Annons

Objektiv 70/75/80-300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Mitt första inlägg på Fotosidan:) .

Jag har en Minolta Dynax 800si samt ett 28-80 obkektiv till den. Har haft detta ett år nu och går just nu en fotokurs där man får lära sig ett o annat,=). Jag har kommit till insikt att jag behöver ett nytt objkektiv, 70/75/80/100-3/400 någonting. Har tänkt mig att lägga 2-3500 kronor på ett nytt eller begagnat.

Har tittat på ett Tamron 4-5,6/70-300mm LD Macro
som kostar runt 2000 på cyberphoto. Men det finns ju fina sigma o minolta orginal...kan även tänka mig begagnat men har inte hittat något bra!!! Vill ju gärna ha bländare 4 rakt igenom;=))

Är på samma gång intresserad av ett bra hobby stativ. Fick tips om ett Manfrotto 190B. Är det bra val?

Tacksam för svar!

Varför inte en Minolta 75-300mm? De är väl inte så dyra. Bra kvalite, inte en plastig känsla så långt ögat kan nå! Jag har haft min i cirka 3 år nu. Det enda är att Autofokus inte är så snabb, jag kör bara på manuell när jag använder den.

Ja, Minoltas orginal är nog inte fel alls. Men finns det inte en fördel att ha samma diameter på objektiver som min 28-80. Det är 62 o Tamronen har samma;=)

Javisst är det en fördel! Därför var jag tvungen att köpa en sån där 55-62 omvandlare så mina 62mm filter går att att använda till min 55mm 75-300mm zoom så det är ju en fördel att slippa den.

Grattis till ett bra kameraval,Johannes..givetvis ska du skaffa dig ett Minolta 70-210/4..ett mycket trevligt objektiv från första autofocusserie....

passar fint i din budget tillsammans med en converter..

mvh/gunte..

Eftersom ditt önskemål var "70/75/80/100-3/400 någonting " så med en 70-210/4 t.ex och en 1,5x teleconverter monterad så täcker du in ca:100-300/5.6 eller med en 2x teleconverter täcker du in 140-420/8....med en Kenko 1,5x converter har du fungerande autofocus,med en motsvarande 2x är det säkrast med manuell focus..dataminnet på 800si tar in information om brännvidd och bländare om du använder converter,(om du använder minnat alltså?)Se bara till att en eventuell 2x converter heter MC 7 om du väljer Kenko,det finns en mc 4 variant men faller på skärpan..
Det finns PRO-varianter av dessa också men är lite dyrare..men du får säkert in lite godis i din budget om du är förståndig..
mvh/gunte..

Låter bra;=)

Men en telekonverter ligger ju på mellan 1500 och 2000 *suck*..Lösningen ligger
då nog i att köpa den beg också. Det är ju ingen panik med det för den delen heller.

Din budget gick ju till max 3500:-..
70-210 för ca:1300 + en converter täcker in detta gott och väl..
Mina är till salu men inte just nu,tyvärr..
mvh/gunte..

gunte skrev:
...Mina är till salu men inte just nu,tyvärr..
mvh/gunte..

Hahaha :D

Då är de ju inte till salu...;)

Manfotto är ett mycket bra stativ och inte ett hobby stativ titta in på www.manfrotto.com och kolla. 190B är basmodellen, kanske du ska titta på de övriga i 190-sortimentet eller på de lite större (högre) 055-serien. Kom ihåg bara att stativen säljs utan kamerahuvud, om du nu inte väljer ett paket.

Stativ etc..

Får fundera på det där med stativ, fotade idag med ett sådant lite större stativ (055 kanske). Det funkade utmärkt (lån).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar