ANNONS
Annons

Nytt semesterobjektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag funderar starkt på att köpa ett semesterobjektiv till min A200. Jag har kitobjektivet och ett 70-210 3,5-4,5 (varav jag gillar det senare skarpt). Jag märkte när jag var på kanarieöarna nyligen att jag alltid hade fel objektiv på kameran, antingen skulle jag haft 70-210 när jag hade 18-70 eller tvärtom. För övrigt har jag också en kompakt med 18xZoom som det här objektivet är tänkt att ersätta.

Alltså skulle ett 18-200 eller 28-300 eller 18-250 vara ett praktiskt objektiv att ha på kameran när man inte är ute för att fota något speciellt.

Någon som har några synpunkter på vilka som är bra eller dåliga? Priserna verkar ligga mellan 1600 - 4500 i runda slängar.

Tamron har ett 18-250 som vad jag kan se på dyxum.com verkar vara mycket bra.
http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=374

Sigma har ett klart billigare 18-200 för ca 2400 kr som också verkar ok.

Någon?

Det finns miljoner trådar i detta ämne.. Varför köper du inte ett fast objektiv så får du bättre bildkvalité och mindre smidigare utrustning?

Varför köper du inte ett fast objektiv så får du bättre bildkvalité och mindre smidigare utrustning?

För att han tydligen vill ha mångsidighet och det kan man förstå. Ibland behöver man tele, ibland mellanzoom och ibland vidvinkel. Ska han då ta med sig 2-3-4 olika fasta gluggar på semestern ?
Det finns smidiga 18-200mm objektiv. Den optiska prestandan matchar ej de fasta man de är ju något man får ta när man har de zoomomfånget.

Pricksäkert råd!

Det finns miljoner trådar i detta ämne.. Varför köper du inte ett fast objektiv så får du bättre bildkvalité och mindre smidigare utrustning?

Ja, antagligen det svar Mattias ville ha - kom igen, han frågar om råd angående en smidig reseglugg och om någon av "fotokamraterna här på forumet kan ge en rekomendation!

Hade han sökt efter bästa möjliga bildkvalitet hade han nog frågat efter det!?

Hej Mattias - tror Tamrons 18-250 som du hänvisade till kan vara helt ok som reseglugg. Att det sen är ett faktum att alla superzomar mer eller mindre är kompromisser, det ska man vara medveten om, men det är ju frågan om system, så det går ju att skifta om det är bästa möjliga bildkvalitet som gäller.

Fotohälsningar
Urban Hjälte

Ja, antagligen det svar Mattias ville ha - kom igen, han frågar om råd angående en smidig reseglugg och om någon av "fotokamraterna här på forumet kan ge en rekomendation!

Hade han sökt efter bästa möjliga bildkvalitet hade han nog frågat efter det!?

Hej Mattias - tror Tamrons 18-250 som du hänvisade till kan vara helt ok som reseglugg. Att det sen är ett faktum att alla superzomar mer eller mindre är kompromisser, det ska man vara medveten om, men det är ju frågan om system, så det går ju att skifta om det är bästa möjliga bildkvalitet som gäller.

Fotohälsningar
Urban Hjälte

Tack. Sen är det faktiskt så att jag inte har råd med högsta kvalitet. Jag skulle gärna ha fantastiska objektiv men familjen skall ju ha sitt också. Eller råd - jo visst har jag det men lustigt nog tycker inte frun i huset att 30 000 kr på några objektiv är helt ok. Får nog ta ett i taget och just nu känns ett allroundobjektiv att ersätta Olympusen med som det som saknas mest.

Absoluta minikravet är att ett nytt i alla fall är bättre än kitobjektivet. Är de här objektiven det tro?

Har själv ett Tamron 18-250 och tycker det är helt ok med tanke på vad det är för objektiv. Det jag är mest imponerad av är att det inte har någon direkt svaghet. Kombinerad med ett kamera med inbyggd stabilisering blir den väldigt mångsidigt.

Visst, det är ljussvag, har hög distortion i vidvinkel, skärpan över 200 mm inte den bästa. Men den presterar ändå bättre än många kitobjektiv och bättre än många budget-telezoomar.

För att innehålla så många linser så är motljusegenskaperna riktigt bra, och bokehn den prsterar är riktigt behaglig, bra närgräns gör den ännu mer mångsidig.

Här finns det fler omdömen, och du kan se bilder tagna med objektivet.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13904

Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 DiII LD Asp IF är, för att vara en superzoom, en förträffligt objektiv. Jag är principiell motståndare till superzoom, för att det är extremt svårt att kombinera lågt vikt och hög IQ, men Tamron har lyckats med att göra en Tulipanaros. Ett utmärkt val som semesterobjektiv.

Jag använder ett Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC som semesterobjektiv, trots mitt motstånd, och det levererar acceptabla bilder, men får pisk av det längre Tamron. Prisskillnaden är dock 2:1 i Sigmans favör, och det fällde utslaget när jag skaffade den.

Tamron AF 18-250mm F/3.5-6.3 DiII LD Asp IF är, för att vara en superzoom, en förträffligt objektiv. Jag är principiell motståndare till superzoom, för att det är extremt svårt att kombinera lågt vikt och hög IQ, men Tamron har lyckats med att göra en Tulipanaros. Ett utmärkt val som semesterobjektiv.

Jag använder ett Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC som semesterobjektiv, trots mitt motstånd, och det levererar acceptabla bilder, men får pisk av det längre Tamron. Prisskillnaden är dock 2:1 i Sigmans favör, och det fällde utslaget när jag skaffade den.

Tack, jag skulle kunna tänka mig 18-125 men i så fall bara om optiken är markant bättre än 18-200 / 18-250.

Sigma 18-200 3,5-6,3 någon?

Jag tvivlar starkt på att Du hittar något som kan klå Tamron 18-250 - i alla fall i samma prisklass, eller lägre. Jag hade inte lust att lägga de pengarna när jag köpte Sigmat - jag har annat glas av högre kvalitet att tillgå.

Recensera det när Du provat det - inte i denna tråd, utan på prylsidorna.

Objektiv superzoom till Sony

Följande finns på CyberPhoto:

Sigma 18-125/3,5-5,6 DC till KonicaMinolta AF samt Sony Alpha 62 ingår 2 695 kr
Sigma 28-300/3,5-6,3 DG Macro till Sony / Minolta AF 62mm ingår 2 899 kr
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC till KonicaMinolta AF samt Sony Alpha Årets konsumentoptik enligt EISA 2005 62 ingår 2 850 kr
Sony AF DT 18-200/3,5-6,3 62 4 995 kr
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II till KonicaMinolta AF samt Sony Alpha 62mm ingår 1 995 kr
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 XR Di II till Sony/Minolta AF 62mm ingår 4 595 kr
Tamron AF 28-200/3,8-5,6 XR Di Asph Macro svart till Konica-Minolta/Sony Alpha 62mm ingår 2 950 kr
Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di till KonicaMinolta AF samt Sony Alpha 62mm ingår 3 370 kr

Om jag ska vara ärlig har jag aldrig riktigt förstått tjusningen med ett "semesterobjektiv". Det är väl under semestern man har tid att ta de riktigt bra bilderna och då vill åtminstone inte jag ha ett halvdant objektiv påskruvat på min kamera. Fast samtidigt kan jag förstå att man kanske inte vill släpa med sig hela kamerautrustningen. Nåväl...

Den som vill kan bortse från mitt lilla sidospår :).

Och jag tror / tycker en liten (mindre) smidig kamera är bäst egentligen då man är på resa som alldagskamera.. Och systemaren kommer fram då man verkligen vill få mesta möjliga bildkvalitet med då utvalt avsett optikval och inte semesterzoom.....

bara att en fin nyare kompaktare tar ju idag så bra bilder så vetetusan om ens man behöver en systemare oftast ens.....

Köp en extrakamera i stället med långzoom.... Det hade jag gjort ..Så här kom en väg till förutom då optikinköp...

Fast samtidigt kan jag förstå att man kanske inte vill släpa med sig hela kamerautrustningen.

Det är precis därför jag har min Tamron 18-250. Sen beror det på vart jag ska och varför när jag packar kameraväskan. Helt enkelt ett alternativ till kompaktkamera som ändå ger bättre bilder.

Om jag ska vara ärlig har jag aldrig riktigt förstått tjusningen med ett "semesterobjektiv". Det är väl under semestern man har tid att ta de riktigt bra bilderna och då vill åtminstone inte jag ha ett halvdant objektiv påskruvat på min kamera. Fast samtidigt kan jag förstå att man kanske inte vill släpa med sig hela kamerautrustningen. Nåväl...

Den som vill kan bortse från mitt lilla sidospår :).

Man kan väl säga så här: min fru vill ha en familjemedlem med på semester inte en fotograf. Det är faktiskt ordagrant återgivet.

Men visst, jag vill inte köpa dåliga objektiv till kameran. Då avstår jag hellre. Men det verkar ju som om Tamron objektivet faktiskt är ett bra objektiv. 4,51 i betyg på dyxum. Beercan som ju allmänt anses vara ett fint objektiv får tex 4,56.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar