Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv, batterigrepp och blixt???

Produkter
(logga in för att koppla)

wipipop

Medlem
Ja hejsan! Första inlägget på sidan. Har iaf mer eller mindre bestämt mig för en d80 då jag fotat rätt mkt med en väns och jag fastnade verkligen för den. har inga direkta anledningar mer än att jag upplevde ergonomin bättre än canons eos 450d som jag sneglat på.

Behöver iaf lite hjälp med komplettering vad som skall köpas till.

Tanken är att den skall användas i vinter till skidåkning samt lite allmänt sommarskoj. Har förstått att jag inte kommer undan med ett objektiv då jag gärna skulle vilja ha ett normalobejktiv(visst heter det så?)
Är batterigrepp att rekommendera?

Satt även och funderade över väderskyddet på huset. Vad jag förstått är d80n lite mer vädertätad än t.ex 450d men att den inte är fullt lika väderskyddad som t.ex en 40d. hur pass orolig behöver man vara över detta med tanke på användningsområdet?

Här är inköpslistan som jag ser det men de är här jag behöver hjälp då de känns som att jag är på djupt vatten!

Nikon d80 hus
Nikon AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED
Nikon AF 50/1,8D
Nikon Speedlight sb 600
minne 4gb

Alternativ & tips uppskattas! lägg gärna länkar!

Mvh william

Låter som en vettig lista.
Jag kanske hade valt ett tredjehandsobjektiv 18-50 2.8 istället för 18-135 3.5-5.6. Men behöver du zoomen så är det nog ett bra köp även det.

du klarar dig med enbart ett sigma 18-50/2.8 så hoppa (s)kit-gluggen och satsa på sigman.. tycker jag iaf.
Började med samma utrustning och ångrar lite att jag inte köpte SB800 direkt.. men nu har jag ju den så det spelar ju ingen roll ;)

Ja alltså. jag är ingen expert här. men då jag menar fota skidåkning så är det ju inte direkt afterskin :) Planen är nämligen alperna för vintersäsong. och tänkte att de skulle behövas något zoomobjektiv så man kan vara på distans å fota.

Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro till Nikon AF
700kr.
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Nikon AF
995 kr

Billigare än så kommer man väl inte undan? kanske rena skiten iofs... kan nån förklara vad 4-5,6 betyder? har iaf fått för mig att lägre är bättre.

Okej ja. såg att de "dykt" upp fler trådar ang. val av objektiv, och allt pekar på att köpa ett normalzoom(typ sigma 18-50 som rekommenderas här). Tänkte om lite. behöver ju som sagt inget zoomobjektiv förren till vintern. att köpa ett 18-50 2.8 verkar rätt rimligt å ha under sommaren och räcker nog till användningsområdet. eller vad skulle ni tro?

Men patric ang sb 800. vad är den stora skillnaden? vet att sb 800 är mer avancerad och så men har inte läst på mkt om blixtarna. läste lite av guiden men den gjorde inte mig klokare då jag inte använt blixt(sb 800) mer än på mina ögon på halvmeters avstånd och snacka man blir flashad! :)

tack per för guiden. den underlättade en del! kul läsning också. kommer nog gå tillbaka till den en del under den närmsta månaden!

wipipop skrev:
Okej ja. såg att de "dykt" upp fler trådar ang. val av objektiv, och allt pekar på att köpa ett normalzoom(typ sigma 18-50 som rekommenderas här). Tänkte om lite. behöver ju som sagt inget zoomobjektiv förren till vintern. att köpa ett 18-50 2.8 verkar rätt rimligt å ha under sommaren och räcker nog till användningsområdet. eller vad skulle ni tro?

Men patric ang sb 800. vad är den stora skillnaden? vet att sb 800 är mer avancerad och så men har inte läst på mkt om blixtarna. läste lite av guiden men den gjorde inte mig klokare då jag inte använt blixt(sb 800) mer än på mina ögon på halvmeters avstånd och snacka man blir flashad! :)

tack per för guiden. den underlättade en del! kul läsning också. kommer nog gå tillbaka till den en del under den närmsta månaden!
Den största skillnaden mellan SB-800 och SB-600 är att 800 har inbyggd commanderfunktion. Det har du ingen nytta av alls om du inte har fler blixtar. Sen får man med lite småplock som en diffusor, två filter och möjlighet till ett extra batteri för snabbare uppladdning. Vidare har SB-800 kontakt för synkkabel och kontakt för externt batteripack. Om det är värt 1000kr extra beror på vem man frågar.

Om du ska fota skidåkning kan jag rekommendera att satsa på teleobjektiv som 70-200/300. Lär behövas mer än 135 mm för att du ska vara nöjd och gärna ha lite omfång så du kan zooma med åkaren.

Zotamedu skrev:
Den största skillnaden mellan SB-800 och SB-600 är att 800 har inbyggd commanderfunktion. Det har du ingen nytta av alls om du inte har fler blixtar. Sen får man med lite småplock som en diffusor, två filter och möjlighet till ett extra batteri för snabbare uppladdning. Vidare har SB-800 kontakt för synkkabel och kontakt för externt batteripack. Om det är värt 1000kr extra beror på vem man frågar.

Med tanke på att bara diffusorn kostar 300kr till 600:an så är de där styva 1000kr rätt väl investerade pengar.

man vill ju utveckla sig inom fotandet.. nu kör jag ju med 2 till blixtar som jag styr via sb800an :)

Dessutom är SB800 snyggare, ser mer brutal ut!
Men.. smaken är som baken

Som några varit inne på så bör för skidfotografering satsa på åtminstone 200 mm eller kanske 300mm. Eftersom kitobjektivet i princip inte kostar många kronor så är mitt tips att starta med det och satsa pengarna på ett 70-200/2.8 zoom till vintern. Batterigrepp är bra att ha i skidbacken, kameran blir lite rejälare att hålla i och du får plats med dubbla batterier (åtminstone har mitt Canon grepp den fördelen).
Beträffande vädertätning så tror jag att du klarar dig gott och väl.
Sedan skulle jag nog rekommendera åtminstone två minneskort, hellre två st 2GB än ett 4GB.

ooh nu har jag ju fått höra det mesta jag behöver :) tack så mkt!

däremot har jag fastnat på ett vidare problem. dock ska jag gå över och läsa om butiker i den delen av forumet nu. för det är det dilemmat ligger i. fann nya 40d med world warranty på ebay uk för dryga sjutusen. kändes intressant då den är några steg bättre än d80n och som nyinsatt känns de som att de är lika att hitta en bättre för samma pris. verkade dock som att dom skeppas från hong kong och begriper inte riktigt då jag läst på canons hemsida om garantin att de inte gäller på samma sätt om kameran kommer från asien osv... ska undersökas. om ni har någon erfarenhet kan ni väl lägga ett svar i gästboken eller så

Inte speciellt vädertätad

När det gäller D 80 är den inte vad man kan kalla vädertätad. Nu ska det sägas att moderna kameror är förvånansvärt tåliga mot väta. Men det är lite svårare att göra ett tåligt tätt hus så kvalitén avseende den mekaniska biten är normalt högre hos en skyddad kamera. Vidare bör ju optiken vara tät om det ska vara riktigt bra...Men priset ökar rejält..
Har du tittat på t.ex Olympus samt Pentax eller Samsungs varianter och jämfört kontra D 80. Bildkvalitén är tämligen lika och finesser samt handhavande skiljer en del.Men de husen finns i vädertätade upplagor... Priserna kan i jämförelse vara mycket intressanta...
Som objektiv prova Sigma 17-70 2,8-4,5 dg macro inte dumt alls....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar