Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Oändlig fokus på nattbild
- Trådstartare Ades
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ställ om kameran till manuell fokus (mha fokusväljaren på sidan av objektivbajonetten) och därefter fokuserar du manuellt. Är du mindre noga så ställ fokusera precis innan "oändligheten". Vill du vara noggrannare kan du använda en räknare för hyperfokalavstånd eller en tabell. Kör du på stora bländaröppningar kommer det att vara ganska nära oändligheten ändå.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Är det mörkt ute är det svårt att fokusera manuellt men autofokusen har inte heller så mycket information att gå på. När jag tagit nattbilder har jag alltid fokuserat manuellt med mina automatiska kameror. Mitt enda riktiga tips där är bara att ta sin tid på sig och vara så noggrann man kan. Kanske inte mycket till hjälp men det funkade för mig
Sen är frågan om du ska fokusera på oändligheten eller snarare det som är huvudmotivet i bilden. Det kanske inte ligger så att det hamnar riktigt i skärpa om du fokuserar för långt bort. Försök lägga skärpan där betraktaren huvudsakligen kommer titta. Blända ned för att öka på skärpedjupet.
Använder du stativ? Är det svagt ljus och du får långa slutartider så är det ju en källa till oskärpa. Stativ, och om du har en fjärrutlösare, är en bra start. Ingen av mina kameror (och inte din D50 heller) har spegeluppfällning, tyvärr, det kan också hjälpa lite.
Sen är frågan om du ska fokusera på oändligheten eller snarare det som är huvudmotivet i bilden. Det kanske inte ligger så att det hamnar riktigt i skärpa om du fokuserar för långt bort. Försök lägga skärpan där betraktaren huvudsakligen kommer titta. Blända ned för att öka på skärpedjupet.
Använder du stativ? Är det svagt ljus och du får långa slutartider så är det ju en källa till oskärpa. Stativ, och om du har en fjärrutlösare, är en bra start. Ingen av mina kameror (och inte din D50 heller) har spegeluppfällning, tyvärr, det kan också hjälpa lite.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Då skulle jag säga att du har alla bra förutsättningar för att ge dig ut i natten och fotografera.
Min erfarenhet är att de bilder jag tycker är bäst är inte tagna när det är mörkt ute utan i skymningen. Till exempel bland de nattbilder jag lagt upp så föredrar jag den där man ser lite himmel (även om jag tycker väldigt mycket om den pga huset och bubblan också). När himlen blir kolsvart förlorar bilderna lite tycker jag. Tyvärr så har man inte så mycket tid att man alltid kan välja.
När det gäller inställningar så skulle jag rekommendera till att köra på lägsta ISO-tal. Du kommer ändå få långa slutartider så kör med stativ och slipp brus, kanske slå på den inbyggda brusreduceringen om du känner det behövs. Ställ vitbalansen på något förinställt läge så den inte varierar beroende på var du riktar kameran. På kvällen har du så varierande ljuskällor att automatisk vitbalans har svårt att göra ett bra jobb. Bilderna ovan är tagna med vanlig film (för dagsljusbruk). Jag tycker om lampornas varma sken, det är lite det som ger känslan av att det är natt tycker jag.
För exponeringen får man vara noga och mäta så att huvudmotivet blir korrekt exponerat. Ljuskällor kommer bli utfrätta, men det får vara så. Dessa bilder togs med en kamera som hade spotmätning vilket jag tyckte var behändigt för detta ändamål. Med digitalkamera kan man ju lätt alternativexponera.
Då är det bara fokuseringen kvar och där finns nog inte så många tjuvknep. Önskar själv att man hade splitskiva i sökaren när det blev mörkt, men det har inte min D70 (eller den jag använde för exempelbilderna).
Dessa bilder är från absolut första gången jag beslutade mig ta ut kameran på en kvällsvandring. Det enda jag verkligen kan råda till är just att ta det långsamt och metodiskt, välj motiv som inte springer ifrån dig. Det funkade för mig
Ber att få önska lycka till.
Min erfarenhet är att de bilder jag tycker är bäst är inte tagna när det är mörkt ute utan i skymningen. Till exempel bland de nattbilder jag lagt upp så föredrar jag den där man ser lite himmel (även om jag tycker väldigt mycket om den pga huset och bubblan också). När himlen blir kolsvart förlorar bilderna lite tycker jag. Tyvärr så har man inte så mycket tid att man alltid kan välja.
När det gäller inställningar så skulle jag rekommendera till att köra på lägsta ISO-tal. Du kommer ändå få långa slutartider så kör med stativ och slipp brus, kanske slå på den inbyggda brusreduceringen om du känner det behövs. Ställ vitbalansen på något förinställt läge så den inte varierar beroende på var du riktar kameran. På kvällen har du så varierande ljuskällor att automatisk vitbalans har svårt att göra ett bra jobb. Bilderna ovan är tagna med vanlig film (för dagsljusbruk). Jag tycker om lampornas varma sken, det är lite det som ger känslan av att det är natt tycker jag.
För exponeringen får man vara noga och mäta så att huvudmotivet blir korrekt exponerat. Ljuskällor kommer bli utfrätta, men det får vara så. Dessa bilder togs med en kamera som hade spotmätning vilket jag tyckte var behändigt för detta ändamål. Med digitalkamera kan man ju lätt alternativexponera.
Då är det bara fokuseringen kvar och där finns nog inte så många tjuvknep. Önskar själv att man hade splitskiva i sökaren när det blev mörkt, men det har inte min D70 (eller den jag använde för exempelbilderna).
Dessa bilder är från absolut första gången jag beslutade mig ta ut kameran på en kvällsvandring. Det enda jag verkligen kan råda till är just att ta det långsamt och metodiskt, välj motiv som inte springer ifrån dig. Det funkade för mig
Ber att få önska lycka till.
Makten
Aktiv medlem
Enligt din profil har du 18-55:an och 55-200, och de har ju tyvärr inte nån gradering på fokusringen, och då är det inte mycket att göra tyvärr. Att dra ringen i botten lär bara resultera i att du fokuserar bortom oändligheten, och det blir ju inte så bra det heller.
Det du skulle kunna göra är att fokusera på oändligheten dagtid, och sen märka upp på ringen och objektivet vad det innebär. Men det kan du bara göra för en brännvidd, eftersom zoom-ringen och fokusringen sitter precis kant i kant utan nåt emellan.
Det du skulle kunna göra är att fokusera på oändligheten dagtid, och sen märka upp på ringen och objektivet vad det innebär. Men det kan du bara göra för en brännvidd, eftersom zoom-ringen och fokusringen sitter precis kant i kant utan nåt emellan.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Hur långt är det till huvudmotivet?
Är det riktigt mörkt så ställer jag ibland in fokus manuellt och tar en provexponering med blixt för att kolla vart fokuspunkten ligger. Detta fungerar ju självklart bara om huvudmotivet ligger inom blixtens anvstånd. Men med full spätta, största bländaren och ISO3200 så når även en inbyggd blixt långt.
Glöm dock inte att ställa tillbaka allt innan du tar den riktiga exponeringen.
Är det riktigt mörkt så ställer jag ibland in fokus manuellt och tar en provexponering med blixt för att kolla vart fokuspunkten ligger. Detta fungerar ju självklart bara om huvudmotivet ligger inom blixtens anvstånd. Men med full spätta, största bländaren och ISO3200 så når även en inbyggd blixt långt.
Glöm dock inte att ställa tillbaka allt innan du tar den riktiga exponeringen.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
bortom oändligheten? Till gud eller?
Nome Nescio
Aktiv medlem
Visst kan man använda Bulb vid nattfotografering. Lämpligtvis med låsbar trådutlösare så att man inte måste stå och hålla ned knappen hela tiden.
Ett annat alternativ är att stacka(lagra) bilderna ovanpå varandra. Många amatörastronomer använder programet Imagestacker eftersom bruset blir väldigt påtagligt om man exponerar i flera minuter. Då är det bättre att ta 60st 2 exponeringar och sedan summera allt till en bild.
Ett annat alternativ är att stacka(lagra) bilderna ovanpå varandra. Många amatörastronomer använder programet Imagestacker eftersom bruset blir väldigt påtagligt om man exponerar i flera minuter. Då är det bättre att ta 60st 2
maxzomborszki
Aktiv medlem
På många moderna objektiv kan man göra det ja. Det finns ofta ett visst spel i fokuseringen.Fredrik Calabrese skrev:
bortom oändligheten?
Makten
Aktiv medlem
Japp, och det är där problemet ligger med de gluggar som jag talade om. Utan skala är man rökt. Man kan inte dra ringen i botten, för då har man gått förbi oändligheten, med oskärpa överallt, från oändlighet till närgränsen.maxzomborszki skrev:
På många moderna objektiv kan man göra det ja. Det finns ofta ett visst spel i fokuseringen.
Det tog mig ett tag att fatta det på objektiv med markeringar också. Är det oändligheten man vill ha skärpa på, så är det just där man ska ställa ringen, inte så långt åt det hållet det går innan det tar stopp. Då blir det oskarpt.
Fred H
Aktiv medlem
Titta på bilderna här i den här kalkulatorn.
De visar vad det "kan" betyda bortom oändligt. Självklart oändligt är oändligt, men rent matematiskt finns det avstånd = 2 X oändligt. Det passar här om man tittar på skärpedjupet. Jag menar att i avancerad mattematik finns det en bortre grens som betecknas +oändligt och en bakre grens på -oändligt. Betraktaren står i "0" punkten. + oändligt - (-)oändligt = 2 X oändligt. Jo, skratta lagom, det är inget "skojmatte" det är avancerad mattematik.
Åter till första bilden på länken:
Om jag ställer fokuspunkten en "putte litet" avstånd före oändligt då skärpedjupet bakom fokuspunkten kan komma långt borta från mitt riktiga objekt, men kan inte sträcka sig längre än oändligt.
Testa med kalkulatorn.
Antag att objektet står 30 m från kameran, som är en Nikon D70, 50mm objektiv, 2,8 bländare.
Den hyperfokala avståndet är 44,2 m
1- Nu fokuserar jag kameran med manuel fokus exakt på 30 m (finns det möjlighet för det?)
Bilden blir skarp från 17,9 m till 93,1 m från kameran. Så objektet på 30 m blir skarp.
2- Nu fokuserar jag på oändlig, men jag antar att "oändlig" inställningen på objektivet ligger på 300 m, p.g.a. fokusringens extremt korta inställningsmöjlighet "nära" oändligt. Objektet står fortfarand 30 från kameran. Sätt in objektavståndet då till 300 m (motsvarande det praktiskt antaget oändligt avtånd här)
Bilden blir då skarp från 261,5 m till oändligt från kameran räknat, men objektet på den verkliga 30 m blir oskarp.
Försök minska bländaröppningen till f/8. då blir det skarpt från 10,3 m till oändligt. Men då blir hyperfokalavståndet plötsligt bara 12,3 m istället för 44,2 m vid f/2,8 bländare.
Usch, nu orkar jag inte mer, jag går och lägger mig. Fundera vidare på det här.
/Fred
De visar vad det "kan" betyda bortom oändligt. Självklart oändligt är oändligt, men rent matematiskt finns det avstånd = 2 X oändligt. Det passar här om man tittar på skärpedjupet. Jag menar att i avancerad mattematik finns det en bortre grens som betecknas +oändligt och en bakre grens på -oändligt. Betraktaren står i "0" punkten. + oändligt - (-)oändligt = 2 X oändligt. Jo, skratta lagom, det är inget "skojmatte" det är avancerad mattematik.
Åter till första bilden på länken:
Om jag ställer fokuspunkten en "putte litet" avstånd före oändligt då skärpedjupet bakom fokuspunkten kan komma långt borta från mitt riktiga objekt, men kan inte sträcka sig längre än oändligt.
Testa med kalkulatorn.
Antag att objektet står 30 m från kameran, som är en Nikon D70, 50mm objektiv, 2,8 bländare.
Den hyperfokala avståndet är 44,2 m
1- Nu fokuserar jag kameran med manuel fokus exakt på 30 m (finns det möjlighet för det?)
Bilden blir skarp från 17,9 m till 93,1 m från kameran. Så objektet på 30 m blir skarp.
2- Nu fokuserar jag på oändlig, men jag antar att "oändlig" inställningen på objektivet ligger på 300 m, p.g.a. fokusringens extremt korta inställningsmöjlighet "nära" oändligt. Objektet står fortfarand 30 från kameran. Sätt in objektavståndet då till 300 m (motsvarande det praktiskt antaget oändligt avtånd här)
Bilden blir då skarp från 261,5 m till oändligt från kameran räknat, men objektet på den verkliga 30 m blir oskarp.
Försök minska bländaröppningen till f/8. då blir det skarpt från 10,3 m till oändligt. Men då blir hyperfokalavståndet plötsligt bara 12,3 m istället för 44,2 m vid f/2,8 bländare.
Usch, nu orkar jag inte mer, jag går och lägger mig. Fundera vidare på det här.
/Fred
pws
Aktiv medlem
Fred H skrev:
Titta på bilderna här i den här kalkulatorn.
De visar vad det "kan" betyda bortom oändligt. Självklart oändligt är oändligt, men rent matematiskt finns det avstånd = 2 X oändligt. Det passar här om man tittar på skärpedjupet. Jag menar att i avancerad mattematik finns det en bortre grens som betecknas +oändligt och en bakre grens på -oändligt. Betraktaren står i "0" punkten. + oändligt - (-)oändligt = 2 X oändligt. Jo, skratta lagom, det är inget "skojmatte" det är avancerad mattematik.
Fundera vidare på det här.
/Fred
Hej
Jag fattar fortfarande inte vad ni menar med "bortom oändligheten". Det som är oändligt är oändligt även om det är 2ggr oändligt...dvs
oändligt = 2 x oändligt = 54 x oändligt
mvh,
// Paul
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ang matematik: Att räkna med oändligheten är inte så trivialt som man kan tro. Oändligheten + 1 är inte alltid lika med 1 + oändligheten. Men det är irrelevant i detta avseende.pws skrev:
Jag fattar fortfarande inte vad ni menar med "bortom oändligheten". Det som är oändligt är oändligt även om det är 2ggr oändligt...dvs
oändligt = 2 x oändligt = 54 x oändligt
När det gäller fokusering på oändligheten så är det så att om avståndet objektiv-film/sensor är lika med brännvidden så fokuserar man på oändligheten (dvs parallella ljusstrålar som går genom objektivet kommer att fokuseras på en och samma punkt på filmen/sensorn). Ska man fokusera närmare så så flyttar man objektivet längre från sensorn. På så sätt konvergerar strålarna genom randen på objektivet i en punkt framför objektivet och fokuseras på en punkt på film/sensor.
Flyttas objektivet närmare film-/sensorplanet än objektivets brännvidd, fokuserar du "bortom oändligheten". Inget kommer bli skarpt då de enda strålar som sammanstrålar i film-/sensorplanet är divergerande strålar.
Hoppas det var någorlunda tydligt. Annars får jag sätta mig och rita bilder.
paco
Aktiv medlem
Vill bara lägga in ett grej jag lärde mig här på min planet jorden.. Vid nattfoto med DSLR kan man maxa ISO-värdet (1600-3200), så att man snabbare kan kolla komposition och skärpa innan man ställer in lägre ISO och tar en längre exponering.
Annars kan man skaffa sig en Hasselbladare. På min Planar 80/2.8 finns inget spel förbi oändligt, så som t.ex Canonobjektiven har.
Annars kan man skaffa sig en Hasselbladare. På min Planar 80/2.8 finns inget spel förbi oändligt, så som t.ex Canonobjektiven har.
madsen1
Aktiv medlem
paco skrev:
Vill bara lägga in ett grej jag lärde mig här på min planet jorden.. Vid nattfoto med DSLR kan man maxa ISO-värdet (1600-3200), så att man snabbare kan kolla komposition och skärpa innan man ställer in lägre ISO och tar en längre exponering.
Annars kan man skaffa sig en Hasselbladare. På min Planar 80/2.8 finns inget spel förbi oändligt, så som t.ex Canonobjektiven har.
Bra tips, men mitt tips blir nog att kolla i sökaren innan man fotar
Mäta på det som man vill exponera efter ;-)
Så slipper man ta 2 bilder eller fnurra på iso knappen ;-)
/Adam
Similar threads
- Svar
- 137
- Visningar
- 14 K
- Svar
- 2
- Visningar
- 696
- Svar
- 7
- Visningar
- 606
- Svar
- 13
- Visningar
- 1 K