommer att synas där ute med denna BOFORSKANON!:)
DU frågade om jag störde mig på nånting när det gäller BIGMAT!?
Inget var direkt dåligt med gluggen! så länge du inte beskär bilderna så mycket plus att du håller dig ifrån skakningsoskärpan så blir det bra bilder!
Du får dra på lite extra med kontrasten och skärpan vid bildbehandlingen!

Hoppas du kommer att bli nöjd! ge gluggen lite tid innan du utverderar den!
Det tog ett tag innan jag blev kompis med det!

/Mvh
Magnus
 
Grattis! 500mm är ju löjligt mycket på fourthirds :)
Ska bli kul att höra vad du tycker efter ett tag.
 
Tack tack :)
Som Magnus säger så kommer det nog ta ett tag att vänja sig vid det. Lovar att göra ett litet bildkolage samt plita ner lite intryck om det sedan när jag haft det ett tag!

Dags att börja träna upp ryggen så man orkar kånka med det, batteripack, stativ och extralinser :p

Mvh

Stefan
 
Sådär ja.
Då var bigmat hemma!

Första tankar och en del tycke:
Lite mindre än vad jag trott. Dock tungt ändå. Tippar på att det är runt 40cm långt 500m med motljusskydd på.
Robust byggt! Märks att det är kvalitet!
Den vanliga sigmakänslan finns där. Matt finish.
Har testat den med min e-510. Focuserar snabbt och exakt.
Lite svårt att handhålla objektivet och focusera samtidigt. Focuseringen sitter för långt bak på objektivet, blir obalans.
Svårt att handhålla överlag :p Får ont i armarna efter ett tag.
Testade att fota ett höghus 500m bort. Använde ett ordentligt stativ och fjärrkontroll för att undvika skakningsoskärpa. IS på. Läge auto.
Lyckades ta reda på vilka blommor en granne har på blomsterbrädan. Det gör jag inte ens med kikaren :) (Ok. Jag är galen. erkänner det. Men vad ska man göra när det är grått och kallt ute? :))

Svårt att göra ett ordentligt test innan ljuset kommit tillbaka. Lär bli tranorna vid hornborgarsjön först. Kanske en liten skogsrunda innan dess.
Återkommer med bilder :p

Mvh

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.