ANNONS
Annons

Nytt Telezoom. Tamron 50-400? (Sony E)

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazySpikes

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer behöva investera i ett nytt Telezoomobjektiv för att fota motorsport. Använde Sonys 200-600 men brännvidden var för stor vid 200 på nära håll.. Så jag sålde den och köpte en fullformatskamera istället för min lilla A6000 och nu tänkt inhandla ett mindre objektiv som är lättare att hantera.

Såg då att Tamron släpper sitt nya objektiv med 50-400 i brännvidd.

Vad tror ni? Satsa på det eller ge sig på Sonys 70-200G eller 70-350?

Är ju trots allt 16k för Tamrons nya.

Detta är säkert något du redan har tagit hänsyn till men det är värt att nämna.

Iom att din förra kamera var en APS-C med en beskärningsfaktor på 1,5 så motsvara din förra uppsättning en brännvidd av 300-900 mm på din nya fullformats rigg. Så ett 50mm kommer ge mycket mer vidvinkel än 200 mm på din A6000.

Så du kommer inte kunna zooma in lika nära med din nya uppsättning. Om du inte beskär förstås, den möjligheten finns ju alltid.

Detta är säkert något du redan har tagit hänsyn till men det är värt att nämna.

Iom att din förra kamera var en APS-C med en beskärningsfaktor på 1,5 så motsvara din förra uppsättning en brännvidd av 300-900 mm på din nya fullformats rigg. Så ett 50mm kommer ge mycket mer vidvinkel än 200 mm på din A6000.

Så du kommer inte kunna zooma in lika nära med din nya uppsättning. Om du inte beskär förstås, den möjligheten finns ju alltid.

Jodå det har jag tänkt på nu när jag går över till fullformat. Känns ju som att 70-200 kanske blir för kort då vissa ställen vill jag ha bild på men tråkigt om objektivet inte når ända fram för bra bild :)

Kanske ett som börjar från 100mm kan vara något?

I så fall är väl ett 50-400 perfekt? De andra alternativen, t ex 70-200, skulle ju inte ge dig de möjligheter du vet att du behöver.

Ja brännvidden låter riktigt fin. Dock är ju sonys 70-350 inte långt i från med brännvidd men en äldre sak och förmodligen inte lika snabb AF osv. (Vad jag kan tänka mig men jag kan ju ha fel)

Sedan bör man invänta tester av Tamron 50-400. Det är en 8x zoom. Rätt så mycket. I regel brukar skärpan falla vid inzoomning. Sedan invänta tester från de sajter du litar på. Min upplevelse är att de flesta nya tester som dyker upp då ett objektiv precis kommit ut i regel är lyriska innan. En mer sober bedömning kommer ut

Sedan bör man invänta tester av Tamron 50-400. Det är en 8x zoom. Rätt så mycket. I regel brukar skärpan falla vid inzoomning. Sedan invänta tester från de sajter du litar på. Min upplevelse är att de flesta nya tester som dyker upp då ett objektiv precis kommit ut i regel är lyriska innan. En mer sober bedömning kommer ut

Så är det väl med de flesta produkter. Guld och gröna skogar innan release. Egentligen mest brännvidden som lockar.

Såg att sigma hade en 100-400. Ska kika lite på den faktiskt. Bra nypris.

Tänk även på att Tamron historiskt har gått ut med höga priser och sedan ganska raskt sänkt. Att vara en "early adopter" kostar.

Frågan är om det gäller nu. Det är efterfrågan som styr det antar jag. Jag köpte mitt Tamron 150-500mm för 13 000 i våras från Cyber och sedan höjde de alla priserna med 4000 spänn.

Nu ligger en hel del kvar på nära 17 000 men Cyber och en del andra är tillbaka runt 13 000. Svenska kronan är svag nu så det är ett bra pris.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar