Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv 50/1,8 för porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Avsnitt autofokus>

1. autofokusen har svårt att hitta rätt under förhållanden med relativt lite ljus..

2. autofokusen har svårt att hitta rätt under förhållanden med bra ljus.

3. autofokusen jagar mycket, och slår ofta fel.

4. autofokusen är långsam och högljödd

Att den skulle vara rapplig och plastig det är väl skitsamma när den inte kostar så mycket. så det säger jag inget om..

tomasbz skrev:
Jag menar inte att vara ohyffsad nu, men då kan du inte ha prövat många optiker med kvalitet, om du fäller ett sådant uttalande..

Det är sant. Jag har inte speciellt dyra vanor. Tar inte heller illa vid mig.

Jag tittar förvisso hellst på resultat. Men om man ska lyssna på standardiserade tester så ger ju tex photozone objektivet toppvärden vad gäller skärpa. Och det utan att ta hänsyn till prisklass.

Vad gäller autofokusen du nämner i följande inlägg så kan ju sägas att mitt ex förvisso låter som ett tröskverk. Men det är ju inget objektiv att jaga fåglar med så det spelar ju inte så stor roll för resultatet. I övrigt inga större problem att hitta skärpan. Men det är mitt ex. Jag kan ju ha haft tur.
Möjligen kan jag ge dig en poäng för att den kan ha något svårare i sämre ljus. Men det tycker jag inte räcker för att helt diskvalificera den fina optiken och kalla den direkt kass.

Jag lägger med detta ner min medverkan i 50mm-debatten. Jag ville i mitt första svar bara för övriga trådläsare erbjuda en alternativ och något mer nyanserad åsikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar