Annons

Oändligt fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Mumin_

Aktiv medlem
Om man ställer in fokus (manuellt på objektivet) till x meter (nära närgränsen) och allt stämmer, man mäter avståndet till objektet och det är x meter och fokus är bra, kommer då oändligt fokus också att stämma (med fokus inställt på oändligt fokus naturligtvis)?

Lite tillkrånglagt men förhoppninsvis förstår ni vad jag menar.
 
Om man ställer in fokus (manuellt på objektivet) till x meter (nära närgränsen) och allt stämmer, man mäter avståndet till objektet och det är x meter och fokus är bra, kommer då oändligt fokus också att stämma (med fokus inställt på oändligt fokus naturligtvis)?

Lite tillkrånglagt men förhoppninsvis förstår ni vad jag menar.
Du får nog precisera frågan lite bättre, hihi. Mvh/LarsOlov
 
Ok. Håller på och joxar med ett Minolta MD 200/4 som skall användas på en sony a200. För att få oändlig fokus (och slippa tappa ljusstyrka) krävs att bakre linsen har rätt avstånd till sensorn.

Det är det jag håller på med just nu, men för att slippa traska ut efter varje (fysisk och lite bökig) justering och kolla oändlig fokus skulle det vara smidigare att justera in fokus på tex 2,5m, inomhus på stativ innan sista checken ute. Har inget bra ställe just utanför dörren nämligen.
 
Ok. Håller på och joxar med ett Minolta MD 200/4 som skall användas på en sony a200. För att få oändlig fokus (och slippa tappa ljusstyrka) krävs att bakre linsen har rätt avstånd till sensorn.

Det är det jag håller på med just nu, men för att slippa traska ut efter varje (fysisk och lite bökig) justering och kolla oändlig fokus skulle det vara smidigare att justera in fokus på tex 2,5m, inomhus på stativ innan sista checken ute. Har inget bra ställe just utanför dörren nämligen.
Begriper fortfarande ingenting, vad har skärpan med ljusstyrkian att göra, kan du inte ställa skärpan i sökaren? Mvh/LarsO
 
För att kunna använda ett gammalt MD-objektiv (utan AF) på en a200 så kan man antingen sätta på en enkel adapter mellan objektiv och kamera (det är inte a-mount på objektivet, passar inte rakt av) men då kan man (oftast) inte få oändligt fokus (avståndet till sensorn stämmer inte). På detta sätt får jag fokus på ca 30m om jag ställer in objektivet på oändligt fokus. Det går alltså inte att få fokus/skärpa bortom 30m.

Eller så kan man använda en adapter med glas/konverter men då tappar man ljusstyrka, bländare 4 blir i praktiken bländare 6,3. Som jag har förstått iall fall.
 
För att kunna använda ett gammalt MD-objektiv (utan AF) på en a200 så kan man antingen sätta på en enkel adapter mellan objektiv och kamera (det är inte a-mount på objektivet, passar inte rakt av) men då kan man (oftast) inte få oändligt fokus (avståndet till sensorn stämmer inte). På detta sätt får jag fokus på ca 30m om jag ställer in objektivet på oändligt fokus. Det går alltså inte att få fokus/skärpa bortom 30m.

Eller så kan man använda en adapter med glas/konverter men då tappar man ljusstyrka, bländare 4 blir i praktiken bländare 6,3. Som jag har förstått iall fall.
Hej, Men du kan väl fortfarande ställa skärpan på mattskivan i sökaren? LO
 
Han har ett objektiv som är anpassat till samma eller kortare avstånd till sensorn som han vill använda med en adapter. Problemet är att adaptern ökar avståndet mellan objektiv och sensor pss en mellaring vilket gör att det inte går att fokusera på oändligt.

Han har nu gjort eller tänkt att modifiera objektivet genom att ändra placeringen av bakre linselement och funderar på om det räcker med att testa fokus på ett avstånd t ex 2,5 m och att alla andra avstånd då skulle stämma med avståndsskalan. Samt att fokus funkar i hela området.

Jag är tveksam men det kanske funkar på ett objektiv med fast brännvidd.
 
Om jag nu har förstått dig rätt (vad du menar): den inställningen du pratar om påverkar inte (direkt) fokus/skärpa på fotot man tar utan enbart hur skärpan är i sökaren på det som du ser. Som självklart också måste var rätt inställd, blir lite svårt att få skarpa bilder annars med manuell fokus. Men det är inte det som är problemet med detta projekt.

Redigerat:
Oops, jag var för långsam. Just nu har jag oändligt fokus någonstans mellan "rätt avstånd till sensorn" +- 3mm, så det går att få det att fungera.
 
Senast ändrad:
Han har ett objektiv som är anpassat till samma eller kortare avstånd till sensorn som han vill använda med en adapter. Problemet är att adaptern ökar avståndet mellan objektiv och sensor pss en mellaring vilket gör att det inte går att fokusera på oändligt.

Han har nu gjort eller tänkt att modifiera objektivet genom att ändra placeringen av bakre linselement och funderar på om det räcker med att testa fokus på ett avstånd t ex 2,5 m och att alla andra avstånd då skulle stämma med avståndsskalan. Samt att fokus funkar i hela området.

Jag är tveksam men det kanske funkar på ett objektiv med fast brännvidd.
Jo det förstår jag, kan vara riktigt kul att pula o experimentara! Men det bör väl rimligtvis vara möjligt att bedöma skärpan på mattskivan/i sökaren? Mvh/LO
 
Det tar lång tid, innan du får till stuket, finmekanisk kameraman blir man inte på några kvällar!
Det finns enklare vägar, dessutom säkrare, så att inte gluggen blir utom all räddning, behövs bara några felkorrigering, adjös med den gluggen!

Gå till en auktoriserad kamerafirma för Minolta/Sony, brukar vara värt stålarna!
 
Någon finmekanisk kameraman kan jag väl inte påstå att jag är men om man klarar av att överklocka en processor på fysiskt manér så skall nog det här också gå bra. Får väl bli en "gör det själv"-tråd så småningom. Man lär sig mycket som diy-are, man bara måste plocka isär saker och ting. Tid är inte alltid pengar.
 
Hej
Har haft mina funderingar på konventera ett MF till att passa.
Jag föll för iden att byta bort bajonetten ?
Med tex. ett m42/AF fäste se
http://www.flickr.com/photos/arkku/1266938702

Bäst vore kanske med ett chip för att få AF confirmation och anti skak.

Om du gör fota lite undertiden för att se hur saker satt och så kan du ju göra en najs tråd gär sedan :)
 
Han har ett objektiv som är anpassat till samma eller kortare avstånd till sensorn som han vill använda med en adapter. Problemet är att adaptern ökar avståndet mellan objektiv och sensor pss en mellaring vilket gör att det inte går att fokusera på oändligt.

Han har nu gjort eller tänkt att modifiera objektivet genom att ändra placeringen av bakre linselement och funderar på om det räcker med att testa fokus på ett avstånd t ex 2,5 m och att alla andra avstånd då skulle stämma med avståndsskalan. Samt att fokus funkar i hela området.

Jag är tveksam men det kanske funkar på ett objektiv med fast brännvidd.

Det funkar på alla objektiv, stämmer skalan på ett avstånd så stämmer den på alla! Det är bara om man gör ingrepp i den "optiska delen" av objektivet som det kan bli fel, i det här fallet handlar det ju "bara" om att justera avståndet till sensorn BAKOM hela det optiska paketet och avståndsinställningsmekaniken (vilket i det här fallet lär vara en konventionell snäckgänga skulle jag gissa men det spelar egentligen ingen roll så länge man låter hela den delen vara orörd).

Det går alltså bra att göra som trådstartaren tänker. Ett praktiskt problem är dock att det i allmänhet saknas skalstreck som visar mer exakt var avstånden ska ställas in (är t.ex. avståndet 2,5 m vid tvåan, decimalkommat/punkten eller femman). Det är därför bäst att före ingreppet kalibrera in ett avstånd med hjälp av en gammal kamera med rätt fattning för att kringgå det problemet.

Om det inte finns behov av att använda skärpedjupsskalorna är det i ett sådant här fall annars enklare att ”gå på säkerhet” så att man kan vrida lite förbi oändligheten. Det man förlorar i närgräns om man gör så är helt försumbart med ett 200 mm objektiv.

Risken att spegeln ska slå i den bakre linsen lär nog inte föreligga i fallet med ett äldre 200 mm tele men för säkerhets skull bör det väl nämnas om någon annan vill göra något motsvarande med andra objektiv.
 
"Risken att spegeln ska slå i den bakre linsen lär nog inte föreligga i fallet med ett äldre 200 mm tele men för säkerhets skull bör det väl nämnas om någon annan vill göra något motsvarande med andra objektiv."

Mycket viktigt. Det första jag kollade och inte bara spegeln utan även alla "kanter och vrån". Med fokusringen på oändligt eftersom det är då bakre linsen är längst ut, så att säga.

Jag kör för övrigt med en M42/Minolta AF-adapter (med lite extra skruvhål).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.