Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oändlig fokus på nattbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ska fota i mörker ofta, kan det ju vara ett tips att skaffa ett MF-objektiv till det ändamålet. Ett beggat 50/1,8 MF-Nikkor kan ju inte vara särskillt dyrt. MF-gluggar (i alla fall mina C-Z) stoppar fokusringen exakt vid oändligheten, till skillnad från AF-gluggar. Det har något med AF-motorns rörelse att göra, tror jag.

//Lasse
 
Skillnaden finns inte mellan manuell fokus och autofokus, utan mellan zoom och fast brännvidd.

På ett fast objektiv är "oändligt" exakt där avståndsinställningen tar slut. På ett zoomobjektiv råkar man däremot i allmänhet ut för att ett inställt avstånd inte behålls när man ändrar brännvidden. Den tryckta avståndsskalan gäller bara för en brännvidd.

...eller har jag fel?
 
BengtJohnsson skrev:
Skillnaden finns inte mellan manuell fokus och autofokus, utan mellan zoom och fast brännvidd.

På ett fast objektiv är "oändligt" exakt där avståndsinställningen tar slut. På ett zoomobjektiv råkar man däremot i allmänhet ut för att ett inställt avstånd inte behålls när man ändrar brännvidden. Den tryckta avståndsskalan gäller bara för en brännvidd.

...eller har jag fel?

Aha, kollade på mitt AF 50/1,4 - stämmer bra det du säger. Då är mitt tips att skaffa fast glugg till nattfoto.
 
pws skrev:
Hej

Jag fattar fortfarande inte vad ni menar med "bortom oändligheten". Det som är oändligt är oändligt även om det är 2ggr oändligt...dvs

oändligt = 2 x oändligt = 54 x oändligt

mvh,

// Paul

Tänk dig ett oändligt stort rum. Om du drar en oändligt lång linje genom detta rum, kommer denna linje att innehålla oändligt många punkter. Tänk dig sedan ett tvådimensionellt plan i rummet, också detta oändligt stort. Detta kommer ju innehålla oändligt många punkter det med, men ändå fler punkter än linjen. Tänkt sedan att det finns oändligt många punkter i hela rummet, dvs oändligt fler punkter än i planet. Så oändligt är ett löst begrepp. Hur själva optiska konstuktionen går "förbi oändligheten" vet jag inte, men jag vet dock att den kan göra det.
 
Susanne! Bulb innebär att du väljer hur lång tid som helst(kabel o stativ helst),men har du bulb eller max 30 sek på din kamera.Det brukar variera mellan märken och modeller.Kolla!
 
walter-g skrev:
Susanne! Bulb innebär att du väljer hur lång tid som helst(kabel o stativ helst),men har du bulb eller max 30 sek på din kamera.Det brukar variera mellan märken och modeller.Kolla!
Vilken gentleman! Tack för ditt svar, Walter! :eek:)

Jo, min kamera har både max 30 sekunder vid vissa inställningar och så kan man också välja bulb-inställning. Har provat ett fåtal kvällsbilder så här långt, men jag ska testa igen vid något lämpligt tillfälle.

:: Susanne ::
 
Mushkot skrev:
Tänk dig ett oändligt stort rum. Om du drar en oändligt lång linje genom detta rum, kommer denna linje att innehålla oändligt många punkter. Tänk dig sedan ett tvådimensionellt plan i rummet, också detta oändligt stort. Detta kommer ju innehålla oändligt många punkter det med, men ändå fler punkter än linjen. Tänkt sedan att det finns oändligt många punkter i hela rummet, dvs oändligt fler punkter än i planet. Så oändligt är ett löst begrepp. Hur själva optiska konstuktionen går "förbi oändligheten" vet jag inte, men jag vet dock att den kan göra det.

Jo...hehe...och vidare om du sedan ser i det komplexa talplanet så är både -oändligheten och +oändligheten samma punkt.

Om jag förstod Max rätt så är det hela en fråga om hur man väljer att projicera bilden i bildplanet inte att vi "ser bortom oändligheten" som jag fick uppfattningen att man menade.
Självklart, om bildplanet ligger bakom resp framför fokalplanet så blir bilden oskarp men att säga att man fokuserar framför resp bortom oändligheten är i min mening fel. Men jag hör och förstår, så jag kan acceptera språkbruket. :)

mvh,

// Paul
 
Jag lekte litet med bilden från SÄRPEDJUPKALKULATORN
Så uppfattar jag fokuseringen på oändligt och vad som är bortanför "oändligt". Man fokuserar INTE bortanför oändligt.
Det rosa området är bortanför "oändligt" och kan helt enkelt kastas bort. Det finns inte i praktiken. Nada, nix.
När jag fokuserar någonstans närmare kameran "FOCUS HERE" på första bilden då blir det oskarpt i de gråa områdena och skarp i det gröna.
Nu fokuserar jag PÅ oändligt, (nedersta bilden) den röda linjen, då förflyttas den bortre gränsen av skärpedjupet en bit "bortanför oändligt", i den rosa zonen, som praktiskt inte finns. Det finns bara den röda linjen som blir den bortre gränsen. Men, närgränsen har flyttats en bit längre bort från kameran och träd nr 2 och 3 (som exempel) blir oskarpa men sista trädet (det vita i höger) blir skarp. Skärpedjupet blir också litet kortare därför den teoretiska bortre gräns, i den rosa delen finns inte där.
Det är värt att titta på hyperfokal begräppet också, som förklarar en hel del.
Det är två saker jag ville poängtera här:
1 Om man fokuserar en bit, en putte liten bit "närmare" från den oändliga gränsen, då är chansen större att få skarpare objekt närmare kameran, än om man fokuserar exakt på gluggens oändliga sträck. Då förlorar man det som finns (teoretiskt) "bortanför" oändligt.
2 Begreppet "bortanför oändligt", som så intensivt diskuterades här, finns varken teoretiskt eller praktiskt. Det är det rosa obefintliga området.
De som är bekanta med litet mera avancerade matematik eller geometri kan lätt förstå att en ökande Fourier serie når aldrig till oändligt men hela tiden närmar sig. Likaså en parabol blir aldrig en sluten figur, den ökar kvadratiskt. En hyperbol gör samma sak fast med en "ökningshastighet" av det tredje potensen. De kommer ALDRIG TILL oändligt. De bara närmar sig och omöjligen kommer bortanför det oändliga.
Men nog om mattematik och jag hoppas att med bilderna har jag lyckats överföra mina uppfattningar om skärpedjupet i våra objektiv. Sorry för teckningarnas kvalitet.
/Fred
 

Bilagor

  • dof1_2.jpg
    dof1_2.jpg
    55.4 KB · Visningar: 230
Senast ändrad:
Fred H skrev:
2 Begreppet "bortanför oändligt", som så intensivt diskuterades här, finns varken teoretiskt eller praktiskt. Det är det rosa obefintliga området.

Med ledning av dina bilder så kan man i alla fall konstatera att bortom oändligheten finns inga träd!

Tack!

:)

//Larsa, som faktiskt har åtminstone en AF-zoom som man kan dra i botten utan att gå bortom träden:) Min andra zoom hamnar en bit bakom...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.