Annons

Objektiv Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Jontes Film Och Foto

Aktiv medlem
Tjena det är så här att jag har en Canon 1000D funkar jättefint. MEN jag får rörelsedefus och jag misstänker att det beror på att mitt objektiv saknar is. Nu kommer min fråga här, vilka objektiv passar på min Canon och passar objektiv från t.ex en analog Canon?

Tjena det är så här att jag har en Canon 1000D funkar jättefint. MEN jag får rörelsedefus och jag misstänker att det beror på att mitt objektiv saknar is. Nu kommer min fråga här, vilka objektiv passar på min Canon och passar objektiv från t.ex en analog Canon?

Är det rörelseoskärpa du menar så hjälper inte IS, då hjälper bara kortare slutartid eller långsammare motiv.

Men som svar på din fråga, alla Canon EF- och EF--objektiv passar din kamera. Även om de tidigare har suttit på en analog kamera, så länge det var en EOS-kamera. Objektiv från FD-systemet passar inte.

Är det rörelseoskärpa du menar så hjälper inte IS, då hjälper bara kortare slutartid eller långsammare motiv.

Det där blev nog litet otydligt.

Rörelseoskärpa kan man kalla både det fall då motivet rör sig (en bil som kör förbi) eller att man är skakig på handen (för att tiden är för lång men där motivet är stilla). Det senare fallet blir bättre med IS, men inte det förra.

Per.

Det där blev nog litet otydligt.

Rörelseoskärpa kan man kalla både det fall då motivet rör sig (en bil som kör förbi) eller att man är skakig på handen (för att tiden är för lång men där motivet är stilla). Det senare fallet blir bättre med IS, men inte det förra.

Per.

Det senare fallet brukar jag kalla skakningsoskärpa. Just för att skilja det från det förra fallet som jag kallar rörelseoskärpa. Är det bara jag som använder de benämningarna?

Det senare fallet brukar jag kalla skakningsoskärpa. Just för att skilja det från det förra fallet som jag kallar rörelseoskärpa. Är det bara jag som använder de benämningarna?

Nejdå, men frågan tycktes komma från någon som inte är van vid nomenklaturen, han kallade det själv för "rörelsedefus" (!), så jag ville bara klargöra att han kunde mena bägge.

Per.

Nu fungerar ju IS för rörliga objekt, t ex en bil som kör, också, på vissa enklare objektiv automatisk, på dyrare i ett särskilt läge. Detta förutsatt att du följer motivet när det rör på sig. Och svaret på din fråga, ALLA objektiv som börjar på EF funkar på din kamera, dvs alla objektiv de tillverkar idag för systemkameror. (med reservation för några specialobjektiv till tvkameror och liknande)

Nej, även jag anser att rörelseoskärpa är när motivet rör sig och inget annat. Får lång slutartid kallar jag skakningsoskärpa och inget annat.

Tack för svaren och för att bli lite tydligare så är det bilar jag fotar från cruisingar.

Men iaf så har jag titta lite på det där och funderade eftersom det stog eos på den, men frågan är då hur dom där objektiven är när dom suttit på en analog systemkamera?

Tack för svaren och för att bli lite tydligare så är det bilar jag fotar från cruisingar.

Men iaf så har jag titta lite på det där och funderade eftersom det stog eos på den, men frågan är då hur dom där objektiven är när dom suttit på en analog systemkamera?

Hur objektiven är beror på vad det är för objektiv och i vilket skick de befinner sig. Men de passar på din kamera utan problem.

ANNONS