Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyttan med höga ISO-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)

sandstream

Aktiv medlem
I och med lanseringarna av nya systemkameror skrivs det ofta mycket om de höga ISO-talen. För en relativ amatör skulle det vara intressant att veta när och varför man ska använda tex ISO 1600?

När jag började fota hade jag en separat ljusmätare som farsan visade hur jag skulle hantera men jag förstod nog aldrig varför eller hur den fungerade, var mest glad att jag fick ta över hans gamla Pentax :)

När jag köpte min första egna systemkamera var den stora frågan om man skulle köpa film med ISO 100, 200 eller 400. Fick lära mig något i stil med att 100 var bra på soliga dagar och 400 när det var mulet.

Men som sagt, när vill man fota med 800, 1600, 3200 osv?
Är det inomhus eller är det kanske för att kunna använda kortare slutartider?

Låt oss säga att du fotar med iso 100 och ett 50mm objektiv och får en tid på 1/25 sekund och risk för skakningsoskärpa, så höjer du isot till 200 och får då en tid på 1/50 sekund och bättre chanser till skarpa bilder.

... när vill man fota med 800, 1600, 3200 osv?
Är det inomhus eller är det kanske för att kunna använda kortare slutartider?

Precis, huvet på spiken.
Men som allt annat får man betala ett pris i form av brus, sämre färgåtergivning, mindre detaljer. Allt är "give and take".

Höga iso kan också vara en metod för att få bättre bilder från ett givet objektiv; de flesta objektiven är skarpare och tecknar bättre efter några stegs nedbländning så i situationer då man inte absolut vill ha stor bländare för skärpedjupets skull kan man välja att öka känsligheten för att kunna minska bländaren utan att få så kort tid att man riskerar skakningsoskärpa, och på så viss få en bättre bild.

Per

Ett konkret exempel är väl när man tex fotar bröllop i en kyrka. För att inte behöva använda blixt fotar jag gärna på höga ISO:n, typ 1600. Visst blir bilderna lite brusiga, men exponerar man rätt så är dom helt acceptabla i mindre förstoringar. Andra som använder höga ISO är väl sportfotografer som måste ha snabba slutartider i kanske dåligt belysta idrottshallar etc.
En av mina bättre bilder med högt ISO är väl denna:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/716085.htm?set=mp

Tror inte att de flesta ens kan se att den är tagen på ISO1600 i denna storleken. Nu är bilden visserligen efterbehandlad med brusreducering etc, men inte i någon extrem grad.

om man ska ha ISO 400 för mulet väder så ska man ha ISO JÄTTEMASSOR för en decemberkväll upplyst med en 25W lampa...

hade ju varit tråkigt att sluta fota eller ta fram blixten så fort ljuset blev dåligare än "mulet väder"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar