Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Oändlighetsfokus" Vad kommer bli i fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Jag har nog aldrig använt den funktionen, heller aldrig hört när den bör användas.
Om man ställer fokus i oändlighetsläge, vad händer?
Vid vilka situationer skulle man behöva en sån funktion? Det enda jag kan tänka mig är om man fotar rakt ut i rymden men inte siktar på någon stjärna.

MVH Putte

Njka

"oöndligheten" inträffar närmare än så på ett objektiv. På ett kraftigt vidvinkel kanske på en handfull meters håll och på ett lätt teleobjektiv på en handfull tiotals meter. Ju längre brännvidd desto längre ifrån ligger det läge då det är full skärpa från den punkten och allt bortom med största bländaröppning. Så har du tex. ett vidvinkel och ska fotografera ett landskap (utan en förgrund som ligger jättenära) så kan du få allt skarpt på största bländaröppning om du sätter fokus på oändligheten - Jätte bra om du vill fokusera manuellt i dåligt ljus t.ex.

Tillägg: Bra också om du vill ha skärpa från förgrund till bakgrund och blända ner. Du kan då räkna ut med en app (eller se på bländarskalan på framför allt äldre objektiv) vilken bländare som behövs för att få skärpa från den närliggande förgrunden till oändligheten.

En del kameror kan ställa in fokus så att man får ett skärpedjup som blir stort och räcker till så att även bakgrunden blir skarpt. Det är användbart främst vid kortare brännvidder (vidvinkel) och små bländare (stort f-tal). Särskilt vid landskap, miljö, arkitektur och liknande bilder.

Tänk på att på ett AF objektiv ligger oändligheten inte i slutet i vridningen utan några mm innan det är för att AF ska kunna svepa förbi oändligheten, om man nu sätter fokus manuellt vid tex rymdfoto

Alla vi som är översynta har ögats vilofokus inställd långt bortom oändligheten :-D

Hyperfokalavstånd är inte samma sak som oändlighetsfokus. (Åtminstone inte vid alla bländarinställningar).

Alla vi som är översynta har ögats vilofokus inställd långt bortom oändligheten :-D

Det kan ju inte riktigt stämma (definitionsmässigt alltså) eftersom oändligheten själv sträcker sig oändligt långt bortom oändligheten. Det måste finnas en annan definition.

Undrar var ett ”normalt” öga har sin vilofokus egentligen. En människa är ju från början anpassad till ett liv som samlare och jägare. Ögat borde vara anpassat för att fungera bra (i vilofokus) någonstans mellan 1 och 50 meter. Kan jag tycka.

Det kan ju inte riktigt stämma (definitionsmässigt alltså) eftersom oändligheten själv sträcker sig oändligt långt bortom oändligheten. Det måste finnas en annan definition.

Undrar var ett ”normalt” öga har sin vilofokus egentligen. En människa är ju från början anpassad till ett liv som samlare och jägare. Ögat borde vara anpassat för att fungera bra (i vilofokus) någonstans mellan 1 och 50 meter. Kan jag tycka.

Fokus kanske är inställt på oändligt när oändligheten? ;)

Om man placerar en punktformig ljuskälla i brännpunkten för en lins så kommer ljuset att brytas i linsen så att ljuset kommer ut i parallella strålar (i bästa fall kollimerat).

Om ljuset bryts så att det hamnar i en punkt på andra sidan så har man ställt in fokus närmare än oändligt (ljuskällan är då placerad längre bort från linsen än brännpunkten).

Om ljust bryts så att det divergerar på andra sidan så har man ställt in fokus längre bort än oändligt (ljuskällan är då placerad närmare linsen än brännpunkten).

Det är inte riktigt samma oändlighet som i matematiken, men nästan. ;-)

[...]

Det är inte riktigt samma oändlighet som i matematiken, men nästan. ;-)

Vi får nog kalla in Ola för att reda ut oändligheten. :)

Att divergerande ljusstrålar aldrig möts i ett fokusplan greppar jag. Det gör inte ens parallella strålar.
Även ett objektiv som fokuserar på oändligheten måste alltså konvergera strålarna till fokusplanet.
Ett objektiv som inte konvergerar strålarna fokuserar inte på något, varken hitom eller bortom oändligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar