sandstream
Aktiv medlem
I och med lanseringarna av nya systemkameror skrivs det ofta mycket om de höga ISO-talen. För en relativ amatör skulle det vara intressant att veta när och varför man ska använda tex ISO 1600?
När jag började fota hade jag en separat ljusmätare som farsan visade hur jag skulle hantera men jag förstod nog aldrig varför eller hur den fungerade, var mest glad att jag fick ta över hans gamla Pentax
När jag köpte min första egna systemkamera var den stora frågan om man skulle köpa film med ISO 100, 200 eller 400. Fick lära mig något i stil med att 100 var bra på soliga dagar och 400 när det var mulet.
Men som sagt, när vill man fota med 800, 1600, 3200 osv?
Är det inomhus eller är det kanske för att kunna använda kortare slutartider?
När jag började fota hade jag en separat ljusmätare som farsan visade hur jag skulle hantera men jag förstod nog aldrig varför eller hur den fungerade, var mest glad att jag fick ta över hans gamla Pentax
När jag köpte min första egna systemkamera var den stora frågan om man skulle köpa film med ISO 100, 200 eller 400. Fick lära mig något i stil med att 100 var bra på soliga dagar och 400 när det var mulet.
Men som sagt, när vill man fota med 800, 1600, 3200 osv?
Är det inomhus eller är det kanske för att kunna använda kortare slutartider?