Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt semesterobjektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och jag tror / tycker en liten (mindre) smidig kamera är bäst egentligen då man är på resa som alldagskamera.. Och systemaren kommer fram då man verkligen vill få mesta möjliga bildkvalitet med då utvalt avsett optikval och inte semesterzoom.....

bara att en fin nyare kompaktare tar ju idag så bra bilder så vetetusan om ens man behöver en systemare oftast ens.....

Köp en extrakamera i stället med långzoom.... Det hade jag gjort ..Så här kom en väg till förutom då optikinköp...


Saken är den att jag faktiskt HAR gjort just det men jag har insett att det är den bästa kameran som kommer fram i alla fall och därför säljer jag den.
 
Jag har ett Sigma 18-200. Den nyare modellen med bildstabilisering och mina slutsatser är:

- Gluggen är ljussvag så bildstabilisering är inte bra att ha. Den är ett absolut måste - dessutom funkar den förträffligt på Sigman.
- Den sprider färger en aning och är lite grådaskig i sin färgåtergivning - men det var jag beredd på.
- Den missar faktiskt skärpan ibland (!) och det är illa! Riktigt illa.

Men summa summarum är jag ganska nöjd med mitt objektiv och jag använder det mycket ofta. Största fördelen har det på semesterresan. Det behöver aldrig bytas.

Jag skulle inte vilja pruta i objektivets korta ände så skulle jag välja mellan ett objektiv som går 28-200 och ett 18-125 så skulle det bli det kortare. Jag rör mej väldigt ofta i registret 18-80mm har jag upptäckt. Inte med det sagt att du också gör det, förstås, men det kan vara nåt att tänka på.

Skulle jag köpt ett nu så skulle jag valt Tamrons nya 18-270. På de testbilder jag sett på Cyberphoto så ser det ut att vara jämnpresterande med Sigman. Dessutom är den aningen lättare, vilket ju är bra på semesterresan.

Men jag ska nu närmast se till att få mej en bra normalzoom. Sigman vill jag ha kvar men jag vill ha nåt skarpare och ljusstarkare. Också.
 
Jag har ett Sigma 18-200. Den nyare modellen med bildstabilisering och mina slutsatser är:

- Gluggen är ljussvag så bildstabilisering är inte bra att ha. Den är ett absolut måste - dessutom funkar den förträffligt på Sigman.
- Den sprider färger en aning och är lite grådaskig i sin färgåtergivning - men det var jag beredd på.
- Den missar faktiskt skärpan ibland (!) och det är illa! Riktigt illa.

Men summa summarum är jag ganska nöjd med mitt objektiv och jag använder det mycket ofta. Största fördelen har det på semesterresan. Det behöver aldrig bytas.

Jag skulle inte vilja pruta i objektivets korta ände så skulle jag välja mellan ett objektiv som går 28-200 och ett 18-125 så skulle det bli det kortare. Jag rör mej väldigt ofta i registret 18-80mm har jag upptäckt. Inte med det sagt att du också gör det, förstås, men det kan vara nåt att tänka på.

Skulle jag köpt ett nu så skulle jag valt Tamrons nya 18-270. På de testbilder jag sett på Cyberphoto så ser det ut att vara jämnpresterande med Sigman. Dessutom är den aningen lättare, vilket ju är bra på semesterresan.

Men jag ska nu närmast se till att få mej en bra normalzoom. Sigman vill jag ha kvar men jag vill ha nåt skarpare och ljusstarkare. Också.

Tack men jag tror inte de två du nämner 18-200 och 18-270 finns till Sony.
 
Tack men jag tror inte de två du nämner 18-200 och 18-270 finns till Sony.
Jag kollade just på Cyberphoto och dom har inte nån av dom, nej. De objektiv dom har till Sony saknar bildstabilisering. Det funkar inte med en maximal bländaröppning på 6,3. Har du stabilisering i huset så lär i och för sej det räcka... Minns inte om Sony har det...
 
Jag kollade just på Cyberphoto och dom har inte nån av dom, nej. De objektiv dom har till Sony saknar bildstabilisering. Det funkar inte med en maximal bländaröppning på 6,3. Har du stabilisering i huset så lär i och för sej det räcka... Minns inte om Sony har det...

Sony har stabilisering i huset. Det är därför du kan använda alla Minoltaobjektiv från 1985 och till dags datum.

Bländaröppning, 6,3 är min öppning, det minsta numeriska värdet är den maximala bländaröppningen.
 
Mattias: Hoppas att summan av mina yttranden gav i alla fall dej nåt. Eller åtminstone inte retade dej. Eller i alla fall inte störde allt för mycket. Om jag lockade fram ett leende hos dej, endera personligen eller genom att locka fram ett fånigt beteende från någon annan så glädjer det mej...

Och om du skulle köpa den där Sigman får du gärna dela med dej av intrycken. Just detta att den inte alltid hittar fokus är en grej som jag undrar en del över.
 
Nu tänkte jag besvara min egen tråd.

Det finns ju många som gör rätt så ingående tester av kamerahus, tex dpreview men det verkar vara en bristvara när det gäller objektiv.

Eller har jag missat något? dpreview tex har ju bara en handfull tester och inget jag är intresserad av.

Jag har alltså fortfarande inte riktigt bestämt mig ang sigma 18-200 eller tamron 18-250.
 
DpReview har ganska nyligen börjat med objektivtester, därav det magra utbudet ännu så länge.
 
Vad vart det?

Nu Mattias så antar jag att du har skaffat dig en glugg, vad vart det?
Jag skall själv snart ut och resa och är också i tankarna att införskaffa en ny glugg.


Tamron 18-200 1890:- himla trevligt pris tycker jag.
Jag har en 40D.
 
Nu Mattias så antar jag att du har skaffat dig en glugg, vad vart det?
Jag skall själv snart ut och resa och är också i tankarna att införskaffa en ny glugg.


Tamron 18-200 1890:- himla trevligt pris tycker jag.
Jag har en 40D.

eeeh nej jag har precis fått 1800 kr för min Olympus kompakt och det var aldrig aktuellt att slå till innan jag fick klart för mig att det gick att sälja den.
Jag är lite sugen även på Tamrons 18-200 men det sägs inte så fina saker om den vad jag hört. Sigmas 18-200 är bara 500 kr dyrare men verkar bättre. Tamrons 18-250 får mycket höga betyg av Sonyanvändare men kostar å andra sidan 4 400 kr. Vilket iof är ok om man verkligen tror att man kommer märka skillnad som motsvarar prisskillnaden.

Men hur som helst vore det kul att läsa något djuplodande test av olika objektiv. Det är verkligen konstigt att det finns så lite eftersom alla som påstår sig veta något hävdar att objektiven är viktigare än huset. Och jag har på känn att det faktiskt stämmer.
 
www.dyxum.com finns det mängder av recensioner på objektiv. Dessutom en väldigt bra sida för oss som har sony kameror. Kan varmt rekommendera sidan.

Jo, jag har tittat där men problemet är att det är ju användare-amatörer som ger sina omdömen och de har sällan eller aldrig testat tex både Sigma 18-200 och Tamrom 18-250 och kan alltså inte jämföra. Att gå från Sony 18-70 till Sigma 18-200 gör ju inte att man kan bedöma vilket av superzoom objektiven som är bäst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.