Annons

Objektiv: Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
visst du kan säkert montera på ett filter men du kommer få ännu mer problem med motljusegenskaperna då för dom är inte bra på 14-24. Jag använder 14-24 inomhus till interiör där funkar den riktigt bra men i motljus så kör jag med zeiss 21mm som är klart bättre på det. En optik som är dålig på motljus blir inte bättre av att man tex kör avtonande gråfilter med den. All optik har sina fördelar nackdelar finns ingen som är perfekt på allt.

Tack Magnus Garpedal för bra synpunkter.

Jag håller med Ola Linde om det här med det röda, varför finns det på Nikons o inte på Canons?

Tack Kenneth Linnarud, hade jag nog aldrig hittat själv :)

Så kort och gott så skall man välja det märket som man trivs bäst med.. Hur är dom olika märkena i kvalité? Jag har redan haft sönder två Nikon objektiv ( inte i proffsklassen ) och ett Tokina.

Nikon 18-70mm, en skruv lossnade i det o när jag öppnade det o skulle skruva tillbax så gick AF sönder.
Nikon 18-55mm, började låsa sig på olika ställen efter en duns i golvet.
Tokina 80-200mm klarade ej av solen, ett av banden torkade och ramlade av.

Och ja.. Jag är försiktig med grejjerna. Undrar ju lixom hur reporters utrustning håller när inte min gör det.

Vassegod.

Kvalitet. Vad är det? :)

Har aldrig haft ett enda problem med något av mina bättre objektiv från Nikon. Som jag inte orsakat själv vill säga. Fick lämna in mitt 70-200/2,8 för rengöring då några gruskorn letat sig in under fokusringen efter en VÄLDIGT lerig session på crossbanan. Mitt 17-55 tappade bajonetten en gång då någon, förmodligen min son använt kameraväskan som stege. Tre skruvar hade dragits ut ur gängorna :) Utöver detta noll och ingenting trots många gånger rätt tuff behandling. Under en väldigt blöt weekend (regn, inte alkohol)i Venedig för några år sedan "badade" min D2X, 70-200, 80-400, 12-24, 17-55 och 10,5 i väskan. De låg inte direkt i vattnet men den nedre delen av ryggsäcken var så blöt att det gick att hälla ur vatten ur den. Kameraprylarna låg längre upp. Fick kondens i 80-400 och två förstörda polfilter. Allt annat klarade sig galant. 80-400 var som ny efter en natt på elementet medans polfiltren fick kasseras

Konsumentserien är däremot en annan sak. De gluggar som du har haft problem med är ur samma serie. Jag har förstört tre 18-70, en 24-120, en 18-200. Alla har fått samma fel. Den främre delen av objektivrören är lagrade i ömtåliga plastbussningar som har en tendens att gå av vid minsta smäll. Speciellt när objektivet är utzoomat. Ingen stor sak att laga, ca 1000 kr men det är djäv...ligt irriterade. Det brukar börja med att den främre delen av objektivet börjar bli vingligt när den är utzoomad. När fler bussningar går åt skogen kan man till och med se skärpeskillnader i sökaren när man vickar på frontlinsen och det slutar till sist som min sista 18-70. Det går endast att zooma mellan 24-50 mm. Resten är blockerat..... Mitt 18-200 har dessutom fått VR modulen utbytt en gång när den la av.

Kamerorna då? Jag har haft FE, FE2, F3, FA, FM3A, F80, F601, 2 x D100, D70, D2X, D300, Canon F1N, AE-1, Minolta Dynax 7000i. Har säker missat någon men av alla dessa har endast F1N och D2X gått sönder. Eller egentligen har ingen gått sönder. Bägge var felaktiga vid leverans. F1N hade ett konstigt fel och kunde utlösa blixten om jag spännde slutaren lite för snabbt. D2X led av ett defekt bildbehandlingskort som dessutom fick bytas tre gånger innan de hittade ett som fungerade. Inte ett fel utöver detta. Jo föresten. Min D2X tappade gummit efter en kort tid. Byttes av Nikon på garantin och satt som gjutet efter det.

Lite konstigt är det att de enda kameror jag har haft problem med är yrkesmodellerna :) Faktum är att jag är överraskad över hur snygga de faktiskt är trots daglig användning. Min D100 som jag har kvar har gått över 50000 exponeringar. Har rest med mig på otaliga resor jorden runt. Alltid hängandes på axeln med allt vad det innebär. Det enda som syns är att kameran är lite blank på utsatta ställen och att den är dammig nu när den mest tillbringar tiden överst på bokhyllan. Annars ser den som ny ut. Remmen är det som är mest sliten. Den en gång gula dekoren är allt annat är stark numera.....

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto