Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

osse26

Ny medlem
Hejsan!
Jag är lite sugen på att investera lite pengar i ett nytt objektiv.
tittat lite på
Nikon 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S
vad tror ni om det på en nikon D70?
Jag vill plåta allt från porträtt till natur!

-Christofer

Hej ! Tycker det låter som ett bra alternativ, men skulle du vilja ha lite mer vidvinkel i stället så kan ju 17-55/2,8 vara ett alternativ !

jaa

jaa men 17-55 är för vidvinkel tycker jag om jag ska plåta massa porträtt och med 28-70 kan jag nog plåta d mesta, lite allt i allo objektiv..
eller tänker jag helt fel?
Är det nån som har testat d objektivet på en D70?

Re: jaa

osse26 skrev:
jaa men 17-55 är för vidvinkel tycker jag om jag ska plåta massa porträtt och med 28-70 kan jag nog plåta d mesta, lite allt i allo objektiv..
eller tänker jag helt fel?
Är det nån som har testat d objektivet på en D70?
Du tänker nog alldeles rätt. 28mm motsvarar ju "normal" på en dSLR, så om du inte behöver vidvinkel så är det nog finemang till porträtt.
Jag har ingen koll på i vilken prisklass ett dylikt ligger, men om du är ute efter finaste bildkvalitét och möjlighet till kort skärpedjup så kanske det kan vara idé med ett par fasta objektiv istället? Det beror ju på ditt övriga användande av objektivet.

resa

Jag reser en hel del och klättrar berg, så det är därför jag vill ha ett objektiv och inte 4-5 olika:(
Denhär är dyr 15+ typ, men har hört att den är värd varenda krona..

Ett bra val, men komplettera den med ett 12-24 vid nästa objektivköp så har du även täckt upp vidvinkeldelen, jag skulle då sakna vidvinkel för stora vyer om jag klättrade i berg :)

Nikons 12-24 är super bra (har en själv) men dyr.

Tokinas skall vara i samma klass till mindre en halva priset.

kent.

Den gluggen är säkert jättebra men är en ganska stabbig pjäs. Risken finns att du kan uppleva att balansen blir fel (rejält framtung) med en liten kamera som D70. Den största fördelen är ju att du kan kroka på detta objektiv på en vanlig småbildskamera och fota exvis dia.

Jag tror att om du skall bli digitalkameran trogen så kommer 17-55:an brännviddsmässigt ger dig mera framtidsmöjligheter iom att du skriver att du både reser, klättrar och fotar porträtt och vill ha en allt-i-allo-glugg. Däremot vet jag inget om det objektivets styrkor och svagheter men det finns säkert massor med tester på nätet.

Senast ändrad:
som sagt går 28-70 inte av för hackor men jag använder själv en 17-55 och det kan jag verkligen rekomendera.

Vidvinkeln är ofta väldigt behändig(även om 17mm inte är överdivet vidvinkligt på APS-sensor) och 55mm läget fungerar utmärkt för porträtt!

55mm = ca 80mm i småbildsmått, vilket är alldeles utmärkt för porträtt. Sedan är ju inga av dessa två objektiv väldigt resvänliga, kanske allra minst för begsklättring... men finns viljan så;)

MVH/Simon

Jag skulle nog också satsa på 17-55/2.8 istället. Det är mera smidigt, funkar till det mesta. 28mm blir inte så brett. Sen kan du ju komplettera med till exempel en 85/1.8 för porträtt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto