Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt Tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Hunt3r

Avslutat medlemskap
Hej.Har funderat på ett nytt teleobjektiv.Har idag ett nikon 70-300 vr men vill upp ett snäpp i brännvidd och möjligen oxå ett snäpp i kvalite.
Har ca 12-13000 att spendera.Har ni några tips på vad som är gångbart.Hur blir t.ex sigma 70-200/2,8 med 2x converter.eller ska jag satsa på något annat.Nämnas bör att jag har D60 så behöver objektiv med autofokusmotor.Vad tror ni om sigmas 2 nya telezoomar vs nikon 70-300.Kom med tankar och tips.Jag är mest intresserad av att fota fåglar och vilda djur typ älg rådjur m.m.

AAVERDAL skrev:
Du kan ju alltid kika på Nikons 80-400 VR.
Jo de är ju ett alternativ.Kanske är lite i överkant vad gäller priset.Men ska kolla lite vad som sägs om det på rescensionssidan.
Tackar för förslaget.Mer tips?

Sigma

Sigma 100-300/4,0 + telekonverter 1,4x. Denna zoom skall enligt tester och kritik vara mycket skarp. I 300-läget är den skarpare än Canons 100-400 @ 300 enligt Fotos uppmätta MTF-värden och lika skarp som Canons fasta 300/4,0 IS USM. Det finns många bilder här på FS med den gluggen. Fyll i sökformulaär och skriv Sigma 100-300 under utrustning.

Re: Sigma

Tonyeagle skrev:
Sigma 100-300/4,0 + telekonverter 1,4x. Denna zoom skall enligt tester och kritik vara mycket skarp. I 300-läget är den skarpare än Canons 100-400 @ 300 enligt Fotos uppmätta MTF-värden och lika skarp som Canons fasta 300/4,0 IS USM. Det finns många bilder här på FS med den gluggen. Fyll i sökformulaär och skriv Sigma 100-300 under utrustning.

Ok.Tack.Ska kolla det.Kanske kan vara något.
Vad tror ni om Nikon 300/4 fast med ev. teleconverter.

Re: Bra

Tonyeagle skrev:
skärpemässigt säkert ännu bättre men man tappar ju bekvämligheten med zoomen.

Ok.Men jag ska säga att min 70-300 vr används till 95% i 300 läget.Iofs kan ju zoom vara bra ibland.Ska oxå säga att sigma har jag bara dåliga erfarenheter av.Haft ett BIGMA o ett 120-300 som båda felfokuserat och blivit tillbakalämnade,så sigma känns inte så kul egentligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar