Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oärliga säljare

Produkter
(logga in för att koppla)

Justus

Avslutat medlemskap
Snubblade precis över en radannons där annonsören ville sälja sitt kamerahus för 8000 kr. Gick in och kollade på annonsörens medlemsprofil och valde att läsa hans foruminlägg. Han hade visst köpt huset för 7500 (dessutom hade han köpt det i våras).

Är det rimligt att man som säljare kräver mer än vad man betalat? Eftersom kameran använts ganska länge av säljaren också.

undantag; man har köpt kameran av nära vän eller familjemedlem som då kunnat ge lägre pris, man har utfört någon reperation eller dyl.

Är detta vanligt? Någon av er som gör/har gjort något liknande, hur motiverar ni isf det?
 
Det handlar ju om vad marknaden är villig att betala.. Kanske det var så att kameran var utannonserad för 8000:- men såldes för 7500:-. Är det någon som är villig att betala 8000:-.. Då är det ju rätt marknadspris. Det finns väl inget som säger att man måste sälja något billigare än vad man köpt det för? Man kan ju ha gjort ett kap, när man en gång köpte den...

Vissa modeller sjunker inte heller mer i pris.. Ta t.ex. ett EF 300/4L.. köpte det begagnat för 1½ år sedan och skulle kunna sälja det idag för samma pengar (men det är INTE till salu).

Ser inget oärligt med det..
 
Cavat Emptor...

Det viktiga är inte vad säljaren har betalat, det viktiga är vad huset är värt för dig och andrahandsvärdet.

Du behöver inte köpa av honom till det pris som han begär! Om jag vore intresserad skulle jag försöka pruta, men jag skulle inte beklaga mig offentligt.


--jalle
 
Det jag försöker framföra är att om man nu själv gjort ett "klipp" kanske man ska vara lite medmänsklig och iaf köparen få ett lika bra pris. Allt behöver ju inte handla om att försöka suga ut så mycket profit ur allting.
 
Allt behöver ju inte handla om att försöka suga ut så mycket profit ur allting.


jag har glömt varför sossarna inte säger sånt här längre. Det kanske låter för mossigt. Eller så försöker dom också dumpa av sina 1.2-MegaPixel kameror till okkerpriser.
 
Värdet på en vara bestäms av vad köparen är beredd att betala. Vill du inte köpa kameran för 8000:- så slipper du.
Vad säljaren gett för den har inte med saken att gör.
Så länge säljaren är ärlig i sin beskrivning av den vara han säljer, och är rättmätig ägare till den har han rätt att sätta det pris marknaden är villig att betala.
Jag tycker inte det finns anledning att moralisera över att han gör en vinst, om han nu gör det. Han kanske har haft utgifter som du inte vet om.
 
Jag ser ingen oärlighet alls. Det finns ett utbud och en efterfrågan. Det är klart att man vill ha profit när man säljer sin utrustning, så att man har råd att köpa andra prylar man är i större behov av. Det kallas marknadsekonomi. Ett alternativ skulle kunna vara att varje fotograf blir tilldelad en kamerautrustning av staten, allt efter behov, så slipper vi suga ut varandra!

Vill du inte köpa den för 8000kr, låt bli!

/Pontus
 
Det är naturligtvis upp till var & en att sätta sina priser själv .
Om man kan tjäna en slant så är det inget fel med det .
Det är så sammhället är uppbygt , inge mer med det .
 
Def finns Kalle Anka tidningar som sålts för en 200 000:- eller så....Ursrungsägaren kan inte ha givit mer än 25 öre eller så....

Vi lever i en marknadsekonmi och när köpare och säljare är överens är priset rätt.
 
Jag måste bara skriva en sak till.
Din rubrik är helt fel, Säljaren är inte oärlig, möjligen "girig" eller "gniden" men absolut inte oärlig.
 
Vad säljaren har betalat för kameran är inte relevant.

Jag har sålt lite beg. grejor och många gånger gjort en hacka på det. (inte mycket men iallafall plus) =)
Jag har ju inte dåligt samvete för det, jag var nöjd och köparen också. Det är det som räknas!

Däremot tycker jag att det är fel om man försöker dölja eventuella fel som en produkt har, då har säljaren helt plötsligt blivit oärlig!
 
Jag kan inte se på vad sätt det skulle vara oärligt..

Har han lyckats få till ett bra pris när han köpte kameran så ska han väl kunna tjäna på det även när han säljer den. Är någon annan villig att betala 8000 kr för den så är priset rätt.

Mvh. Adrian
 
Justus skrev:
Det jag försöker framföra är att om man nu själv gjort ett "klipp" kanske man ska vara lite medmänsklig och iaf köparen få ett lika bra pris. Allt behöver ju inte handla om att försöka suga ut så mycket profit ur allting.


Säljaren kan ju, for all you know, vara en riktig fattiglapp som för en gångs skull fått chansen att göra ett klipp. Köparen av kameran kanske blir Göran Persson. - Profitresonemanget passar liksom inte in här.

Skulle man inte få sälja något dyrare än man själv betalt så skulle de flesta av fs' användare nog inte ha någon kamera alls.

Adrian 'spammaren' Ulander
 
Jag köpte en systemkamera med tillhörande optik för 8000:-. inte någon av dom vanligast märkena.
säljaren var mycket nöjd med denna uppgörelse.
Efter 1 år och annonsering i 3 månader sålde jag den för 19500:-
I detta fall var både säljare och nya ägaren mycket nöjda.

I detta fall har ingen lurat någon, jag trodde att kameran var värd mer, men visste inte säkert så jag gjorde en chans vid köpet som visade sig vara givande.

Andra affärer har jag gått back på så det visslar om det.

Men det viktigaste är att båda parter är nöjda med utgången av affären.

Är en bilförsäljare oärlig som säljer en bil som tappar värdet med 20% när du skrivit på kontraktet.
Eller en säljare som säljer en dator till dig, efter 4 veckor är den ålderdomlig och går knappt att sälja överhuvudtaget.
 
Jag kan annonsera

ut min kamera för 50.000:-, trots att jag köpte den för en tiondel av priset. Är jag oärlig? Nej, möjligen förhoppningsfull. Förhoppningsfull att någon tycker att just den kameran av någon anledning är värd så mycket för just den personen.

Visst kanske någon skrattar ut mig, men ingen tvingas att köpa just min kamera för just det priset.

Vad är kameran värd? Tja, varken mer eller mindre än vad någon är villig att betala. Så enkelt är det. Vissa objektiv/kameror kostar mer på begagnatmarknaden nu än de gjorde när de introducerades, andra får man för en spottstyver.

Välj & vraka, köp till det pris du är villig att betala, om du kan vänta på att tillfället dyker upp. Beklaga dig gärna över att det är dyrare än du är villig att betala - men ... i ärlighetens namn ... tror du att det hjälper? :)
 
Grabben är 15 år!
Då har man inte marknadsekonomin klar för sig.

Hoppas tråden försvinner, det ser illa ut med den rubriken.
 
Ah! 15 år, då fattar alla, jag är ju bara en dum unge! Strunta i mina åsikter och skyll på åldern och påstå att jag inte förstår hur saker fungerar.

För er som inte är så cyniska: mitt ordval var kanske i rubriken inte det bästa och jag vill bara försöka väcka en diskussion kring detta eftersom det för mig är ganska viktigt.
 
Senast ändrad:
är ålder ett handikapp?

Tycker att Gunnars inlägg är ganska plumpt. Bara för man är 15 betyder väl inte det att man skulle vara mindre vetande. Tycker att frågan är berättigad och att svaren är bra med ett undantag. Det är ju faktiskt också en slags moralisk fråga som man inte ska sopa under mattan. Att man ibland lägger till med en messerschmidtattityd tycker jag kan vara okej men absolut inte i detta fall då man dessutom kollat upp frågeställarens ålder!!!
 
Det var inte ett påhopp på honom, det var ett inlägg för att påtala att alla utlägg om marknadsekonomi och socialdemokraternas ekonomiska politik nog inte behövdes.

Plumpa skrivningar är väl att kalla någon oärlig för att han erbjuder en vara till försäljning enl marknadsprincipen.
 
Jag ser verkligen inte heller något som skulle vara oärligt med detta, inte ens något som skulle kunna kallas fel.

Skulle jag ha något som någon vill betala mer för än vad jag köpte det för så visst! Varsågod, jag skulle ju vara dum om jag sade: NEJ! Jag gav bara X antal kronor för den så mer än det får du inte betala.

Dessutom, när jag annonserar ut grejjer sätter jag alltid ett pris som är möjligt att pruta på. T.ex, när jag sålde min förra bil annonserade jag ut den för 10 000 kronor mer än vad jag ville ha för den, köparen prutade 5 000 kronor och blev mycket nöjd med det köpet. Jag med för den delen :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.