** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon-objektiv, IS eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Men vem har sagt under tråden att IS ersätter ljusstyrka helt och hållet.
Jag tycker inte IS ersätter ljusstyrka alls, då man inte på något sätt får samma resultat.

IS kan ersätta ett enbensstativ men inte ljusstyrka, så ser jag på det.

sagan skrev:
Jag tycker inte IS ersätter ljusstyrka alls, då man inte på något sätt får samma resultat.

IS kan ersätta ett enbensstativ men inte ljusstyrka, så ser jag på det.

Jojo;) Jag förstår dig helt och fullt.

Men tex, om du går inne i stan och fotar hus, alltså objekt som står helt stilla. En lins som har bra ljusstyrka kan ge dig skarpa bilder av huset vid en snabb slutartid på låt oss säga 1/125sec f2,8. Om du då har ett objektiv med IS och som störst f5,6 så kan du fota huset på f8 och 1/15 sec och uppnå fullgod och djupare skärpa.

Med exemplet så visar jag att IS, kan ge "delar av de ljusstyrka kan ge" och att IS även om objektivet har sämre ljusstyrka kan ge möjligheter till tex långt mer skärpedjup än vad som hade varit möjligt utan IS även om ljusstrykan är bra..

Inget kan ersätta bra ljusstyrka, det håller jag med om även om jag helt klart ser att IS kan ersätta ljusstyrka till en viss liten grad.
På samma gång så öppnar IS nya möjligheter även om linsen har sämre ljusstyrka, uppenbart.

Mvh Niclas,

Exemplet bör såklart ses som lite av en hypotes, bara så att det är sagt,,

Senast ändrad:
Followup

Ringde kamera-försäljaren idag och fick höra att Kamerahuset (Canon eos 350d) kommit in, men inte mitt 18-85 IS USM objektiv, jaja tänkte jag, 800kr så får jag kitobjektivet,

EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM (http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=ModelDetailAct&fcategoryid=149&modelid=10512)

Ren skit, och jag anser mig själv som ganska novis, typ närmare 200bilder kanske jag fick ok skärpa på 5.. vet inte om jag fått måndagsexemplar på objektivet eller om det skall vara så.

tog bilder ute, inne, dagsljus, kvällsljus, blixt, ingen större skillnad.

har inga exempel jag kan lägga upp nu tyvärr, ska försöka fixa det imorgon.

Nån som har detta objektiv och kan kommentera?

Edit: La till kameramodell

Jag äger inte 18-55:an, men har fotat med det och det är inte tokskarpt, men bländar man ner det till f/8 så presterar det helt okej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar