ANNONS
Annons

Nytt ram minne

Produkter
(logga in för att koppla)

JanssonNik

Ny medlem
Hej, ska köpa nytt ramminne och jag tänkte fråga hur mycket ni tycker att man ska ha i minne ifall man redigerar en del bilder samt film. Räcker 8 gig eller ska man ha mer? Undrar också vart ni brukar köpa er ram ? Har kollat inet samt komplett , men finns det något annat bra ställe som ni brukar handla ifrån. Krånglade nämligen förra gången jag handla från inet med frakten.

Hej, ska köpa nytt ramminne och jag tänkte fråga hur mycket ni tycker att man ska ha i minne ifall man redigerar en del bilder samt film. Räcker 8 gig eller ska man ha mer? Undrar också vart ni brukar köpa er ram ? Har kollat inet samt komplett , men finns det något annat bra ställe som ni brukar handla ifrån. Krånglade nämligen förra gången jag handla från inet med frakten.

Vad var det som krånglade? Inte säkert att det var Inet:s fel ju....
Din dators specifikationer? Bra att veta vilken typ ram minne du ska ha och hur mycket ditt moderkort klarar av.

Har du någorlunda ny och modern dator så klarar den 16 GB och det är aldrig fel med tanke på att priserna på minne är lågt. Har du inte 64-bitars windows kan du inte använda mer än 3.25 GB hur mycket du än sätter i.
Komplett godtar beställning över telefon om du ringer och berättar vilket moderkort du har så att de kan kolla att de kretsar du köper är kompatibla med kortet. Är det en "märkesdator" som levererades monterad så berätta vad den har för modellnummer ( brukar stå på baksidan ) så det blir rätt.

4GB räcker väldigt långt men om du tänker ha många bilder öppna samtidigt i bildredigeringsprogrammet kan det börja löna sig att ha mer minne.

/Karl

Som andra påpekat: Ju mer desto bättre. 8GB är (enligt mig) för lite.

Men tänk på att om du har ett 32bitars operativsystem så är 4GB max (och i de 4GB måste du räkna med minnet på grafikkortet etc etc etc).

Har 64 bitars så det är lugnt. Vad tycker ni om detta från Proshop? Någon som handlat därifrån föresten och har någon åsikt om sidan?

Det jag kollade på var Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4) Vengeance och jag är ganska säker på att de ska passa i min dator :D

Har 64 bitars så det är lugnt. Vad tycker ni om detta från Proshop? Någon som handlat därifrån föresten och har någon åsikt om sidan?

Det jag kollade på var Corsair 8GB DDR3 1600MHz (2x4) Vengeance och jag är ganska säker på att de ska passa i min dator :D

Dom där köpte jag till mitt bygge i somras, men jag slog till på 4 x 4gb, när det ju är ganska billigt med minne.

De i kombination med Intel 2600k , en SSD för OS och PC:n går som tåget.

Tänk dock på att kylflänsarna till dessa minnen är ganska höga, så du måste ha plats uppåt. Ofta så sitter första minnesplatsen under CPU-fäkten och då kan du få problem med höjden.

Fast om man aldrig använder mer än säg 6GB då gör det varken till eller från med mer än så. Finns ingen anledning att stoppa i 16GB om man inte ens behöver 8.

Jag ligger på 60-70% minnesanvändning när jag bildbehandlar i Capture NX2 och jag har bara 4GB, skulle vara intressant att se hur mycket snabbare det skulle bli med 16GB.

/Karl

Jag ligger på 60-70% minnesanvändning när jag bildbehandlar i Capture NX2 och jag har bara 4GB, skulle vara intressant att se hur mycket snabbare det skulle bli med 16GB.

/Karl

Windows har nåt som heter "växlingsfil" eller virtuellt minne. Och har man mycket minne så jobbar den mot minnet i stället för hårddisk och då upplevs datorn som snabbare.

Fast om man aldrig använder mer än säg 6GB då gör det varken till eller från med mer än så. Finns ingen anledning att stoppa i 16GB om man inte ens behöver 8.

Då blir ju den intressanta frågan: Hur mycket minne tror du att du använder? De flesta kikar på helt fel värden och tar inte hänsyn till varesig växlat minne, delat minne eller överlagrat minne.

Jag tror inte, jag vet.

Jag väljer att ställa mig tvivlande. Då skulle du inte ha valt så låga värden. Jag törs garantera att peak working set som jag anser är den relevanta måttstocken med lätthet överstiger såväl sex som åtta gigabyte på ett modernt windowssystem som ens snuddar bildbehandling.

Men, för att undvika ännu ett av de meningslösa teknikkrigen på fotosidan så säger vi väl att du har rätt, och mitt system helt enkelt nyttar så pass mycket RAM för att det är uppsatt av en klåpare, och inte för att det är uppsatt av någon som vet hur man trimmar sitt system.

Har du någorlunda ny och modern dator så klarar den 16 GB och det är aldrig fel med tanke på att priserna på minne är lågt. Har du inte 64-bitars windows kan du inte använda mer än 3.25 GB hur mycket du än sätter i.
Komplett godtar beställning över telefon om du ringer och berättar vilket moderkort du har så att de kan kolla att de kretsar du köper är kompatibla med kortet. Är det en "märkesdator" som levererades monterad så berätta vad den har för modellnummer ( brukar stå på baksidan ) så det blir rätt.

4 GB RAM är max minus VRAM.
Så har du ett jäkligt saftigt grafikkort kan du hamna på 2 GB RAM. Det är inte säkert att alla grafikkort har 768 MB VRAM så man hamnar på ca 3.25 GB RAM (vissergligen gör jag det).

Jag väljer att ställa mig tvivlande. Då skulle du inte ha valt så låga värden.
Jag har iofs inte sagt nåt om hur mycket man bör ha eller hur mycket jag har. Siffrorna var bara exempel (därför det stod "säg 6GB"). Så dina slutsatser är ogrundade.
Jag påpekade bara att mer minne än man behöver inte gör ett dugg för prestandan, vilket en del felaktigt tror.
Hur mycket man behöver är en annan fråga.

I min burk har jag för övrigt 12GB (6x2GB), därför att det är en X58-plattform med tripple channel och 6GB inte räcker till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar