Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämfört med trådskaparens d3100 har de märkbart bättre brus-hantering. Vill man verkligen försäkra sig om att slippa brus kan man förstås köpa en D700 fullformats-kamera i samma prisklass, men då tappar man i räckvidd på teleobjektiven. Svårt att säga vad som är den bästa lösningen.

Ni verkar vara ett gäng med mycket kunskap så jag passar på att fråga om jag kan använda mitt Tamron SP 70-300mm på en typ Nikon D7100??
 
Ännu ett alternativ är ju Nikon D610 + Tamron 150-600. Inte så dumt till fågelfoto men kostar förståss en del....

mvh jensa
 
Nu beror det lite på om du fotograferar mycket flygande fågel, eller mest sittande.

OM det mest är sittande, och du vill komma lite närmare samt få mindre brus, skulle jag köpa nytt kamerahus, Nikon D5500 som har 24MP mot dina nuvarande 14MP (skenbar förlängning på 1,7 om man räknar pixlar, troligtvis mer med tanke på avsaknaden av lågpassfilter).

Går upp till ISO 25600 (dock med nypa salt).

Och sen komplettera med ett Tamron 70-200/2.8 Macro. Inte den snabbaste, men riktigt skarp.

Totalt 11.500:- för objektiv och hus.

Då lär du väl kunna köra på iallafall iso 5000 utan alltför mycket brus och ändå få kortare slutartider än nu tack vare objektivets f2.8
 
Eftersom att du gillar långa brännvidder så hade jag undvikit FF. Dessutom så kapar du en del på priset på kameran, FF är dyrare.
Som hus hade jag utan tvekan valt D7200.

Men starta med att fråga väninnan vänligt.
Har du tur har hon den brännvidd som du känner att du vill ha. Det kanske är 400 / 500 / 600 eller så känns ditt 300 helt ok brännviddsmässigt.
När du vet vilken brännvidd som du VILL satsa på så kan man fråga igen i forumet, kanske besöka en butik o testa.

Kanske ett 300/2,8 är din grej o så använder man konverter för att komma närmre. Visst det är ett dyrt objektiv och TUNGT men om man har hittat SIN brännvidd så kan man satsa pengarna precis där. Kanske få hjälp med att hitta ngt begagnat.
 
Ni verkar vara ett gäng med mycket kunskap så jag passar på att fråga om jag kan använda mitt Tamron SP 70-300mm på en typ Nikon D7100??

Du är helt rätt i ditt resonemang , Monica! Jag har en D7100 och är grymt nöjd. Jag la ned ca 3-4 veckor på att plocka ut den kamera som passade mig , och det visade sig vara helt rätt.
Om du orkar och förstår engelska på slarvigt amerikanskt vis...kolla detta! Den killen vet vad han pratar om.



https://www.youtube.com/watch?v=MaZAi-GHwgM
 
Nu beror det lite på om du fotograferar mycket flygande fågel, eller mest sittande.

OM det mest är sittande, och du vill komma lite närmare samt få mindre brus, skulle jag köpa nytt kamerahus, Nikon D5500 som har 24MP mot dina nuvarande 14MP (skenbar förlängning på 1,7 om man räknar pixlar, troligtvis mer med tanke på avsaknaden av lågpassfilter).

Går upp till ISO 25600 (dock med nypa salt).

Och sen komplettera med ett Tamron 70-200/2.8 Macro. Inte den snabbaste, men riktigt skarp.

Totalt 11.500:- för objektiv och hus.

Då lär du väl kunna köra på iallafall iso 5000 utan alltför mycket brus och ändå få kortare slutartider än nu tack vare objektivets f2.8

Tack för svar!!

I dagsläget fotar jag i princip bara stillasittande fåglar då jag upplever att kameran (eller jag) tyvärr inte hinner med flygande fåglar. Jag skulle jättegärna vilja fota fler fåglar i rörelse. När jag försöker blir det suddigt eller så hinner fågeln ur bild.
 
Besök din lokala fotohandlare. Be att få testa en kamera som du har funderat på ihop med det objektiv du funderar på. Se till att du har eget minneskort i den kamera du skall testa. Ta några bilder och gå hem och analysera bilderna i din dator.

Bruset som du nämner har inte så mycket med objektivet att göra..Nikon kameror i 7000 serien behandlar bruset på ett mycket bra sätt , så testa en d7100 eller en d7200. Prisskillnad dom emellan ...javisst , men välj då d7100 och du får väldigt mycket kamera för pengarna. Jag köpte huset nytt för strax under 8000:- , men det finns på blocket för betydligt mindre pengar.

Lycka till!
 
Skillnaden mellan D3100 och D7100 är inte särskilt stor när det gäller brus, knappt så man märker skillnad förutom att det dynamiska omfånget är betydligt bättre på D7100.

Men med autofokus och bildhastighet är det en annan sak, där kommer du garanterat märka skillnad :)
 
Felräknat

Nu beror det lite på om du fotograferar mycket flygande fågel, eller mest sittande.

OM det mest är sittande, och du vill komma lite närmare samt få mindre brus, skulle jag köpa nytt kamerahus, Nikon D5500 som har 24MP mot dina nuvarande 14MP (skenbar förlängning på 1,7 om man räknar pixlar, troligtvis mer med tanke på avsaknaden av lågpassfilter).

Går upp till ISO 25600 (dock med nypa salt).

Och sen komplettera med ett Tamron 70-200/2.8 Macro. Inte den snabbaste, men riktigt skarp.

Totalt 11.500:- för objektiv och hus.

Då lär du väl kunna köra på iallafall iso 5000 utan alltför mycket brus och ändå få kortare slutartider än nu tack vare objektivets f2.8

Du räknar lite fel eftersom du måste ta roten ur 1,7. Den skenbara förlängningen om man räknar på linjär förstoring blir bara 1,3. Skulle dessutom misstänka att iso 5000 och en faktor 1,3 mer beskärning av bilden ger ett kasst resultat som ger mer brus (t.ex. vid ett foto som det på blåmesen)
 
Det är helt klart lite olika åsikter ang om D7100 har "betydligt bättre brushantering" eller om "skillnaden är liten".

Min bedömning (ta den för vad den är) är att D7100 är lite mindre än ett steg bättre. I praktiken skulle man alltså kunna säga att det bruset du får med din D3100 på ISO1100 (som väl blåmesbilden var tagen på?) skulle du få med ISO2200 på en D7100.
Alternativt skulle en bild på ISO1100 på D7100 se ut som en bild på ISO 550 på din D3100.
Jag tänkte att det kunde vara bra att åtminstone FÖRSÖKA sätta siffror på det så är det lite lättare för dig att greppa än om någon säger stor och nån annan säger liten skillnad. :)

Hur som helst skulle jag vilja fråga om du använder RAW eller JPEG idag och hur du efterbehandlar bilderna. Med RAW och brusreducering i efterbehandligen så kan man, IMO, ofta få rätt bra resultat en bra bit upp med ISO-talet. Jag kan inte se att ISO1600 skulle vara något problem med D3100 iaf, men man är ju olika känslig för brus åxå.
 
Besök din lokala fotohandlare. Be att få testa en kamera som du har funderat på ihop med det objektiv du funderar på. Se till att du har eget minneskort i den kamera du skall testa. Ta några bilder och gå hem och analysera bilderna i din dator.

Bruset som du nämner har inte så mycket med objektivet att göra..Nikon kameror i 7000 serien behandlar bruset på ett mycket bra sätt , så testa en d7100 eller en d7200. Prisskillnad dom emellan ...javisst , men välj då d7100 och du får väldigt mycket kamera för pengarna. Jag köpte huset nytt för strax under 8000:- , men det finns på blocket för betydligt mindre pengar.

Lycka till!

Tack för svar!!

Jag har faktiskt slagit till o köpt en Nikon D7200. Var ute o provfotade lite igår mellan skurarna. Mycket spännande...
 
Du räknar lite fel eftersom du måste ta roten ur 1,7. Den skenbara förlängningen om man räknar på linjär förstoring blir bara 1,3. Skulle dessutom misstänka att iso 5000 och en faktor 1,3 mer beskärning av bilden ger ett kasst resultat som ger mer brus (t.ex. vid ett foto som det på blåmesen)

Helt rätt. Felräknat av mig.

Till TS. Kul med ny kamera :)
Njut på..
 
Det är helt klart lite olika åsikter ang om D7100 har "betydligt bättre brushantering" eller om "skillnaden är liten".

Min bedömning (ta den för vad den är) är att D7100 är lite mindre än ett steg bättre. I praktiken skulle man alltså kunna säga att det bruset du får med din D3100 på ISO1100 (som väl blåmesbilden var tagen på?) skulle du få med ISO2200 på en D7100.
Alternativt skulle en bild på ISO1100 på D7100 se ut som en bild på ISO 550 på din D3100.
Jag tänkte att det kunde vara bra att åtminstone FÖRSÖKA sätta siffror på det så är det lite lättare för dig att greppa än om någon säger stor och nån annan säger liten skillnad. :)

Hur som helst skulle jag vilja fråga om du använder RAW eller JPEG idag och hur du efterbehandlar bilderna. Med RAW och brusreducering i efterbehandligen så kan man, IMO, ofta få rätt bra resultat en bra bit upp med ISO-talet. Jag kan inte se att ISO1600 skulle vara något problem med D3100 iaf, men man är ju olika känslig för brus åxå.

Tack så hemskt mycket för svar!! Nu har jag köpt en nikon d7200 o har provfotat lite i helgen... Så här långt är jag jättenöjd. :)

Jag fotar i JPEG men ska kanske försöka läsa lite om RAW o lära mig...

Mvh Monica
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.