Annons

objektiv 100-400 med konverter 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt 100-400 till 1000-tals bilder på hästhoppningstävlingar. Det är en mycket bra brännvidd för banhoppning. Täcker område från nära hinder 10m till långt bort ca 50m.

Jag tycker om skjutzoomen. Den är mycket intuitiv "ut = närmare, "in" = bredare, och snabb att flytta om man lossar "spännringen" och blir exakt i inställningen.

Att den drar in mer damm än andra zoomar tycker jag är en skröna. Alla mina zoomar genererar ett övertryck i ett av mina 1D hus som känns tydligt på att det pyser ut luft genom knapphålen på baksidan av kamerahuset. Samma för 24-105 som 70-200 coh 100-400 m fl.

Jag har använt 100-400 med 1.4 extendern (Canon original) och tycker att den fungerar bra (1D hus). Skärpan med 1.4 sitter fint även på full öppning. Däremot blir 2x extendern mjuk.

Jag är ingen fågelfotograf, men kan tänka mig att man där ligger på 400 max läget hela tiden och då är nog ett fast 400 f/5.6 att föredra. Men jag tycker att 100-400 är ett mycket bra allround objektiv för avstånd och kompletterar 24-105 f/4 som "tag med två hus och två objektiv och du fixar det mesta en solig dag".

Kan bara instämma, 100-400 och 30D med och utan 1,4 extendern har gett mig många bra bilder. Ofta på just 400, men även på kortare. 100-400 är lite av en superzoom inom teleområdet vilket kan vara praktiskt. Att snabbt finna ett litet föremål i skogen kräver träning om du har 400 eller mer, men även då misslyckas man ibland, då är det praktiskt att snabbt kunna backa ut, finna motivet och zooma in igen.

Använder den fortfarande, men nu på min 1D Mk III då den ibland fått följa med när 500/4 känns för otympligt.

Gillar också skjutzoomen och har inga problem med damm i objektivet. Damm kanske är ett problem i ett torrt södra USA som många på Dpreview kommer ifrån, men inte i Sverige. Jag vet inte riktigt hur Canon har tänkt med spännringen som jag använder som en låsring. Att försöka sätta en lagom trög funktion fungerar inte bra och jag förstår inte vad man ska med det till, antingen håller man i objektivet och zoomar, eller så låser man fast det på en bestämd brännvidd.
 
.... Jag vet inte riktigt hur Canon har tänkt med spännringen som jag använder som en låsring. Att försöka sätta en lagom trög funktion fungerar inte bra och jag förstår inte vad man ska med det till, antingen håller man i objektivet och zoomar, eller så låser man fast det på en bestämd brännvidd.

Och även jag håller med. Jag använder låsringen endast som "öppen" eller "låst". Låser fast zoomen så den inte åker ut vid transport. Vid användande lossar jag helt. Då är det väldigt lätt att zooma exakt och snabbt.
 
Är 100 - 400 ett bra alt för att fota örnar från gomsle med 5D får man ju ingen förlångning . måste säga att jag är fundersam Kan det finnas en "pirat" som ger bra resultat

En fråga, är det en engångs företeelse att du skall sitta i örngömsle? Då skulle jag satsa slantarna på att hyra ett 500mm f/4,0 och en tc 1,4.
Är det så att du kommer att göra det nu o då, blir det lite dyrt med hyra.
 
Har du redan ett 70-200 kan man fråga sig om det bästa komplementet till denna. F u bländaren överlappar 100-400 och 70-200 i skärpa över deras gemensamma brännviddsomfång. Kolla på the luminous landscape en jämförelse mellan 400/5,6 och 100-400L. Skilnaden är markant (1Ds 11MPX FF) och då pixlarna ständigt kommer att öka kommer skillnader i skärpa mellan objektiv som är superskarpa och ganska skarpa bara att öka med tiden. Om det är brännvidder över 200mm du vill åt kan det vara värt att fundera på 400L.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.